Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1833 ggr
Jonnaaa
0

hjälp :O

Hej , jag är en 14 årig tjej och är 161 cm lång och väger ca 40 kg..

jag tkr jag är för tjock , för min mage står alltid ut , som det ser ut som om jag har en mage. men jag väger ju inte för mkt egentligen.

men eftersom jag tkr jag e tjock så bantar jag på dagen och kan typ äta as mkt på kvällen. det tar aldrig stoppp elr ngt. :O kan äta hur mkt som helst. men jag brukar kunna stoppa det efter några mackor,godis och chips. Ja är jätte rädd att jag ska gå upp i vikt och bli tjock.. jag tror jag är sockerberoende , för jag tar socker på allt jag öter , och kan inte sluta med det :/

vad ska jag göra? vill inte äta så mkt på kvällen :/

tacksam för svar.

Gronstedt
0

Hej Jonaaa!

Som du skriver så väger du ju inte för mycket alls. Har du sett i tidningarna för någon vecka sedan, de skev om "sockermage"? Att just magen är rund fastän man är smal kan bero på att man äter fel. Det brukar vara kolhydraterna som är boven. Du skriver att du äter mycket socker, så det är nog där problemet sitter. Det kan till och med vara så att du har fått en störd tarmflora av att ha ätit fört mycket kolhydrater.

Jag är själv kolhydratberoende, så jag vet hur det är det där att kunna vräka i sig hur mycket som helst av mackor eller (i mitt fall) pasta. Det enda som fungerade för mig var att bryta helt med alla kolhydrater, utom det lilla som finns i ägg och spenat, typ. På den dieten slipper man suget och bygger muskler utan att behöva oroa sig för att bli fetare.

Lyckar till!

Hoppfull
0

Hej och Välkommen!

Nej du är sannerligen inte tjock!! Mitt förslag är att du börjar med att försöka äta fasta måltider på dagtid. De kan ju vara magra med mycket grönsaker om det känns bättre, men det är viktigt att hålla kroppen igång genom att ge den bränsle med jämna mellanrum.

När man inte äter på hela dagen går kroppen ner i viloläge, den tror att det är kris och att den inte ska få någon mat, så sänker den ämnesomsättningen och förbränningen. Genom att äta lite ofta håller kroppen högre fart och man får snabbare genomströmning.

Så jag tror på att börja äta frukost, lunch och middag, även om det är mindre mängd ex lite youghurt på morgonen och lite mat men mest grönsaker t lunch osv. Bara så att magen och kroppen börjar få rutiner och få jobba som den ska.

Lycka till!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Allamej
0

Du har ett stört ätbeteende och det är något du måste ta itu med och jobba på så att det inte blir en fullfjädrad ätstörning… Du är absolut inte tjock, inte någonstans men jag tror att Gronstedthar helt rätt när det pratas om sockermage.

Att banta på dagen och äta på kvällen kommer aldrig att resultera i något bra… trust me jag vet…

Ät frukost, även om det bara blir något litet så är det bättre än ingenting.

Ät även lunch och middag, till det dessutom mellanmål. Att äta regelbundet ger en bättre matsmälting.

Det du gör nu får bara kroppen att tro att den aldrig kommer att få mat igen… Kroppen är en smart konstruktion, men ibland är den otroligt korkad…

Om man inte äter på dagen men massor på kvällen så tror den fortfarande att svälten är nära så då sparar den all energi man ger den.

Om man sen börjar äta normalt, flera gånger per dag, så tar det några dagar för den att förstå att svälten är över.

Försök bryta beteendet redan nu så att du slipper drabbas av ätstörningar… Dom är absolut inget kul och dom hänger med en hela livet…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jonnaaa
0

tack för alla svaren.

jag gillar absolut inte grönsaker , man morot äter jag ganska ofta. och frukt förösöker jag äta varje dag. äter nästan frukt istället för vissa mål.

min syster har anorexia och min mamma har ätstörningar. är det stor risk att jag med får det då? :/ finns det ngt jag kan göra för att hindra det?

Hoppfull
0

Jag tror att det är lätt att ta efter beteenden som finns i ens familj. Det du kan göra åt det är att förändra det beteende du har idag, börja äta regelbundet.

Men jag skulle oxå föreslå att du läser på om kroppen, om hur den fungerar, vilket bränsle den behöver, hur ofta, vad (vilken mat) som innehåller vilket bränsle osv. Nätet är perfekt att googla sig fram till en massa kunskap om vad en växande kropp behöver och hur ofta. :)

Lycka till!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Jonnaaa
0

#5 okej tack :)