Var morgon ny. 20 april.
Var morgon ny. 20 april.
Man måste växa upp bland människor som talar vårdat, om det ska bli en vana hos en.
De flesta av våra vanor är starkt påverkade av vår uppväxt, även om vi inte förvärvat dem under barndomen. Vi lär in vårt beteende genom att härma föräldrar, syskon och kamrater. Men för den skull behöver vi inte fastna i våra dåliga vanor. Vi kan besluta oss för att skaffa oss nya beteendemönster om vi vill - dagligen och stundligen. Men för att lära sig att komma ur gamla vanor och få nya krävs mod, en stark vilja och ihärdighet.
Vi som följer De tolv stegen har brutit med våra gamla, dåliga vanor. Vi har valt att sluta med sprit och narkotika. Vi har sagt upp olämpliga bekantskaper och vi försöker dagligen nöta bort våra fel och brister. Men det lyckas inte alla dagar. Felen sitter djupt. Efter att i åratal ha gått och tjurat, ljugit, ängslats, hetsätit eller skjutit alla svårigheter framför oss, är det lätt att fortsätta på samma sätt av bara farten.
Men De tolv stegen lär oss att hämta styrka hos varandra och från en högre makt (som vi ser den), så att vi förmår bryta med det gamla beteende som står i vägen för vår lycka i dag. Och hos varandra finner vi förebilden till det bättre och sundare beteende som vi ska försöka härma.
Jag har fått lära mig att det finns en bättre väg att vandra. Jag börjar lära mig bättre vanor själv och av andra.