Lindas program
Hej!
Som jag sagt så håller en massa omtumlande känslor och tankar på att formas och omformas i min hjärna. Jag återkommer till dem vid ett senare tillfälle. Jag tänkte att jag börjar med den enkla biten, den ofarliga biten: Jag berättar om hur det går med mitt program för att lära mig äta normalt och få ett normalt förhållande till ätande, utan hetsätningsperioder, utan 'mindless eating', med kontroll som inte kräver konstant järnhård övervakning…
Jag är som sagt sockerberoende, kolhydratberoende, kolhydratkänslig och hetsäter i perioder. Överäter gör jag väl dagligen, om jag skall vara ärlig (och det skall jag ju!). Jojobantar naturligtvis också.
Jag lägger upp det som så att jag redovisar en vecka i taget och nu i början blir det då många inlägg på en gång eftersom jag hållit på i 16 veckor nu. Men ni får stå ut! ;-)
/Linda
Kan du inte förklara ordet mindless eating?
Skriv så mycket du vill vi orkar och vi står ut…
Kram
Vecka 1: 9 juli-15 juli
Denna vecka:
- slutar jag äta smågodis. Smågodis har inte längre någon makt över mig och inte heller någon plats i mitt liv.
- drar jag ner på pasta.
- övar jag på att finna styrkan och harmonin inom mig själv.
- gör jag allt jag har bestämt mig för och tar allting annat med jämnmod. Allt som går bra är ne bonus. Allt som eventuellt inte faller inom ramen för det som gör mig nöjd - åt fanders med det! Deras tur skall komma!
Inom mig själv finner jag ro. Inom mig själv finner jag kraft.
**Kommentarer vecka 1:
**Inget godis på hela veckan, trots att det fanns hemma, trots att det bjöds. Pasta… tja, inte mer än vanligt i alla fall, snarare lite mindre.
I affären har godiset ropat, skrikit efter mig. Men jag har inte lyssnat. Jag finner ro inom mig själv. Jag räckte ut tungan mot godishyllorna på COOP. Kändes bra!
Det finns inga genvägar. Men det är okej. Jag skall gå hela vägen och varje litet steg är en seger och en del av lärdomen.
Det känns bra att jag redan tidigare har infört två stora, viktiga förändringar: naturligt fett in, sötningsmedel ut.
Sammanfattningsvis har jag nått min målsättning på samtliga punkter. Jag är stolt över mig själv!
Mindless eating= att äta utan att tänka på vad man gör. Äta omedvetet. Som när jag åt pannkakor idag till middag; helt plötsligt hade jag tuggat i mig 9 pannkakor (med sylt/strösocker) utan jag visste hur det hade gått till. Jag tror inte ens att jag tuggade innan jag svalde…
Eller när man äter hela godisskålen utan att märka det. Motsatsen är mindful eating. Att äta medvetet. Att njuta av varje tugga. Känna smakerna. Känna när det är nog. Veta vad man gör. Typ. ;-)
Kram, Linda
Vecka 2: 16 juli-22 juli
Denna vecka:
- äter jag inget smågodis - godis har ingen makt över mig.
- äter jag minimalt med pasta.
- skall jag ha en helt sötsaksfri dag.
- fortsätter jag att öva mig i att finna min inre kraft och den harmoniska ro jag besitter och behöver.
- gör jag allt jag har bestämt mig för och tar allt annat med jämnmod.
Kommentarer vecka 2:
_Jag fick en chock på måndagen när jag vägde in mig på 82 kilo… Helt åt skogen! Men, lugn nu, det förändrar ingenting. Jag har bara lite längre att gå än jag trodde. Jag tuffar på. Inget godis. Snart nog inga kakor. Glass skall ajg dra ner på, för jag blir kass i magen av den.
Åt inget godis på hela veckan. Mycket annat, men inget godis och det är det som är målsättningen för tillfället. Nu skall jag snart börja dra nerp å andra saker också. Läsk ligger väl närmast till hands. Därefter kakor. Sedan pommes frites. Ett steg i taget går jag hela vägen till mitt mål. Varje steg är en seger. Fokus på målet ger styrka. En tydlig målbild gör att jag vet vad jag siktar på. Min egen harmoni och styrka fungerar bra att uppamma. Godis har ingen makt över mig. Det är en skön känsla. Hela LCHF får bli ett senare projekt.
Dags att bestämma vad målsättningen för nästa vecka skall bli. Det här känns bra. Dags att skruva åt lite hårdare och ta tag i vikten. Jag är stark och harmonisk. Jag klarar det här. Jag blir smal och frisk. Jag är stolt över min prestation.
_
Vecka 3: 23 juli-29 juli
Denna vecka:
- fortsätter jag med allt jag påbörjat de föregående veckorna.
- har jag två sötsaksfria dagar.
- köper jag ingen ny läsk. Jag får dricka upp den som finns hemma, men inte köpa mer.
- köper jag inga nya chips/ostbågar. Jag får äta det som finns hemma, men inte köpa mer.
**Kommentarer vecka 3:
**Tja, det enda som fungerade den här veckan var att inte äta smågodis. Allt annat gick åt skogen. Skit också. Men nu tar jag nya tag!
Inom mig själv finner jag ro.
Inom mig själv finner jag kraft.
Vecka 4: 30 juli-5 augusti
Denna vecka:
- äter jag inget smågodis
- börjar jag motionera
- håller jag mig lugn
- drar jag ner på läsk
Kommentarer vecka 4:
Den här veckan gick bra igen! Inget smågodis. Mindre läsk. Joggat två gånger. Cyklat på motionscykeln. Känns bra. Dessutom 3 sötsaksfria dagar.
Vågen rör sig dock inte neråt. Jag äter på tok för mycket kakor och liknande. Nåväl. Det blir ett nytt steg om ett par veckor.
**Vecka 5: 6 augusti-12 augusti
**
Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- dra nerp å läsk ytterligare
- dra ner på chips och ostbågar
- dra ner på pasta
- dra nerp å pommes frites
- TA DET LUGNT
- motionera tre gånger
INOM MIG SJÄLV FINNER JAG RO.
INOM MIG SJÄLV FINNER JAG KRAFT.
**
Kommentarer vecka 5:
**_Allt gick bra!
_Inget på vågen ännu, men oj vilken skillnad det är att inte vara tvungen att vräka i mig godis!
Vecka 6: 13 augusti-19 augusti
Denna vecka skall jag:
- fortsätta med allt från tidigare veckor.
- sluta äta köpta kakor.
INOM MIG SjÄLV FINNER JAG RO.
INOM MIG SJÄLV FINNER JAG KRAFT.
**Kommentarer vecka 6:
**Kakorna och godiset gick bra hela veckan, trots bjudtillfällen titt som tätt. Jag är stark! Men allt annat känns för mycket. Vill inte tippa på grund av för stora åtaganden.
Men gud vad tjock jag är! Jag måste bli smalare!
**Vecka 7: 20 augusti-26 augusti
**
Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta kpekakor
Allt annat är överkurs. Jag måste se till att basen, grunden, är stabil innan jag bygger vidare. Det är det viktiga nu.
JAG ÄR STARK!
**Kommentarer vecka 7:
**Allt har gått bra! Stolt! Känns jättebra!
Helt ärligt, jag tycker det är jättesmart och bra att skriva så här planerat. Om man inte orkar ha det i huvudet så får man ha det på pappret.
Och just detta, att ta ett steg i taget. Att ändra sitt beteende med små steg, inte tro att allt ska gå på en dag!
Många gånger har vi för stora krav och tror att åratal av beroende och missbruk ska försvinna på en vecka. Och när vi ställer för stora krav så blir vi besvikna och lessna.
Kanske bättre då att ha små krav i början och arbeta uppåt? :)
Jag vill dessutom gärna läsa om hur det går för dig varje vecka, så jag själv kan få inspiration! :)
Zeretki: tack! Jag tror själv på den här modellen, och som du såg där på någon av veckorna fick jag backa när jag lagt på för mycket i form av krav och förändringar. Trist. Men den här gången tar jag det som en lärdom; förr hade jag ballat ur och tagit det som bevis på min oduglighet och som en ursäkt för att strunta i alltihop. Jag känner mig redan starkare och mognare i mitt förhålladne till de förändringar Jag vet att jag måste gneomföra - och vet att jag kommer att göra! För mig är det också stor skillnad på att skriva ner en plan, istället för att bara tänka på det; om jag har skrivit ner det är det starkare och tydligare och jag följer upp det på ett annat sätt.
Jag funderade faktiskt på att inte skriva in mina misslyckanden här på forumet, utan bara de saker som gått bra… Vill ju inte framstå som annat än lyckad, du vet… Men jag tog mig i kragen och skriver av mina anteckningar som de står på riktigt; ingen frisering av sanningen!
Fler veckor kommer så fort jag får tid att sitta en stund och skriva. Kanske kan jag hinna med några veckor ikväll. Siktar på det!
Kram! Linda
Vecka 8: 27 augusti-2 september
Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
Jag är stark. Jag är harmonisk.
Kommentarer vecka 8:
Allt har gått bra denna vecka också!
Jag blir verkligen dålig i magen av glass - igen. Är det magen som inte gillar tex laktosen? Eller äter jag helt enkelt för mycket glass på en gång?
Vad tror du, Einstein?
**Vecka 9: 3 september-9 september
**Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
Basen blir allt starkare - och jag med den.
**Kommentarer vecka 9:
**Det går fortsatt framåt. Nu förbereder jag mig inför nästa steg som kommer vecka 11. 5 veckor för varje förändring. Bra plan. Bygger styrka. Känns bra.
Men fan vad tjock jag är. Och hela benen är nu fulla av celluliter. Äckligt.
**Vecka 10: 10 spetember-16 september
**Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
- förbereda mig inför nästa steg
Inom mig själv finner jag kraft. Inom mig själv finner jag ro.
Kommentarer vecka 10:
Det har gått alldeles utmärkt även denna vecka! Med de åtaganden jag har satt upp hittills alltså. Allt annat är fortfarande helt uppfuckat. Men ,det kommer!
Jag är stark!
Jag kommer att klara detta!
**Vecka 11: 17 september-23 september
**Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
- dricka läsk enbart på fredag och lördag
Nytt steg är alltså att dra ner på läsk till enbart fredag och lördag.
INOM MIG SJÄLV FINNER JAG RO.
INOM MIG SjÄLV FINNER JAG KRAFT.
LÄSK HAR INGEN MAKT ÖVER MIG!
GODIS HAR INGEN MAKT ÖVER MIG!
KAKOR HAR INGEN MAKT ÖVER MIG!
**Kommentarer vecka 11:
**Allt har gått bra!
Jag är urstark!
#16 Det kanske låter fånigt men jag har hört att hjärnan har svårt att registrera ord som "inte" och liknande ord som inget, inga osv. SÅ jag skulle råda dig till att ändra formuleringen till ev. JAG TAR BORT ALL MAKT SOM LÄSK HAR ÖVER MIG eller LÄSKEN TAPPAR ALL MAKT ÖVER MIG eller något liknande som du tycker känns bra.
Som sagt var, det kan tyckas fånigt men det finns faktisk forskning på sånt här med ord. 
Sen att du säger sånt här positivt och affirmationer högt är superbra! Jag tror verkligen på affirmationer.
**Vecka 12: 24 september-30 september
**Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
Kommentarer vecka 12:
Alla punkter har gått bra! Jag drack 4 glas läsk på helgens tillåtna dagar - bra konsumtion för en hel vecka!
På fredagsfikat på jobbet åt jag en bit av den köpta kladdkakan. Halvt fel. Men inom kontroll. Jag räknar det som okej!
På Annas avskedsfika på torsdagen tog jag däremot ingenting. Härlig känsla!
**Vecka 13: 1 oktober-7 oktober
**Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
- äta chips/ostbågar enbart på fredag och lördag
Nytt steg redan: dra ner på snacks!
JAG KAN JAG VILL JAG SKA!
JAG ÄR STARK!
Kommentarer vecka 13:
Gått lysande! Jag är så stolt över mig jsälv! Ihelgen åt jag en påsa chips (fredag/lördag) men tackade nej till allt godis som bjöds - utan saknad! Jag är verkligen inte sugen. Det är så skönt!
Nytt steg nästa vecka!
Vecka 14: 8 oktober-14 oktober
Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
- ta max 3 teskedar o'boy per glas
Nytt steg: dra ner på o'boy!
JAG KAN JAG VILL JAG SKA!
Inom mig själv finner jag ro.
Inom mig själv finenr jag kraft.
Kommentarer vecka 14:
_Allt har gått bra! Jag har fått tänka mig för när jag har tagit o'boy, för jag vill gärna ha de där fem skedarna, men jag har rättat mig varje gång!
_
**Vecka 15: 15 oktober-21 oktober
**
Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
**Kommentarer vecka 15:
**Allt har gått bra! Jag är så duktig!
**Vecka 16: 22oktober-28 oktober
**
Denna vecka skall jag:
- Officiellt har jag ledigt från alla åtaganden denna vecka, för vi är på semester på Gran Canaria hela familjen.
- Men så länge det känns okej skall jag upprätthålla reglerna i alla fall.
**Kommentarer vecka 16:
**Jag höll mig till reglerna hela veckan som vanligt! Jag är så stolt över mig själv!
Vecka 17: 29 oktober-4 november
Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
- göra 50 situps minst 4 dagar
Nytt är alltså att lägga till den första rörelseregeln. Min mage behöver tajtas till (tillsammans med resten av kroppen) och enkla situps i liten mängd blir ett bra, okomplicerat sätt att börja. Efter 16 lyckade veckor av införda ätregler inleder jag nu 16 veckor av att införa rörelseregler.
JAG ÄR STARK!
INOM MIG SJÄLV FINNER JAG KRAFT!
INOM MIG SJÄLV FINNER JAG RO!
Kommentarer vecka 17:
Alla mina vanliga åtaganden har gått lika bra som vanligt! Kul!
Men den nya regeln om att införa rörelse har gått fullständigt i stöpet.
Precis nu när jag sitter och skriver detta, avbröt jag mig och gjorde 50 situps. Bara för attt slippa skriva att jag misslyckats totalt och att alla sju dagarna gick åt helsicke! Så nu kan jag skriva att jag gjort situps 1 dag. Bättre än 0 dagar. Men det saknas ju ändå 3 dagar…
Undrar varför jag finner det så svårt att utföra någon som helst form av träning?
Nästa vecka är det skärpning som gäller! På många plan! Jag vet ju vad det är jag vill uppnå. Och jag vet vad jag måste göra för att nå dit, vilken insats som krävs av mig. Så varför gör jag det inte bara?
Zeretki: tack för ditt inlägg! Jag uppskattar omtanken!
Jag har också läst detta om hjärnans reaktion på negativa ord och håller med.
Dock har det här fungerat väldigt bra! Jag har stått i affären och sagt till godiset att det inte har någon makt över mig, räckt ut tungan och gått vidare (tror du folk tittadek onstigt på mig?). Jag har upprepat det förm ig jsälv tills det blivit sanning - Och det har fungerat!
Numera använder jag inte den besvärjelsen så ofta, eftersom ajg faktiskt inte känner något som helst sug efter godis. Men när jag skall skriva nästa besvärjelse (jag använder det ordet eftersom det är vad det är för mig på vissa sätt) skall jag absolut ta dina råd med i beräkningen!
Jag återkommer efter söndag och redovisar vecka 18!
Kram ,Linda
#24 Ja, om det funkar så kanske du inte behöver oroa dig. :) Jag brukar köra nåt liknande: när jag går i affären och ser på godis och sånt osm är frestande så tänker jag "Detta är GIFTIGT, du dör av sånt här!" Om och om igen, och det känns som det funkar bra. :)
Har läst och suger in mig av kunskapen som du ger mig här Linda.
Tack för du delar med dig av allt detta. Du är en fantastisk person som fortsätter att kämpa. Jag är imponerad.
jag borde och skriva så som du skriver det är helt klart…. Ska ta i det. Ska börja jobba med min sponsor nästa vecka s¨å detta är ett bra förslag på hur vi kan lägga upp det känns det som…
Tack!

Vad duktig du är! Jag e helt klart imponerad av din själv disiplin!
Vecka 18: 5 november-11 november
Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
- göra 50 situps minst 2 dagar
Kommentarer vecka 18:
_Allt har gått bra! Situps är gjorda; även om det blev på lördag och söndag - de sista möjliga dagarna. Men de blev gjorda i alla fall!
På lördag åt jag som vanligt chips och ostbågar. Men inte så mycket som vanligt. Hör och häpna: efter ungefär 150 gram var jag för mätt för att förtsätta äta. Det har aldrig hänt förut! *förundrad*
Nästa vecka har jag inte riktigt bestämt mig för vad som skall gälla. Men jag har mina funderingar!
Förresten, på fredagen lassade jag i 4 skedar oboy i glaset, men jag kom på mig och skopade bort en sked innan jag blandade och drack! *ler* Såg nog kul ut! Men det blev de tillåtna tre skedarna i alla fall!
Jag är stolt över mig själv; jag har inte ätit en enda godisbit på 18 veckor! Det är enormt! Och jag blev för mätt för att äta hela påsen med chips! Jag? Mätt? Visste jag inte ens att jag kunde bli! Undrar vad som händer härnäst; att jag inte gillar glass, kanske?! *s*_
Vad gulliga ni är! Jag gör bara det jag vet jag att jag måste. Och jag är jättestolt över mig själv!
Och nu känns det inte ens besvärligt! Jag vet att det kan vända på en millisekund, men just nu njuter jag av styrkan som byggs upp inom mig och av att varje dag vakna och vara säker på att jag kommer klara mig från alla frestelser och annat otyg även denna dag! Jag är liksom inte ens sugen på det som jag inte vill att jag skall äta. Helt udda känsla! Härom dagen blev jag lite sugen på godis, det skall jag erkänna. Men inget akut, inget som fick mig att klättra på väggarna. Jag rev lite i skafferiet, men slutade snabbt och tittade istället med bestämd blick på mitt sug och sade till det att jag inte äter godis längre. "Jag hittar en annan lösning", tillade jag också, med lite torrt, överlägset tonfall. *s*
Ibland fruktar jag att ni anser att jag är galen. Men för mig hjälper det verkligen att rikta mig specifikt till känslor/tankar/godis/kakor och bemöta dem som om de vore personer som stod framför mig. Då kan jag säga åt dem vad som gäller. Som när jag räckte ut tungan åt godiset i affären…
Och som när jag säger till mig själv att det är helt galet att låta själlösa klumpar till största delen bestående av kemiska tillsatser bestämma över mig; jag är ju en intelligent, självständig, självbestämmande kvinna! Det låter så irrationellt i mina öron, när jag säger det högt, att överlämna kontrollen åt något som gör mig sjuk, och jag känner att jag har ägnat alldeles tillräckligt många år åt det redan, att jag aldrig vill låta det hända igen!
Jaja, ni vet, ni har hört det förut. Jag bara upprepar mig. Men det är så skönt att få berätta för några som vet precis hur stort det här är! Vilken enorm skillnad det gör i det vardagliga livet att inte känna sig tvingad inifrån att vräka i sig godis/chips/kakor etc!
Denna veckas rapport kommer efter söndag.
Puss på er, för att ni finns!
Linda-Pinda
Int låt du gaelen !
De där klumparna har ju HAFT kontroll över ditt liv utan att du ens sett dem - helt rimligt att du nu sätter ned foten och talar om för dem att det är slut med det nu
!
Du är verkligen strong Linda-Pinda - det är jätteinspirerande att läsa!
Numer pensionär i Nynäshamn

Linda pnda Starkt jobbat
kanske skulle förlja ditt exempel
Japp det ska jag göra 
Kram
kan inte vara mer än imponerad!
Styrke kramar
Vecka 19: 12 november-18 november
Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
- göra 50 situps minst 2 dagar
- baka endast på fre/lör/sön
- äta glass max 6 dagar
2 nya saker alltså: 1 glassfri dag samt att inte baka på vardagarna. Jag äter ju inte glass varje dag nu heller, men nu skall jag alltså aktivt ha en glassfri dag. Det är skillnad. Inte heller bakar jag speciellt ofta, men nu skall jag aktivt förlägga det bakande som sker till helgen. Känns bra!
Kommentarer vecka 19:
Allt har gått bra! Det känns fantastiskt! Men ibland blir jag rädd. Hur kan det gå så här bra? När spricker det? När misslyckas jag och faller tillbaka i mitt vanliga, destruktiva ätbeteende? Detta skrämmer mig mer än man kan tro! Mer än de flesta kan förstå!
Men jag säger till mig själv att jag skall sluta tänka på det viset! Jag bestämmer själv! Jag tänker inte misslyckas! Jag mår så bra av det jag gör nu! Och det är som sagt JAG som bestämmer!
Ny vecka imorgon! Härligt!
Linda, du inspirerar mig verkligen genom ditt arbete, bara så du vet det! 
Ja, du inspirerar nog många Linda. Tycker det är häftigt att du skriver det här så vi får ta del av det.
Din oro du skriver om här att falla tillbaka det känner jag så väl igen för man är så van vid att misslyckas. Men se det inte så utan se det som att du tar en dag i taget. Misslyckas du så gör du men det är ingen världskatastrof eller hur? (Det är lätt för mig att säga, men jag vet hur det känns när man faller och jag vet också hur bra man mår när man kommer ur det.
Fortsätt inspirera och ta en dag i taget. Viktigt!
Vad ni är gulliga allihopa! Om jag kan inspirera någon är jag glad! Och jag är glad att någon finner intresse i det jag gör och skriver - för egen del känns det fantastiskt att ha möjlighet att lägga ut mitt prgoram här, med medgångaro och motgångar. Det ger mig på något sätt ännu en kontrollpunkt och incitament att följa den inslagna vägen, om ni förstår hur jag menar. dessutom känns det så tillfredsställande att bara få skriva av sig!
Stor kram på er!
/Linda
Med anledning av andra diskussioner publicerar jag min kraftbesvärjelse även i denna tråd.
KRAFTEN ÄR MIN. JAG BESTÄMMER. JAG TAR MITT NU OCH MIN FRAMTID I MINA EGNA HÄNDER. JAG FORMAR MITT JAG, MITT LIV OCH MINA DAGAR I ENLIGHET MED DET JAG ÖNSKAR UPPNÅ OCH VARA.
/Linda
Vecka 20: 19 november-25 november
Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
- göra 60 situps minst 2 dagar
- baka endast på fre/lör/sön
- äta glass max 5 dagar
Som förra veckan alltså, med två små förändringar: 60 situps istället för 50 och 2 glassfria dagar istället för 1. Känns inte betungande alls. Bara kul!
Jag mår så bra!
Jag omskapar mig och det går lysande! Jag blir en ny människa, en stark och harmonisk människa!
**Kommentarer vecka 20:
**A_llt har gått bra denna vecka!
Som vanligt sparade jag situpsen till lördag och söndag, men de blev gjorda i alla fall.
Jag har kommit på ett par saker som inte fungerar för mig och som jag skall förändra. Bland annt har jag börjat dricka varm choklad ur automaten på jobbet… Det började för att jag frös och inte ville dricka vatten till min smörgås en dag. Därifrån har det fortsatt och eskalerat och nu är det som ett tvång att dricka två koppar om dagen! Fungerar inte! Så nu är det nog med detta chokladdrickande!
Intressant egentligen. Det var först i går, när jag funderade på lite grejer, som jag blev riktigt medveten om att chokladen (som egentligen är uräcklig!) blivit ett tvång, något som jag inte helt styr över. Varför släpper jag in sådant här i mitt liv? Det är så försåtligt, för det smyger sig på mig - om det hoppade på mig allt på en gång skulle jag snabbare hinna se det och mota bort det, men med sådana här smygattacker tar det lite tid innan jag reagerar och inser att jag fastnat i något igen (eller håller på att fastna).
Nåväl.
Nu är det uppdagat och omhändertaget, och det varade inte mer än en vecka innan jag fick ögonen på det, så jag är nöjd med min insats ändå! Förr skulle det tagit mycket längre tid! känns bra!
Ny vecka imorgon!
_
#38 Tack snälla! Det där är precis nåt sånt jag letar efter. En kraftbesvärjelse! 
# 38 Den var bra Linda!

#39 Om du vill dricka något varmt istället för choklad kan jag starkt rekommendera rött te eller yogite. Inget koffein (som i svart och grönt te), inget theobromin (som i kakao) och inget socker (som brukar finnas gott om i choklad). För mig är choklad det jobbigaste att kämpa med, både vad gäller godis och dryck. Det var det jag fick återfall på för ett tag sedan. Tror att det är eftersom det är en kombinationsdrog med både theobromin och socker som den är extra lockande och extra farlig.
Det är härligt att läsa den här tråden och följa ditt arbete!
Vecka 21: 26 november-2 december
Denna vecka skall jag:
- inte äta smågodis
- inte äta köpekakor
- göra 60 situps minst 3 dagar
- baka sött endast på fre/lör/sön
- äta glass max 5 dagar
- inte dricka varm choklad ur automaten på jobbet
Som förra veckan men med tre situpsdagar istället för två. Och ingen mer automatchoklad på jobbet! Den är verkligen inte bra för mig - och den smakar inte ens gott. Skräp är vad det är och skräp vill jag inte ha!
JAG ÄR STARK!
INOM MIG SJÄLV FINNER JAG KRAFT!
INOM MIG SJÄLV FINNER JAG RO!
**Kommentarer vecka 21:
**A_llt har gått bra även denna vecka, förutom situpsen. Inte en enda gjorde jag.Men skit samma, känner jag! Det viktigaste för mig är ändå ätandet. Och det går ju bra! Och oj vilken skillnad det gjorde att utesluta den äckliga automatchokladen på jobbet! Inte alls lika trött och sockersugen efter rasterna längre. Trots att jag faktiskt börjat äta hembakat bröd på rasterna om jag är hungrig. Härligt! Och intressant!
_
#42: intressant om chokladen! Rött te tycker jag också fungerar bra, men jag är inte jätteförtjust i te alls. Det är däför det blir vatten till smörgåsen eller vad jag nu äter på rasten. Och då känns chokladen så lockande. Men nu är det rött te som gäller om jag skall ha något varmt!
Hallå allihop!
Nej då, jag har inte övergivit mitt program! Det går rätt bra faktiskt (förutom idag, men det kan jag återkomma till om det känns viktigt…)! Jag följer mina veckoregler. Jag har iofs inte lagt itll så många nya; jag skall äta frukost varje dag; det jhälper enormt mycket! Och sedan början av januari är det minst två LCHF-måltider per dag som gäller. Fungerar kanonbra!
Tillskottet av fett och minskningen av kolhydrater gör mig lugn, balanserad, mätt i kropp och själ och inte alls sötsugen. Dagar som idag, när jag åt på tok för lite till lunch, så faller ju alltihop som ett korthus vid middagstid (för tillfället sitter jag här med ett whopper cheese meal, extra lökringar, två rutor mörk choklad, en handfull nötter och en stor portion glass med nougatsås och chokladströssel på, i min stackars mage och jag mår så illa att jag håller på att kräkas). Men, även om detta naturligtvis inte är bra, så tillhör det i alla fall ovanligheterna numera. Det är ju bra! Och dessutom; jag mår illa och vill inte se åt mat mera! Det brukar inte inträffa. Jag brukar bara fortsätta att äta. Så något måste jag ha lyckats lära min kropp?
Jag har haft väldigt mycket om mig och kring mig senaste tiden. Bland annat läser jag en väldig massa om naturlig föda etc och lägger rätt mycket av min datortid på KIF, så tyvärr har mitt engagemang på det här forumet blivit lidande. Jag är ledsen för det! Det känns så fel att bara komma hit och få hjälp,; jag vill ju även ge hjälp!
Tidsbrist är en stor orsak som sagt, men jag tror också att vid mitt förra riktiga besök (när jag släppte ut den åttaåriga flickan som fick den stora, hemska klockan och aldrig mer tänker bli förödmjukad för att hon inte är perfekt och bäst) så hände en hel massa inom mig. Saker som jag inte var beredd på och som bromsat mig lite grann från att skriva mer just nu.
Jag har haft många tankar som farit runt i skallen. Många bra och en del andra, lite jobbigare. Mattelektionsflickan känns, ja inte helt tillfreds, men mindre ledsen och panikslagen nu (tack vare er!), men det verkar som om när jag släppte fram henne och lät henne skrika ut sina känslor här hos er, så liksom glipade jag på dörren till ett rum där det tydligen fanns fler små flickor… Minnen som jag glömt, händelser som jag inte har tänkt på på många år… mycket har virvlat upp nu kan jag säga er! Jag jobbar på detta också. Men jag blev faktiskt rätt så tagen på sängen av mängden signifikanta minnen som fanns där bakom dörren. Det är tröttande att gå igenom dem. Och många har jag inte ens vågat titta på ännu.
Men förhoppningsvis blir det bättre i slutänden.
Varje flicka känns på något sätt lite mer genomskinlig, lite mindre solid och skrämmande, ju fler jag släpper ut, så att säga.
Gud vad jag låter knepig. Hoppas att ni förstår hur jag menar.
Nåväl. Jag ville egentligen bara säga att jag mår bra och att ni finns i mitt hjärta och att jag kanske inte syns så mycket här under en period igen, men jag finns i alla fall.
Jag har varit väldigt duktig på att inte tillåta negativ (arbetsrelaterad) stress att göra mig illa den senaste tiden. Det har också påverkat mig positivt på alla plan. Jag har för avsikt att fortsätta nolltolerans för jobbstress, eftersom jag äntligen efter alla år har insett hur illa den gör mig och hur lite den hjälper mig i arbetet och hur fel det är att bli uppstressad över en så världslig sak som arbetet. So, jag hann inte riktigt klart till deadline. Då får det väl ta en extra dag eller två; det är inte som om jag jobbar med akuta hjärttransplantationer, direkt!…och jag är inte perfekt! Och det gör mig inte till en sämre människa! Ha!
Som Bart Simpson säger: Eat my shorts! :-)
Kram på er, om ni orkade läsa ändå hit (ja, kram på er ändå natuligtvis!)!
/Linda
cheezus vad långt det blev. 

Låter lysande linda-pinda!!! :)
Det tar enormt mycket energi att färdas bakåt till det gamla undangömda. Jag tror att det tar så mycket energi för att man lagt ner så mycket energi på att glömma och att hålla dörren stängd. När man släpper taget och äntligen slappnar av så känner man av den enorma energiförlusten man egentligen levt med hela tiden (snurrigt kanske?).
Jag blev alldeles dränerad på energi… för mig var det inte specifika minnen utan känslor och de gjorde mig alldeles utmattad. Det hjälpte mig att tänka på dem just som känslor (eller minnen). De ÄR inte jag, de är bara mina minnen, de kan inte förändra MIG, den person jag är, de är bara känslor och minnen. För de skrämde mig nämligen och i och med att jag blev rädd ville jag inte så gärna släppa fram fler.
Men den lättnad det innebar att släppa ut dem, titta på dem eller känna på dem, för att sedan släppa ut dem genom fönstret och vinka adjö, var helt obeskrivlig!
Lycka till linda-pinda!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja, Hoppfull, det kan nog stämma, det du säger om uppdämd förlorad energi! Klokt sagt!
Vinka adjö, ja, det är lite det jag håller på med. Jag ser och erkänner varje flicka, känner hennes smärta och känner även hur hon liksom slappnar av och förlåter livet.
Jag ser ofta mina tankar i bilder, och det jag ser är hur mattelektionsflickan typ är på väg att "gå in i ljuset" (nej, det bara låter religiöst; jag är ateist, men det är verkligen en bra liknelse i det här fallet).
Vad härligt det låter att du har släppt ut dina känslor och minnen och det var ett gott råd att erkänna dem och deras legitimitet, men utan att göra dem till den jag är idag. Det skall jag tänka aktivt på.
Kram, Linda

Jag är nog inte riktigt färdig ännu… kanske… jag vet aldrig själv riktigt :) Det var min psykiater som lärde mig att tänka så när jag blev för rädd. Hon liksom tryckte på att de är inte du, de är bara känslor… de känns otäcka men kan aldrig skada dig! Det har jag haft sååå mycket nytta av!
Det stora arbetet jag har gjort nu är ju att förlåta mig själv för allt dåligt jag gjort mot mig och mina barn (framför allt), efter att jag förlåtit alla som gjort elaka saker mot mig… Den processen att aktivt säga till sig själv att man förlåter alla dumheter var oerhört kraftfullt. Det konstigaste av allt var att det helt tog bort mitt behov av att argumentera och vikten av att alla förstår vad jag menar. Jag jämför mig inte heller med andra efter detta… det har hänt så mycket med mig de sista veckorna så jag är alldeles trött :) Det är som att jag stängt ett öppet sår och andra kan inte peta i det och få det att svida och värka längre. En ritual jag starkt kan rekommendera alla!
För visst känns det skönt när gamla känslor inte har makten över en längre?! Det är ju alldeles ljuvligt!
Linda-pinda, du vet du är välkommen att skriva när du vill här…. Vi finns här och lyssnar. jag tycker att du har kommit en oerhörd lång bit på vägen och det är fantastiskt för det låter som du nu släpper ut mycket som bara precis behöver komma ut.
Som man säger i AA
Acceptera det du inte kan förändra och förändra det du kan……
Det är bra ord tycker jag. Det gör att man kan lämna det bakom oss det där svåra.
Mitt program fortsätter i sina gamla hjulspår. Men jag har de senaste veckorna slarvat en hel del, och det känns. Godissuget är på väg tillbaka (jag har alltså inte ätit godis ännu, men annat som jag har ätit har åter triggat sötsuget).
Jag märker allt tydligare hur viktigt det är för mig att äta en energirik LCHF-frukost! Gör jag det, så går resten av dagen som en dans. Gör jag inte det, så faller jag oftast redan vid lunch.
Jag hittade min "kraftbesvärjelse" igen och lade till en rad som känns relevant numera:
**Kraften är min. Jag bestämmer.
Det förflutna saknar makt.
Jag tar mitt nu och min framtid i mina egna händer.
Jag formar mitt jag, mitt liv och mina dagar i enlighet med det jag önskar uppnå och vara.
**
Jag skall arbeta med den här ett tag igen, tillsammans medm ina affirmationer. Nu känner jag mig redo att ta tag i vikten också; den har legat på is ett bra tag, när jag har fokuserat på att få ordning på de känslomässiga delarna. nu känner jag mig starkare och tryggare och kan dämed satsa en del avm in energi på vikten också. Dock med en ny viktig lärdom i bagaget (tack Mia thörnblom!): jag är bra som jag är! Jag måste inte gå ner i vikt för att bli en bra människa, för det är jag redan. Jag tycker om mig själv som jag är.
Det känns som en bra ruta att starta från: jag är bra som jag är!
Vad andra tycker, eller hur andra ser ut är helt irrelevant för mitt värde som person.
Att min kollega eller vän är smalare än vad jag är, betyder inte att jag är sämre eller mer misslyckad än vad hon är. Alla sådana jämförelser finns bara i mitt huvud och när jag låter dem bo där, stjäl jag kraft från mig själv - och jag föminskar även den andra personen, eftersom jag tyst påstår att hon tycker att jag är sämre på grund av min vikt.
Nåväl. Idag fyller jag hela 35 år, och jag tänker fira mig själv med en god ägg-smör-grädde-shake till frukost! Åh, vad bra jag kommer att må av den!
Idag är bokstavligen första dagen på resten av mitt liv - även om jag för dagens skull faktiskt har gett mig tillåtelse att äta/dricka sådant som normalt sett bara hör till helgernas utsvävningar.
Kram på er alla!
/Linda
Liten sammanfattning:
9 juli 2007 slutade jag äta smågodis! detta har jag hålit, förutom i julas, då jag hade gett mig jsälv lov att äta en påse Polly (älsklingsgdodis!). Det gjorde jag. Fy för den lede vad det smakade illa! Intressant upptäckt!
13 augusti 2007 slutade jag äta köpta kakor! Det har gått nästan lika bra som med godiset. Jag har valt att räkna affärsköpt kladdkaka och mandeltårta som okej, de få gånger detta har dykt upp i min väg. Inget annat har kommit över mina läppar.
24 september 2007 införde jag regeln om att läsk enbart dricks på fredag och lördag. Det har hållit, förutom de senaste två vekcorna, då läsk har slunkit ner även på söndagen. Rättning i ledet!
1 oktober 2007 bestämde jag att chips och andra snacks enbart äts på fredag/lördag. Det har fungerat jättebra! Jag har chips i skåpet - öppnade påsar - nästan hela tiden, men tänker inte på dem förrän på fredagkväll.
8 oktober drog jag ner antalet skedar oboy till 3 per glas. Det smakar ju inte lika gott som med dubbla mängden, men det går bra! Jag dricker numera oboy mycket mer sällan än jag gjorde förut - antagligen för att det inte ger samma kick längre.
12 november bestämde jag att jag skall baka sött enbart på fre/lör/sön. Det har hållit nästan hela tiden. Någon enstaka gång har jag bakat en paj på en vardag. Känns bra!
26 november 2007 slutade jag dricka chokladen i automaten på jobbet. Bra beslut som stått sig sedan dess! Den smakar dels vedervärdigt och dels orsakar den omedelbar viktuppgång och triggar sötsuget. Usch på den!
3 december 2007 införde jag obligatorisk frukost för mig själv. Åh, vad bra jag mår av det! Det blir ägg och smör i olika former på längden och tvären och det ger mig fantastisk energi och en hamroni som som liksom startar i magen och sprider sig ända in i själen!
Hösten/vintern 07/08 har jag tagit tag i en hel del av mina hjärnspöken och luftat sinnets unkna vrår! Åh, vad bra det här är för mig! Jag känner rent fysiskt att det händer saker inom mig!
1 januari 2008 ökade jag andelen animaliskt fett ännu mer och minskade rejält på kolhydraterna. Det fungerar kanonbra! Jag faller vissa dagar, men sammanfattningsvis äter jag radikalt mycket mindre kolhydrater än tidigare, vilket bara kan ses som en seger!
10 mars 2008:
chips och glass finns kvar. Jag har under vägen försökt att lägga till träning och sluta äta glass. Det har inte fungerat. Jag får hitta en annan vinkel på detta. Likaså att sluta äta chips och ostbågar helt. Det blir nästa sak att ta tag i. Jag skall söka aktivt efter den hangup i mitt sinne som skapat och hela tiden återskapar behovet av glass och chips. För det sitter hårt och djupt. Det är så mycket mer än ett fysiskt sug.
**snäll mot vem?
**Likaså skall jag jobba på att ine äta för att vara snäll mot någon annan, eller för att slippa ta en diskussion om att jag avstår från tex fredagsfikat.
Kram, Linda

Stort Grattis på födelsedagen linda-pinda 
Tänk vad duktig du är och har varit! När du tittar på allt du åstadkommit måste du ju känna dig jättestolt?

Grattis!
Strongt jobbat med ditt program!!
Du är verkligen stark Linda… Blir jätte imponerad…