Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 886 ggr
kerstinjo
0

Var morgon ny.

Var morgon ny. 9 mars.

Jag vill hjälpa dig att glädjas åt att du är den du är, att du har det du har. Jag vill hjälpa dig att glädjas åt det som väntar dig, jag vill inspirera dig att inse att du kan komma mycket längre än du har kommit nu.

Första steget var beslutet att slå in på bättringsvägen. Det innebar att vi ville komma längre. Vi ville få det bättre. I enstaka ögonblick har vi glatts åt att vi är som vi är och att något bättre väntar oss.
Glädje och inspiration kommer och går, det är sällan riktigt varaktigt. Man kan arbeta aktivt på att skapa glädje och inspiration. Man behöver inte sitta och vänta på att det ska komma av sig självt. Den möjligheten har vi som människor.
Att passivt vänta på "det goda livet" hör till det förflutna. Var dag - den här dagen - kan vi föresätta oss att ta ett steg, eller två, mot målet. Om vi lyckas beror bara på oss själva.
Vad vår innersta önskan än är, så har vi möjlighet att komma en bit på väg mot målet. Vi är de vi behöver vara. Vi har utrustats med de egenskaper vi behöver för att göra framsteg.

I dag ska jag låta mig påverkas av min iver att utnyttja alla de möjligheter livet skänker.

Tänkvärt, eller hur?

Kerstin 

kerstinjo
0

Var morgon ny. 10 mars.

Det är nyttigare att betrakta andras goda egenskaper än att fördjupa sig i sina egna dåliga.

Att leta efter goda sidor hos andra är bra för en själv. Självaktningen, självkänslan växer för var gång man öppet visar sin beundran, för en annan persons goda egenskaper. Vi är vana att jämföra oss själva med andra för att konstatera att vi inte håller måttet (de andra ser bättre ut, är framgångsrikare, intelligentare, humoristiskare, sexigare och så vidare). Och vi känner oss underlägsna, otillräckliga och avundsjuka.
Men om vi tycker om och beundrar andra växer vårt eget självförtroende. Och då blir de dåliga egenskaper vi inbillar oss att vi har inte lika viktiga längre.
Beröm gör gott. Kritik förhärdar. Man blir den man själv vill bli. Man kan väcka andras kärlek genom att inte spara på beröm och kärlek. Vi kan hjälpa både varandra och oss själva till större självförtroende, som är så viktigt om vi ska klara av tillvaron från dag till dag.

I dag ska jag se till andras goda egenskaper. Och jag ska inte spara på berömmet.

Kerstin 

kerstinjo
0

Bara för i dag skall jag vara orädd. Särskilt skall jag inte vara rädd för att njuta av det som är vackert och att tro att det jag gör för andra, gör de för mig.

Det fungerar!

Kerstin 

bintouu
0

det ska jag tänka på idag tack