Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 1918 ggr
Kia
0

Sponsor

Jag tror jag har fått en sponsor:)

Nu pratar jag inte om en penga sponsor:) Utan en sponsor inom FAA som ska hjälpa och guida mig lite.

Jag borde kanske gå till en psykolog eller något annat men det känns väldigt bra att jag fått en sponsor som kan hjälpa mig att leda in mig på rätt väg. Hon kom som från himmeln för jag behöver verkligen guidning just nu .

Jag har vänner som vill hjälpa men man känner sig lite besvärlig många gånger och här behöver jag inte göra det. Känns bra det där…..

Mymlan
0

Tagit kontakt med LSS ang kontakt person de kanske kan prata för mig ang få bostad. Hoppas kan man ju alltid..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Kia
0

Lite nyfiken på Ni som vet. Har man alltid en sponsor resten av livet? Eller sånt försvinner ju längre man är i tillfrisknad?

kerstinjo
0

En sponsor är din bästa hjälp i stegarbetet och i tillfrisknandet, någon du kan bolla frågor med och som ger dig öppningar du kanske inte har sett själv.

Förhoppningsvis kommer du att få en god vän i din sponsor, för som just "sponsor" behövs den personen för att hjälpa dig i ditt tillfrisknande och inte för resten av livet. Men det kan bli en vänskap som varar livet ut.

ibland händer det att man är tvungen att byta sponsor under resans gång. Man kan upptäcka att man inte riktigt har samma synsätt och värderingar.

Men du, en vacker dag är det din tur att vara sponsor och leda en nykomling rätt!Glad

Kerstin 

AnneN
0

Lite frågor om sponsorer… Jag har nyss börjat i OA och letar nu sponsor (har en lista).

På sponsorlistan finns lite förkortningar, det står att de sponsrar enligt: HOW, St.B, 90 days, OA:s steg. Vad betyder dessa? Vad är skillnaderna mellan de olika sätten?

Är det bättre att ha en sponsor som bor nära eller en bit ifrån eller har det ingen betydelse?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kia
0

Min sponsor bor relativt nära, och vi träffas på mina möten varje vecka live. Men så föredrar jag det, För jag kände att jag ville veta vem det är jag pratar med då det är många känsliga ämnen som kommer upp. Men så behöver det inte vara. Det är många som har sponorer som de aldrig mött och det känns bra för dom så det får du nog känna efter,

Det är olika sätt att hålla sig abstinent, HOW kan du läsa om här..

Om du går långt långt ner i den texten så hittar du hur just HOW fungerar. (står på engelska) 

St:B = Stora boken, OA har precis som AA och även FAA (där jag är med) en egen bok. Jag tror man jobbar efter den då.

90 Days, har jag ingen aning om men kan ta reda på det.

OA:steg. Då jobbar men i OA;s 12 steg helt enkelt.

Jag skulle nog av dessa välja Stora Boken och OA;s steg. Behöver man väldig kontroll ska man kanske välja HOW men jag gillade inte ideen med att jag skulle ringa min sponsor varje morgon för att berätta för henne vad jag skulle äta exakt under dagen och om jag då bytte ut morötter till Gurka måste jag ringa och berätta det för henne, Men vi är alla olika och vissa människor behöver sådan kontroll att de lämnar liksom över maten och sen behöver de inte tänka mer på det,

Jag är ju inte så aktiv med OA så jag är lite osäker här vad allt betyder men ring någon där på listan och fråga :) eller om du fått ngt telenummer till någon på ditt möte som kan berätta om de olika….

De som sponsrar sponsrar så som de har blivit sponsrade….

Så du kan ju ringa lite olika så får du lite grepp. Berätta gärna:)

Kia
0

Blir lite konfunderad om OA har en egen bok eller om det kanske faktiskt är så att de använder sig av AA;s bok, Jag tror faktiskt att det är så

AnneN
0

Tack Kia för dina svar =) Jo på OA så använder vi oss av AA:s bok.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Nu har jag mejlat några sponsorer som använder de olika metoderna och bett dem berätta lite om hur deras metod går till =)

_**/Mvh Anne

Kia
0

Har du fått något svar? Glad

AnneN
0

Har fått lite svar men väntar ännu på några

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Jag har eventuellt hittat en sponsor =) Ska prata mer med henne på onsdag så då får vi se =)

_**/Mvh Anne

kerstinjo
0

# 11.

Det gör heller inget om du tar det lugnt med att skaffa dig en sponsor i början och i stället känner dig för i programmet och gemenskapen.

Har du tur kanske det senare finns någon i "din" grupp som kan bli din sponsor.

Kerstin