Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettövrigt
Läst 1340 ggr
kerstinjo
0

Stress

Jag tillhör de som har en "inbyggd" stressfaktor, jag har lätt för att stressa iväg och göra 10 saker på en gång, med resultat att jag mår dåligt på det. Jag har även lätt för att glömma att ta det lugnt, ta en sak i taget och det viktigaste först. Fastän jag försöker leva för en dag i taget händer det att jag stressar upp mig för saker jag ska göra om t.ex. två veckor. Förnuftsmässigt vet jag att det är fel för jag kan ändå inte göra något åt det just idag.

Stress är farligt för oss beroende, det kan i värsta fall trigga igång ett återfall.

Jag fick en gång nedanstående att läsa och öva på och det var inte alls så dumt!

Stress.

Det handlar om att ändra ett beteende och få nya vanor. Diskutera igenom ditt beteende med dina närmaste. Man har ofta noterat mycket mer än du anar och det kan hjälpa dig att analysera hur du reagerar och handlar i olika situationer.

6 viktiga steg för att komma igång:

1. Bestäm dig

Det första steget är mentalt. Fundera på om du verkligen vill ändra dig och i så fall på vilket sätt. Vill du verkligen, kommer du också att lyckas!
Övning 1-2

2. Sätt upp mål

Bestäm dig för hur du vill vara och må om en månad. Dela upp målet i delmål och sätt upp kontrollpunkter. Se målen för din inre syn. Hur vill du handskas med en bestämd situation, hur vill du vara förberedd för en viss uppgift, eller hur vill du reagera om du blir provocerad. Skriv ner målen och kontrollera måluppfyllelsen.
Övning 3

3. Avsätt tid

Ledig tid kommer aldrig. Prioritera de aktiviteter du valt. Regelbundenhet är A och O. Schemalägg aktiviteter i god tid. Boka det roligaste först!
Övning 5

4. Inga undanflykter

Allt kan användas som undanflykter för att inte genomföra de förändringar du vill. Genomskåda dem.
Övning 4

5. Planera långsiktigt

Du blir ingen ny människa på några dagar. Inte ens på några veckor. Genomför dina program långsiktigt. Det är bättre att lyckas med en liten förändring, än att misslyckas med en stor och ge upp.
Övning 5

6. Kontrollera måluppfyllelsen

Bestäm vid starten hur du skall kunna kontrollera att målen nås. Kan du använda tester? Kan du få hjälp av dina närmaste? Kan du föra dagbok?
Övning 3

Tänk på att det inte är kraven i sig som är skadliga utan hur du upplever dem!

Kerstin 

eggebanroth
0

bra beskrivet im stress

kerstinjo
0

Negativ stress som vi inte har lärt oss att hantera kan vara en signal till ett återfall.

Jag har själv problem med negativ stress ibland, visserligen utan ett återfall, men det stjäl så mycket energi ifrån mig.

Ibland har jag svårt att leva just här och nu, vilket leder till att jag mår dåligt på en sak som jag ska göra om t.ex. två veckor.

Det behöver inte vara en jobbig sak, men just vetskapen om att den xx maj måste jag närvara på t.ex. ett möte på jobbet. Ett möte som inte är ett dugg obehagligt, men just vetskapen om att jag måste närvara kan stressa igång mig flera veckor i förväg.

Just det här "måste" kan jag uppleva otroligt stressande. Kanske för att jag själv inte har kontroll på min tid?

Men jag jobbar på det och har ändå, tack vare stresshantering och "en dag i taget" kommit en bit.

Någon som känner igen sig?

Björn Afzelius säger så klokt i "Vi vet inget om morgondagen." 

"Vi vet inget om morgondagen, ändå blickar vi ständigt framåt. Vi vet allt om nuet, ändå ser vi sällan den stund_
som är."_

Kerstin 

LillMalin
0

Jag kan också ha negativ stress!