Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 978 ggr
Kia
0

Ätbeteenden

Beroendeätning/hetsätning/tröstätning/social överätning

Finns det någon skillnad ?

Vad är skillnaden i såfall?

Kia
0

Själva materialet mat är bara en åkomma som man med hjälp tex. LCHF kan göra sig lätt av med och slippa suget, men det är beroende hjärnan som måste få jobba mer. Det räcker inte som beroende att bara äta LCHF och tro att det är lösningen. Det finns så mycket mera tror jag. Jag har försökt i tre år att lösa det själv med hjälp av LCHF men fattar ju nu att utan hjälp av andra beroende som gått före mig hade det inte fungerat för mig. Jag måste jobba med mitt huvud och få det friskt och rensa upp bland mitt förflutna. Sinnesro bönen tänker jag ofta i mitt huvud:

Ge mig sinnesro  att acceptera det jag inte kan förändra mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

Sug på dom orden för dom är viktiga , för att man ska kunna se framåt som en beroendepersonlighet. När jag slutar med ett beroende (socker) så dyker nästa beroende upp . En som missbrukar klarar ofta av att sluta med hjälp men har inte ett nytt beroende som den ger sig på. Jag tror det är väldigt komplicerat det som händer i iallafall mitt huvud. Jag blir helt besatt av en tanke och manisk och kan inte sluta. Abstinensen gör mig galen …. Att äta LCHF hjälper och är det enda som någonsin hjälpt mig. Men som sagt det finns så många andra bitar att jobba med.

korseett
0

jag tycker det är skillnader i dom. Hetsätning ser jag som att man äter mycket och fort. Det finns ingen njutning någonstans, man smyger och gömmer.

Tröstäta har jag gjort mycket. Att trösta sig med godis/mat för att saker gått fel, man känner sig ner, ingen vill ha en osv

överätning känns för mig som att man äter för mycket av det som andra kan hålla på en låg nivå. Ta sista biten tårtan bara för att det är synd att spara, eller att ta en extra portion bara för att… Äta hela asken choklad,kakburken eller annat.

social överätning är för mig när man inte kan tacka nej. Går hela tiden till buffén för omtag av mat. Äter kakorna man bjuds på för att inte såra osv.

Men beroendeätning förekomer ju i alla typer av ätning. Liksom att typerna går in i varandra.

så ser jag det i varje fall