Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettoff-topic
Läst 1034 ggr
Solini
2008-04-26 15:27
0

Vilja

Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar.. Men jag tror inte att man kan bota sig själv mot cancer te.x genom vilja. Men jag tror man kan må bra ändå när man har cancer om man verkligen vill. Vill man göra nåt riktigt mycket så gör man allt för att komma dit, och tillslut gör man det också om man fortfarande vill. Det är vilja och envishet som är den bästa medicinen tror jag. Känner man verkligen djupt inom sig att man vill nåt då kan man..

Det jag försöker säga nu är det är DU som kontrollerar ditt liv, DU som går till det där trista jobbet varje dag

Jag tror att går man och tänker på allt man inte vill, då är det det man får också. För lägger du ngo mycket energi på nåt du inte vill istället för något du vill så blir det nog tillslut så.

Det är det jag håller på med nu. Jag vill må bra, jag utelämnar allt jag inte vill - te.x inte hamna i depression igen. Och hittils har jag aldrig mått såhär bra i hela mitt liv, aldrig någonsin.

Vilja är nog det starkaste du har, jag tror iaf att det inte finns nåt starkare i hela världen än just vilja. Utan vilja hade du nog inte kunnat gå ens.

Ni kan ju tänka på det iaf. Jag skriver rätt grötigt för tillfället, men det är rätt mycket känslor jag har nu ;p kram på er

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

Solini
2008-04-26 15:33
0

Människan har studerat fåglar länge, har velat kunna flyga. Det kan vi nu. Vi åker i flygplan varje dag.

Vi har inte utvecklat vingar på våra kroppar, men vi har hittat ett sätt att flyga ändå för att vi har velat. Ja det är ett mirakel/magi det med, behöver inte vara oförklariga saker.

/Tore

Hoppfull
2008-04-26 16:32
0

Jag tror som du! Viljan att exempelvis bli frisk driver oss att finna metoder att lösa upp de knutar som gör oss sjuka. Jag tror att det är vad viljan är till för, att ge oss den starka längtan som driver oss själva framåt. Att sitta still och tro att viljan i sig kan göra oss friska är galet tror jag, vi måste agera själva och hitta en väg till läkning. Den är svår som attan och kanske tar enormt lång tid men viljan att bli frisk är den avgörande faktorn för om vi lyckas eller inte tror jag.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Solini
2008-04-26 18:24
0

Ja precis. Det går nog inte till som anden i flaskan precis. Men stor likhet. Vill du ha något, och går ut för att få det så attraherar du ganska automatiskt saker som ger dig det.

Många av tankarna jag har har jag fått ifrån rätt många filmer som jag rekommenderar starkt. The secret är en av dom, i den talar dom mycket om just detta, viljan och "law of attraction". Sen en bok som hjälpt mig väldigt mycket är "Rich dad, poor dad", handlar mer om ekonomi, men där också är det lite samma sak.

Kul att höra att nån mer tänker lite som jag:)

/Tore

Kia
2008-04-26 20:05
0

Jag tror också på en stark vilja. Men jag tror också att även om viljan funnits hos mig att bli frisk har jag inte riktigt kunnat ta den viljan till mig. Så numera pratar jag om villighet istället. Skiljer begreppen helt enkelt.

Det du skriver i inlägg 0 får mig att tänka på att det nog är i detta skedde man ska säga nej för att göra de saker man verkligen vill göra. Något jag absolut måste öva på som sagt ja till alla som velat ha hjälp om så med småsaker. Detta har gjort att jag glömt mig själv och min egna vilja….

Solini
2008-04-26 20:59
0

Kia. Ja jag tror du tänker rätt med att du måste tänka på dig själv. Även fast du vill hjälpa folk så kan du inte det om du inte hjälper dig själv först. Du är det viktigaste du äger

/Tore

Hoppfull
2008-04-26 21:45
0

Jaa jag tror inte att viljan i sig löser några problem, det kan den inte. Däremot kan viljan föra en framåt mot den hjälp som man behöver, som exempelvis AA eller liknande. Det är vad jag menar med viljan, då har viljan att bli frisk övervunnit andra känslor och den kan hjälpa mig att finna de redskap jag behöver för att bli frisk. Men det är min syn..

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.