Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 2352 ggr
kerstinjo
2008-03-06 14:14
0

Underligt!

Vad underligt!

Tänk att dricka så att självmorden kom farligt nära varandra.

Tänk att ta narkotika utan att veta om man ska överleva.

Tänk att ta alkohol och mediciner utan att tänka på dödlig utgång.

Tänk att genom alkohol/narkotika skaffa sig skulder för livet.

Tänk att gång på gång såra och skada nära och kära.

Tänk att gång på gång göra sig själv så fruktansvärt illa.

Tänk att man inte säger STOPP!

Visst är det underligt?

Var fanns logiken?

Jo, missbrukets logik hade för länge sedan startat. Missbrukets logik har inget med sanningen att göra, missbrukets logik förnekar allt för att missbruket ska kunna fortsätta. Jag drack bara för att …..!

Missbrukslogiken tillåter att man gör sig själv illa, sinnesförändringen har blivit en del av livet.

Visst är det underligt?

Missbrukslogikern tillåter sig allt detta och ändå var väl inte målet i hans liv att bli en missbrukare?

Visst är det underligt?

Vad hände med det egna jaget? Försvann det med all skuld och skam? Försvann det i en dimma av ångest och rädslor? Försvann det med lögnerna och alla förnekanden?

Visst är det underligt?

Vart tog Du vägen?

Var tog du vägen du starka människa, som orkade gå igenom allt det här?

Var finns du som glömde att le åt hundvalparna? Var finns du som glömde le i vardagen?

Var tog Du vägen?

Kerstin 

Gronstedt
2008-03-06 14:31
0

Gråter

Du kommer så otäckt nära …

kerstinjo
2008-03-06 14:37
0

Ändå finns det människor som tvivlar på att beroenden är en sjukdom?Fundersam

Kerstin 

Hoppfull
2008-03-06 14:47
0

Ja nog är det underligt alltid!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

AnneN
2008-03-06 15:26
0

Jätte bra skrivet

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

bintouu
2008-03-07 08:38
0

Är det sådär det är? låter så hemskt.

Gronstedt
2008-03-07 08:51
0

#5: För mig var det så när jag var yngre och flirtade med alla möjliga slags destruktiva beteenden. Numera är min "drog" kolhydrater, och där dör man inte direkt av en överdos - men beteendet är det samma.

aaitsu
2008-03-07 09:06
0

Jättebra skrivet…

Ett beroende är ett beroende men konsekvenserna lite olika. Ibland kanske man tror att sockerberoende är lite mer "light" men jag var på ett möte där en person fått såväl diabetes som neurologiska skador av sitt sockerintag och om det fortsätter kan det nog bara sluta på ett sätt hade väl läkaren sagt…

Gronstedt
2008-03-07 09:25
0

#7: Jo, på sikt kan kolhydrat-/sockerberoende vara lika dödligt som till exempel alkoholism, det är i alla fall jag övertygad om.

bintouu
2008-03-07 10:19
0

Jag som trodde jag var sockerberoende men har nog ändrat uppfattning. Jag tror att jag tröstade mig med godis mm när jag var ledsen och deppig. Tror ni inte att det hänger ihop?

Kia
2008-03-07 11:38
0

Kanonbra skrivet och så sant så sant…..

Hoppfull
2008-03-07 18:55
0

bintouu, jag tror inte att tröstätande och missbruk hänger ihop. Ett missbruk, alltså där suget aldrig riktigt släpper och där varje felsteg leder till bekymmer är en problematik i sig. Tröstäter gör nog många utan att för den skull hamna i ett missbruk och en beroendeproblematik. Men det är ju min tanke…

kerstinjo
2008-03-07 20:15
0

Tänk att lite "oskyldigt" haschrökande i min ungdom kunde kunde dra med sig så mycket. Den tanken förekom aldrig att det kunde vara farligt och sluta i ett svårt beroende.

Det var ju ganska härligt att åka på de första Roskildefestivalerna med allt vad det innebar, "love, peace and understanding" och mycket flummande runt begreppet "flower power".

Ändå kan jag faktist le åt den tiden, den var trots allt väldigt oskyldig mot vad som skulle komma. Det fanns inte i min tankevärld att det skulle sluta så illa som det gjorde.

Jag har många gånger fått frågan om jag inte ångrar alla "förspillda" år. Än i dag är jag lite tveksam på svaret, för jag vet inget annat liv, jag har inget att jämnföra med.

För mig är det viktiga att jag idag har ett fungerande liv och att jag genom missbruket lärt mig att värdesätta andra saker än vad en ickemissbrukare gör.

Men jag hoppas att jag kan ge en bild av hur ett "oskyldigt" missbruk kan sluta och att någon läsare kanske stannar upp och frågar sig "Vad 17 håller jag på med?"

Kerstin 

bintouu
2008-03-10 14:56
0

#11 Tackar! Som jag tror också. 

#12 Så om man har anlag för att bli beroende så blir man???? Är det så du menar?

kerstinjo
2008-03-10 23:09
0

# 13. Det är inget som säger att man blir beroende bara för att man har de genetiska anlagen. Men risken är större att man blir det.

Kerstin 

Gronstedt
2008-03-11 09:39
0

#13: Jag tror också som 14. Jag beskriver mig själv som en beroendepersonlighet och jag vet med mig att jag kan bli beroende av ungefär vad som helst som triggar hjärnans belöningskemikalier - om det är kolhydrater, alkohol, sex, träning eller att virka komplicerade ljusmanschetter …

bintouu
2008-03-11 11:14
0

ok jag förstår lite bättre nu

kerstinjo
2008-03-11 23:12
0

Det sägs att folk som har lyckats bemästra sitt beroende har en förmåga att bli besatta av andar saker, precis som Grontedt säger. Saker som låter oskyldiga t.ex. träning, virka komplicerade ljusmanschetter …Glad Men märker man att man blir för besatt av något, så ska man nog stanna upp ett tag och tänka efter påvad man håller på med.

Kerstin 

bintouu
2008-03-12 08:18
0

Jag tränar mycket men det gör jag för jag mår bättre och blir piggare. Just nu är gymet stängt och öppnar inte föränn i höst och det går bra också. Blir bara lite tröttare. Så jag tror att om man gör allt i sk lagom så är det ok …

Gronstedt
2008-03-12 09:47
0

Jag tror det är därför många kan komma ur ett beroende genom att bli "frälsta". Gud, församlingen, religionen tar beroendets plats.

kerstinjo
2008-03-12 12:00
0

# 19 men det kan ju också vara ett sätt att bli besatt på?Flört

Kerstin 

Hoppfull
2008-03-12 14:16
0

Jag tror oxå att det är så som ni beskriver… skillanden är väl om man kan hitta en "besatthet" som inte skadar en. Religion är väl tveksamt Förvånad fanatiska religiösa mår inte alls särskilt bra alltid! Virka ljusmanschetter är kanske mera humant Flört Cool åtminstone tills man slitit ut fingrar och axlar :) men det tar förhoppningsvis längre tid än det gör att bryta ner kroppen genom att överäta eller droga.

kerstinjo
2008-03-12 18:46
0

Fast jag gillade det där med att virka komplicerade ljusmanchetter. Du har ingen att visa Gronstedt?Oskyldig

Kerstin 

Gronstedt
2008-03-12 21:11
0

#19: Jag tror absolut att det är för att "gud" tar bereondets plats i huvudet, men det håller kanske inte den som blivit frälst med om?

Nä, jag tyckte de var så tjusiga ända tills mamma och mormor visade hur man egentligen virkar, så de försvann i någon låda. Men de räckte till att hålla mig från rökningen i några månader innan jag slutade virka och började röka igen. Några år senare blev jag "frälst" på mitt lilla hus och slutade röka på dagen utan problem. Det var också någonstans där som mitt liv och brakade ihop och så småningom långsamt vände uppåt till något nytt och annorlunda. Så jag kanske är "husberoende" numera Fundersam?

kerstinjo
2008-03-12 22:41
0

Fastän det pratas mycket om "den högre makten" i AA/NA så tror jag att det är lite farligt att anamma det till 1000%.

Då lämnar de väldigt lite kvar till det egna tänkande och de egna slutsatserna. Och framförallt det egna ansvaret. Faller man då tillbaka i ett återfall, så tror jag att det fallet kan bli väldigt hårt.

Kerstin 

Hoppfull
2008-03-13 11:45
0

Men husberoende låter ganska harmlöst ;)

Fast kanske är det så att om man är en beroendepersonlighet och det inte går att förändra så handlar det kanske om att hitta det beroende man skadar sig själv allra minst av.

Switchback
2008-03-15 20:46
0

#24: Återfallen blir ganska hårda oavsett vad man tagit till sig. Enligt min erfarenhet iaf. Ju fler man får desto värre verkar dom bli dessutom.

kerstinjo
2008-03-16 01:29
0

# 26 Så sant, jag uttryckte mig nog lite dumt. Återfall är alltid jobbiga, men huvudsaken är att man reser sig upp och fortsätter att jobba med sitt beroende.

Kerstin 

Switchback
2008-03-16 01:48
0

#27: Absolut, det är väl det som är tanken? Om man inte får återfall har man ju inte ens börjat jobba med det, då är man ju fortfarande kvar i ursprungsberoendet. Jag har tappat räkningen på hur många återfall jag haft men jag vet att faller jag nu igen då är det rätt så kört. Då kommer jag med största sannolikhet att knarka ihjäl mig.

kerstinjo
2008-03-16 14:45
0

#28 Mitt sista återfall fick mig att kapitulera fullt ut. Jag är så här i efterhand inte riktigt säker på att jag verkligen hade kapitulerat helt tidigare.

Samtidigt lärde jag mig mycket om mig själv av det återfallet, så därför är jag tacksam för att jag tog det.

Jag är inte "lite" alkoholist/narkoman jag är en fullblodsmissbrukare och det där att testa "lite" var ingen bra ide. Det fick jag verkligen belägg för då.

Därmed inte sagt att jag kommer att leva nyktert/drogfritt hela livet, men jag är nykter/drogfri bara för idag och det räcker långt.

Kerstin 

Kia
2008-03-16 20:30
0

jag har också en tendens till att bli besatt och manisk i många saker jag gör. Jag tror att mina beroenden bara skiftar hela tiden men en del är inte skadliga. Men så fort det tar över mitt liv måste jag tänka efter för att stoppa.

Jag tror inte heller att man kanske ska lämna över sig till en religon. I FAA (food addicts anonyma) så pratar de också om en högre makt men jag har mer och mer kommit på att den högre makten är jag själv. Jag styr mig själv och får en inre styrka av att känna att jag kan och klarar av och styra mig själv. När jag inte finner inre styrka, för ibland tar den slut då måste jag be om hjälp någon annanstans ifrån. Den hjälpen får jag genom att sakta ner helt enkelt. Jag tror att alla måste hitta sin egna högre makt, vad den är för var och en det är så olika men jag tror alla behöver den. Det behöver inte vara någon GUD i ordets bemärkelse utan kan vara vad som. Som jag säger så ser jag den högre kraften i mig själv och där måste jag ta ansvar. Alltså vänder jag mig inte till en religon utan till mig själv och mitt inre. Jag har varit förvirrad länge i dessa termer när det handlar om den högre kraften men nu känner jag att jag har betydligt mer klarhet i det än jag haft tidigare, kanske för jag inte jobbat med att hitta den högre kraften utan istället bara låtit insikten komma till mig själv.

Jag vet att detta var jag jätte osäker på tidigare om man läst mina inlägg tidigare men det har blivit mer och mer klart ju mer jag vänder mig till mig själv. Med abstinens kommer också harmoni och lugn och det är där jag måste vända mig när det är jobbigt. 

Kapitulera helt är nog viktigt att göra för att kunna komma till insikt med att det är en sjukdom.

Det är för min del nog första gången som jag vågat göra det och faktiskt börjat lite på mig själv och min förmåga att klara ut detta. Det är en insikt som jag inte haft innan utan förlitat mig på andra , då har jag också kunnat skylla på dom när fallit och inte sett att det är jag som gör fel.

Detta blev nog lite rörigt, förhoppningsvis fattar Ni vad jag skriver :)

Switchback
2008-03-16 23:10
0

# 29: Det där med "fullblodsmissbrukare" stämmer in även på mig, ska det testas ska det testas tills gränserna spricker. Jag är inte heller säker på att jag kommer leva helt nykter, jag hoppas kunna få kontroll så man iaf kan ta en öl framför tvn utan att vara "tvungen" att dricka sig asfull. Jag håller med dig om att man ska ta varje dag för vad den är, nykter lr inte.

kerstinjo
2008-03-17 08:18
0

När jag skrev "Därmed inte sagt att jag kommer att leva nyktert/drogfritt hela livet, men jag är nykter/drogfri bara för idag och det räcker långt."

Då menade jag att jag inte vet vad morgondagen bär med sig. Jag kommer aldrig att kunna dricka socialt eller att tända på en helg och sedan låta det vara. Det är heller inget jag vill, jag (och mina anhöriga) har upplevt så ofantligt många negativa konsekvenser av mitt missbruk och min kontrollförlust inför beroendet är total.

Jag är nykter/drogfri bara för idag och de orden hoppas jag kunna säga alla dagar i resten av mitt liv.

Kerstin 

Gronstedt
2008-03-17 10:05
0

Men måste det alltid vara fel att lämna över sig till en religion? Jag menar, om man är lagd på det viset kanske det fungerar? Sedan att jag hellre missbrukar ihjäl mig än att släppa rodret är en annan sak - alla är inte som jag där.

kerstinjo
2008-03-17 10:49
0

Jag är själv väldigt oreligiös och tror inte alls på några högre makter. Det är ju jag som gör jobbet och den högre makten för mig är min inre styrka.

Men under min tid inom AA/NA har jag lärt mig att inte diskutera denna sak. För många tar gudsbegreppet och den högre makten på blodigt allvar. 

Huvudsaken att det fungerar, sedan kan vi ju gå olika vägar!

Kerstin 

Hoppfull
2008-03-17 11:08
0

Jag tror inte heller att det måste vara fel… men allt handlar om att hålla balansen… och balans kanske är det som en missbrukare har det allra svårast med?

Gronstedt
2008-03-17 11:12
0

Visst är det balansen som saknas - i alla fall för mig! Jag skrev en artikel om hur det kan vara …

Hoppfull
2008-03-17 12:41
0

Precis!! Allt eller inget och däremellan finns en gråzon man inte vill befatta sig med!