Självmord.
Jag ringde till en kompis idag. En tjej som har haft det jobbigt. Har nyligen gått igenom en svår skillsmässa pga att maken inte orkade med hennes drickande. Hon är mao aktiv alkoholist fortfarande.
Vis skillsmässan behöll maken de båda barnen hemma hos sig och hotade med en vårdnadstvist pga hennes missbruk om hon inte släppte barnen frivilligt, vilket hon gjorde.
Hon flyttade från villa, barn och fd maken till en liten lägenhet i en annan stad. Ack, så ensamt.
Hon har även haft press på sig från arbetet och har under ett års tid gått igenom två behandlingar. Med dåligt resultat. Efter behandlingarna blev hon även avstängd från eftervården eftersom hon kom dit onykter. Vilket är i sin ordning, man kommer ej till eftervården påverkad.
Arbetsmässigt har hon fått blåsa vid varje arbetstillfälle, ett krav som arbetsgivaren ställde.
Men, nu har hon kommit till arbetet påverkad och blev avslöjad vid en alko-blåsning. Resultatet blev uppsägning direkt! Vilket också är enligt "regelboken".
Man kan väl säga att nu har hon nått sin personliga botten och hon tycker själv att nu orkar hon inte mer.
Jag har pratat med henne idag då hon var onykter och det var väl inte rätt tillfälle eftersom spriten styr henne fn.
Att hon idag hotade med självmord tror jag inte så mycket på, hon hade även en kompis hos sig, så just nu är väl faran inte akut.
Men det kommer en dag i morgon också, då antagligen ångesten kommer krypande.
Onyktra självmordshot ska man enligt erfarenhet inte ta så allvarligt, men hon har gjort mig orolig.
Allt hon förlorat genom drickande, är konsekvenser, som man får sm ett brev på posten.
Men, hur kan jag hjälpa henne?
Jag har förslag som att hon lägger in sig för avgiftning och satsar på en ny behandling. Mn tyvärr är förnekandet för stort just nu och längtan efter döden ännu större.
Det blev långt, men någon som har ett eller flera bra förslag?

Oj vad svårt… jag tror iofs att man kan må så dåligt så att man känner att man inte orkar leva längre… jag tror att du kan hjälpa henne genom att finnas där, oavsett vad hon väljer, bara finnas där… det tror jag är vad man längtar efter.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jättesvårt! Jag har inga direkta råd i frågan, men vill skicka dig en styrkekram! Jag förstår att hennes situation är fruktansvärd! Som Hoppfull säger: du finns där för din väninna och det är egentligen det enda du kan göra. Jag hoppas att hon mår bättre snart!
Kram, Linda
Svår situation det där. Hennes förluster är stora pga. hennes beroende. Jag läste 12 steget i AA:s bok. Kapitlet där man får beskrivet hur man kan hjälpa andra och inte gå på för hårt. Ska kolla vilket det är ett ögonblick :)
Hittat, kapitel 7 att arbeta med andra. Du har säkert läst kapitlet :) Men kanske kan du hitta någon vägledning där i. Det har fått mig att tänka på väldigt många saker i min väg att hjälpa. Jag har nog vid många tillfällen varit anklagande och det har inte hjälpt den andre ett dugg snarare tvärtom. Villigheten måste finnas där och när förnekelsen är så stor som du beskriver så är det nog en mjukare väg man måste välja tror jag.
Du kan bara finnas där för henne. Har du berättat för henne om din historia? Kanske kan du berätta delar ur din egna erfarenhet när hon inte är jätte full och berätta hur du har fått hjälp. Kanske kan du berätta vad du förlorat med ditt missbruk och hur du idag mår.
Hoppas det ordnar sig.
Hon kan nästan hela min bakgrundshistoria och jag vet det mesta om henne.
Vi tillbringade en gång 4 veckor tillsammans på ett behandlingshem och har gått en ettårig eftervård tillsammas. Nja, inte riktigt eftersom hon fick avbryta pga att hon kom dit onykter. Så vi har haft många och långa samtal och fått förtroende för varandra.
Visst, hennes förnekelse är jättestor just nu och jag tror att hon tycker att det är svårt pga att jag går "rätt väg".
Jag har på ett AA-möte igår delgett mina farhågor om henne (givetvis anonmyt) för att få lite vägledning. Jag kommer inte att släppa taget om henne men jag kommer inte att tjata om AA-möten. Som du säger Kia, det är den mjuka vägen som gäller.
När jag ringde upp henne i lördags hade hon ingen aning om att hon pratade med mig kvällen innan. Jag nämnde det inte heller för jag vill inte lägga mer skuld och skam på henne.
Just nu är det viktigt för henne att jag inte vänder henne ryggen pga drickande, det har så många andra gjort.
Just nu ska jag bara finnas till hands.
Det är superstarkt av dig att orka och våga, kersinjo. Jag hade varit livrädd att dras ned i hålet igen … Vilken stake och vilken omtanke du har!

Jag säger samma, vad stark du är!! Och vilken oerhörd lycka den tjejen har som får ha din vänskap!!
Jag tror att det är helt rätt väg att bara finnas där oavsett vad hon gör. Hennes skuld och skam är uppenbarligen för tung att bära redan innan med tanke på hennes prat om självmord.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Du är verkligen en vän i nöden Kerstin…du är nog den enda jag känner som har ett sånt stort hjärta som rymmer så mycket. Hon kan verkligen skatta sig lycklig som träffade dig och fick en så fin vän.
Kerstin en dag kommer hon förstå vilken fantastisk vän du är som inte vänder henne ryggen när hon har det som värst. Det kommer garanterat uppskattas det är jag säker på.
Håller med V-lang. Ditt hjärta är verkligen stort som bryr dig så mycket om henne.
Kram
Kontakten har vi kvar, mestadels per telefon. Men hon är tyvärr aktiv i sitt drickande och det är väl bara att konstatera att alla hennes kosekvenser av drickandet inte räcker för att stanna upp.
Men någon gång hoppas jag att hon vaknar till och jag kommer att finnas kvar som henne vän, för hon är ju min vän också.
Vi har inte känt varandra jättelänge, men vi kan lätta våra hjärtan för varandra och det betyder mycket.
Hoppas nu bara att hon inte skäms för sitt drickande inför mig, för då kan hon få svårt att vara ärlig och kanske förskönar saker.
Slog mig just när jag sitter och skriver det här att nästa vecka kan jag åka och hälsa på henne.