Jag klarar det inte!
Jag håller på att lägga om mina kostvanor för att gå ner ca 10-15 kg.
Ett av mina största problem är att jag inte tycker om mat (blir äcklad) utan äter kakor, bullar och godis istället. Frukt och grönsaker är heller inga favoriter.
En chokladkaka och en vetekrans är inga problem att få ner under en dag. Dessutom är jag beroende av coca cola light.
Nu går jag hos en dietist och försöker äta 1600 kcal om dagen. Jag har bytt ut vitt bröd mot bröd med minst 7 % kostfiber, bytt ut fet ost mot 10 % ost, jag försöker dricka minst en liter vatten om dagen istället för cola light. Jag försöker dessutom äta bananer och paprika.
Jag äter fortfarande socker i form av små chokladbitar, ett par kakor eller en glass. Jag tror inte på att tvärt ta bort allt godis utan jag fasar ut det istället.
Jag har hållt på i 3 veckor och 1+2 veckan gick ganska så bra men den här veckan har jag ätit en pizza, 1 kg lösgodis och nästan en hel burk pepparkakor.
Jag känner mig lugn och belåten när jag äter gottgott. Jag blir sur och missmodig när jag försöker stå emot.
Vad gör ni som fungerar för er när suget är som störst?
Sara
Kolla in på Kolhydrater iFokus, vet att det är många nöjda med diverse tidigare problem där.
Helena

sara jag går också hos dietist och försöker lägga om kosten till 1500-1600 kalorier/dygn. Det som ofta hjälper för mig då sockersuget är som värst är att dricka citronvatten eller äta citron som den är.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
det är väl olika för alla men för min del fungerar det inte att trappa ner, jag var tvungen att inse att jag var tvungen att lägga av helt och hållet. Det blev för starkt sug att försöka bara ta en eller bara lite ibland. Det går inte med den beroendepersonligheten jag ligger inne med:)
Kolhydrater.ifokus är en kanon sida när det handlar om just hur du ska lägga om kost för att slippa sötsug.
Sen är det mycket annat ett beroende handlar om iofs.
För min egen del har jag fått lägga just viktminskningstankar på hyllan för jag klarar inte ut det. Men när jag då inte tänker det så börjar jag minska i vikt då blir det som en bonus men jag reder ut det jag har i skallen först… Välkommen hit:)
Jag har gått ner 5kg på 3 veckor genom att dra ner på kolhydrater :) Även minskat på portionerna och försöker äta 4-5 ggr per dag. Två normala mål och 3 mindre.
Det enda som funkat för mig var att ta bort allt socker direkt, hardcore. Tufft som fan men jag hade inget val…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
För mig fungerar det inte heller att trappa ned eller att äta lågt GI. Jag måste ta bort nästan alla kolhydrater ur kosten. Men då slipper jag suget också.
Mitt problem är att eftersom jag inte äter mat som jag ska så blir det ofta pannkakor och mackor istället. Vilket är helt ok enligt dietisten så länge jag håller mina 1600 kcal och äter efter tallriksmodellen.
Ni menar alltså att kolhydrater gör att suget ökar?
Sara
dubbelt
Sara
#7: Ja, för mig är det absolut så! Jag är kolhydratberoende (alla kolhydrater ger samma sug som andra kan få av socker) och jag måste bryta helt med kolhydraterna för att klara det. Så jag håller mig till LCHF (Low Carb High Fat).

Om man ger kroppen ren och kraftfull näring minskar suget rejält. Idag har maten så lågt näringsinnehåll så att det inte är säkert att du lyckas ge kroppen det den behöver oavsett kostmodell. Själv har jag fått ta till näringsersättning för att hjälpa kroppen (superviktigt dock vad sådan innehåller).
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#7 Jag vill inte ge råd egentligen, men jag kan bara säga att FÖR MIG så är det så, Jag får sockersug av en hel del kolhydrater - inte grönsaker dock. Jag mår dessutom dåligt av stärkelserika kolhydrater och med mycket fibrer i…
Men jag vill inte ge råd egentligen…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag kan ju säga som så här; Jag har aldrig gillat söta saker. Som kakor, bakelser eller godis.
Men nu när jag äter väldigt lite kohydrater till och med DRÖMDE jag om tårtor. :/
#11 Jag tycker det du skriver är perfekt passande för så är det för mig också exakt.
Sara, Ja, kolhydrater ger sug. Har man ett sockerberoende tror jag att den bästa matplanen är att minska på kolhydrater. Sen är det olika för alla människor. Jag känner många sockerberoende som äter typ råris och fullkornspasta men väldigt begränsat. Många av de väger sin mat och det är något jag personligen inte klarar ut och den stora anledningen är att det har jag hållt på med så många år med mina bantningskurer att det fungerar inte för mig. Jag tröttnar helt enkelt och då faller jag bara tillbaka. Men utan kolhydrater och så pass mycket fett jag äter idag så klarar jag av att äta till jag är mätt och sen lägga besticken från mig oavsett om jag har mat kvar på tallriken eller inte.
När jag började min resa hade jag ingen aning om vad kolhydrater egentligen var. Nu fattar jag att pasta ris, potatis stärkelse och speciellt grönsaker som växer ovan jord är kolhydrater som jag måste låta bli för att stoppa sötsuget. Jag äter grönt såsom broccoli och blomkål osv men jag har fått lära mig vad jag tål och inte tål. Utan kolhydrater har jag inget sug men med dom blir jag galet sugen. En macka kan förstöra allt för jag kan inte sluta. Tankarna runt mat blir för överväldigande och till slut faller jag rakt igenom.
Pröva att äta kött och fett och grönsaker ovanjord en tid och se att sötsuget försvinner. Tankarna runt det är det som man måste jobba med sen. Det är där beroendebiten går in och den måste man jobba med på annat sätt tror jag. Ät mycket fett, det gör dig mätt och stoppar att du vill ha sött. Var inte fettskrämd det var jag och det hämmar naturligtvis. Det roliga är att man går ner på att äta på det viset helt sjukt att äta tvärtom man blivit tillsagd i hela livet och få resultat som man aldrig lyckats med innan.
Alla kolhydrater oavsett om dom är långsamma eller inte blir så småningom socker i kroppen. Därav att jag inte äter fullkornsris osv för det blir socker och jag är hyper känslig för det….