Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: vi-som-är-sockerberoende
Läst 1928 ggr
CarolineJ
0

Dieten som fått mig att rasa :o)

Som vissa vet så gifter jag mig nästa år. Men med 50 kilos övervikt finns det inte en chans i världen att jag tar på mig en klänning.

Jag har försökt gå ner i vikt sen jag var 16. Jag var elitsimmare och har simmat sen jag var sex, när jag slutade simma när jag var 16 så tänkte jag inte att något skulle förändras. Men dumma jag hade såå fel. Från att träna 6 dagar i veckan till ingenting gjorde att jag gick upp hela 40 kilo på 6 år.

Jag har i alla år varit sockerberoende men simningen höll mig borta från viktuppgång.

Jag har prövat alla dieter men jag klarar inte av en diet där man utesluter något helt.

Så jag satte mig ner och tänkte……….. Fetma är 2000-talets problem. Man var inte fet förr, inte så att det var en sjukdom i alla fall. Och där har vi det! Det är ju inte på grund av dagens vetande man blir över 80 år gammal. Så jag pratade med min sambos mormor och morfar. Förr hade man mer fysiska jobb, man åt inga lightprodukter, kemiska tillsatser kunde man knappt stava till.

Nu äter jag alltså husmanskost; kött, potatis och gräddsås och sallad på sidan, ostmackor på morgonen, jag har börjat dricka mjölk igen. Jag köper inte bröd för det bakar jag själv, då slipper man alla tillsatser och på helgerna bakar vi kakor istället för att köpa godis fulla med färgämnen.

Det jag äter nu gör mig inte sockersugen heller eftersom jag får både fett och kolhydrater.

För mig handlar det bara om att få bort alla kemiska ämnen och tillsatser.

Frukost, lunch, middag och kvällsfika.

Jag cyklar en halvtimme om dagen plus en halvtimmes promenad med hunden på kvällen.

Jag har gått ner 10 kilo redan! Och jag började för 1 1/2 månad sen.

Jag fortfarande kritisk till kolhydrater och det blir det första jag kommer minska om viktminskningen skulle sakta ner.

Och om vi nångång skulle falla för take out-mat så blir det thaimat eller kycklingkebab.

Jag har gått tillbaka till 50-talet.

Jennix
0

Underbart att höra! Det som funkat bäst för mig själv är också att äta LowCarb med naturliga fetter, då kan jag hålla sockersuget under relativ kontroll. Skrattande 

Att jag går ner i vikt är en positiv effekt också men det var inte därför jag började. Sen alla andra hälsovinster med att ta bort socker, sötningsmedel, spannmål osv.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jenahbella
0

härligt :) jag e inne på samma spår.. skippa alla light produkter å jag bakar alltid mitt egna bröd :)

tyvärr så bor jag bredvid sibylla ^^ haha!

Hoppfull
0

Vad roligt att du hittat en metod som fungerar!! Jag tror precis som du att det är det onaturliga i maten och i matens framställning som gör oss sjuka och överviktiga.

Stort lycka till både med kosten och bröllopet :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Karmatarerskanise
0

CarolineJ; det var ingen dålig start du! Kul för dig!

CarolineJ
0

Känns så skönt att vara på iFokus, sveriges trevligaste människor på samma plats hehe.

Nu ska jag sätta mig på motionscykeln ;o)

AnneN
0

Imorgon ska jag pumpa däcken på min cykel och cykla först till af och skriva in mig där, sen cykla hem och ta med hunden på en liten runda =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gnici
0

Härligt tjejen!

Jag tänker som dig jag också - Så lite konstiga ämnen som möjligt och äkta vara, som mjölk direkt från ladugården och inte några andra lightprodukter heller…..När jag bodde med mina barn och deras pappa, så bakade jag allt bröd själv, men nu äter jag inget bröd själv…..Utom knäckebröd i bland….Bordsmargarin kan man göra själv med smör och rapsolja i matberedaren, så blir det mjukt och bra att bre på brödet…..

Lycka till med din fortsatta viktminskning nu….

Maryanna
0

Bra jobbat CarolineJ och ni andra !!!! Själv börjar jag mitt nya sockerfria liv varje måndag Skrattande men klarar max en vecka. Ett enda återfall så är det kört. Har också gått upp en hel del (30 kg) Det svåraste är vad man kan äta. En del säger si och en del så, man blir helt vilsen. Mina föräldrar säger också att den hederliga gamla husmanskosten är den bästa. Mamma bakar allt bröd och har alltid gjort. Det är väl bara att inse, det var bättre förr Glad Lycka till allihop och Caroline, lycka till med bröllopet

Kram

Hoppfull
0

Jag håller med din Maryanna! Det vimlar av dieter som alla säger sig vara lika utomordentliga och fantastiska!

Jag tror att man måste göra som CarolineJ, känna efter vad som känns rätt och bra för just mig och sedan utveckla sin egen matstil utifrån den egna specifika kroppssammansättningen. Eftersom det inte går att dra alla kroppar över en kam (för då skulle det ju på riktigt finnas EN diet som funkar för alla) så tror jag att man måste experimentera lite och vara öppen för nya sätt att tänka.

Mezzo
0

WOW!! Jag ryser!!
Grattis till -10kg!!!!! :)

CarolineJ
0

-10,4 kilo idag ;o)

Åt en glass (strut med två kulor gräddglass) idag men man e ju dum om man aldrig ger sig något, speciellt i sånt fint väder vi har haft.

Så nu är det snart dags för dagens tur på motionscykeln.

Och eftersom jag själv är sockerberoende så vet jag hur glad jag är när jag får tips och råd… allt för att slippa suget. och än så länge har jag bara haft suget efter glass. Och nu är jag nöjd.

Min nya "grej" är att planera något varje dag som gör att jag måste lämna lägenheten. (Jobbar delvis hemifrån) Idag promenerade jag i stan i ca 2 timmar för att kolla på  servis till bröllopet. imorgon ska jag städa hela lägenheten och sen åka ut till "stoff och stil", en tyg affär som ligger 20 minuter utanför malmö för att köpa tyg till nya gardiner.

CarolineJ
0

Här kommer en typisk meny för mig och sambon, det kan ju ge en idé om vad vi äter.

• Frukost: Mjölk och flingor ELLER två ostmackor (av bröd som bakas hemma)
  • Lunch: sallad eller frukt eller gårdagens rester
  • Middag:Spaghetti och köttfärssås eller kött med potatis och gräddsås av alla typer. på torsdagar är det dock alltid soppa och på tisdagar äter vi alltid nån fiskrätt
  • Kvällsmål: Morötter med dippa.
  • MOTION: En timme om dagen behövs minst. men det kan vara allt från städning och storhandla till motionscykel och långpromenader.

Recept på min feta köttfärssås:

• Fläskfärs (vet inte exakt strl men den brukar kosta 30-40:-)
  • ca 3 dl vispgrädde
  • ca 3 dl passerade tomater
  • ca 1 msk soja
  • ca 4-5 msk ketchup
  • 1 gul lök
  • ca 10 champinjoner som jag skivar
  • 1-2 klyftor finhackad vitlök
  • ca 50 gram smör

Med så mycket fett så tar man inte så mycket pasta ;o)

moonflower
0

Räcka ut tunganHej, va kul att det funkar, det där att bara äta maten som den är, och med riktiga fetter!

Ska faktiskt testa, har blivit lite modstulen, då ingen diet funkar på mig… Kan ibland verkligen sukta efter pollykulor….smask..

…för  jag är oxå är sockerberoende. Vill alltid  ha nåt sött?!!

Känner att jag blir så dj-vla trött på mig själv, där jag sitter och snaskar på nåt, och ändå har jag just tänkt att jag inte skall ha nåt….? Är man hopplös då?

Nej nu får det bli andra "bullar", bra mat och motion!

Kram fr moonflower

ps har du bra brödrecept? faktiskt tycker jag hembakat är godare än köpebröd. ds

CarolineJ
0

Jag har faktiskt ett recept som jag älskar. Det är ganska lätt att göra men det tar lite tid.

Detta behövs för ett bröd och jag måste tillägga att brödet blir stoooort ;o)

Samanlagt tar det ca 2 timmar tills brödet är färdigt. Det heter "Gammeldags franskbröd"

• 50 g jäst
  • 50 g smör
  • 1 dl mjölk
  • 3 dl vatten
  • 2 ägg
  • 1/2 msk salt
  • ca 14 dl mjöl
  • och mjölk till pensling
  1. Smula sönder jästen i en stor bunke Smält matfettet, häll sedan i mjölk och vatten och värm upp till 37 grader.
  2. Häll degspadet över jästen och rör om med träslev. Tillsätt ägg och salt.
  3. Häll i det mesta av mjölet, men spara lite till utbakningen. Arbeta degen blank och smidig. Låt den jäsa i 30 minuter på varm och dragfri plats.
  4. Knåda degen och tillsätt mer mjöl om det behövs. Forma degen till en avlång limpa och låt den jäsa på en bakplåt i 30 minuter.
  5. Pensla brödet med mjölk. Grädda i ugn på 250 grader i ca 10 minuter, sänk sedan värmen till 200 grader och grädda ytterligare i 30 minuter. När brödet är färdigt låt brödet svalna under duk.
Kia
0

Vilken inspiration du ger CarolineJ och vad bra att du hittat din väg som fungerar.

Kram Kia

CarolineJ
0

:o)

Just nu håller jag på att googla efter bondgårdar där man kan handla mat.

folke
0

Vilken frisk fläkt !!!   Det är underbar läsning…..  

Jag kör LCHF då jag inte kan med kolhydrater överhuvudtaget, men din köttfärssås ska jag nog kunna klämma ner utan att flippa (För det gör jag lätt, tyvärr)…

Tack för din positiva tråd, den värmer gott !!!

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Hoppfull
0

Om du vill ha kravmärkt mat kan du söka på kravs sida, de har en förteckning över kravgårdar som säljer sina produkter. Ofta till väldigt fördelaktiga priser.

CarolineJ
0

#18 oh tack så mycket för tipset :o)

CarolineJ
0

Har hittat en gårdsbutik utanför Bjärred i skåne nu.

Ska åka dit där när jag får låna mammas bil hehe, ingen buss stanna tyvärr i närheten.

CarolineJ
0

Ett tips till andra som är ute efter mat som inte sååå kemisk prepererad så gå gärna in här  (öppnas i nytt fönster) för mer info ang. gårdsbutiker. Det finns säkert liknande hemsidor för andra landskap :o)

om länken inte funkar så är hemsidan skanelantmat.se

Hoppfull
0

Ja visst är det bra! Man vill ju gärna ha så ren och bra mat som möjligt. :)

Kia
0

CarolineJ… Ängavallen som ligger mellan Trelleborg Malmö är också bra . Fantastiskt kött har de. Kostar lite men väldigt bra :)

CarolineJ
0

Tack för tipset för det var lite svårare att hitta gårdsbutiker med kött. det är mest rotfrukter och ägg osv

Kia
0

Jag handlade en julskinka på Ängavallen för något år sen och det var den godaste jag ätit någonsin :)

moonflower
0

# 14

tack för receptförslaget! Skall pröva det så snart jag kan…!

hälsn moonflower!