Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettövrigt
Läst 3308 ggr
AnneN
0

OA möte

Var och handlade idag och passade på att kika på anslagstavlan på affären, där satt till min stora glädje en lapp om att det nu finns OA möten på onsdagkvällar här i Luleå =) OA = Anonyma överätare.

Har nu mejlat ansvariga och frågat om det bara är att dyka upp eller om jag måste anmäla mig innan, så nu väntar jag på svar och hoppas att jag får komma =)

Är så glad för detta för nu kanske jag får lite mer hjälp med mitt mat- och sockermissbruk/beroende =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kia
0

Åh vad roligt :)

Men anmäla dig innan tror jag inte du behöver OA-möten är man alltid välkommen till. Jag vet att på FAA så är det enda på medlemskap att man vill  leva utan beroendeframkallad mat. Så gå du dit :) gissar att du säkerligen kommer bli jätte välkommnand. Har du varit på ett OA-möte tidigare?

AnneN
0

Jag har aldrig varit på något möte tidigare då jag inte hittat info om det någonstans, iaf inte om att det finns här där jag bor… Men jag har tänkt gå dit på onsdag och se om det är nått för mig… Känns lite nervöst av nån anledning då jag inte har den blekaste om hur ett sådant möte går till

_**/Mvh Anne

Kia
0

jag vet hur det känns att vara nervös inför ett sådant möte :)… jag tror jag stod utanför väldigt länge innan jag gick in på mitt första FAA möte. Det kändes helt overkligt och jag hade heller ingen aning om hur det gick till.

Berättar lite så vet du :)

Det är någon som håller i mötet, det är olika varje gång. Man läser texter till att börja med och fast jag hört dessa texter nu massor av gånger så hittar jag varje gång något som jag kan lägga vikt och fokus på som om jag aldrig riktigt hört vad där stod. Det är olika ibland hjälps man åt att läsa ibland läser bara en. När man pratar så säger man Hej jag heter Kia och jag är sockerberoende/matmissbrukare eller vad man nu är :) . Antar att det är ett sätt att erkänna för sig själv varför man är där som man säger så. Man är ju anonym, men man uppmanas att säga sitt förnamn, allt stannar i det rummet.

När texterna är lästa och ofta är det ett tema som man har så delar man. Antingen delar man om just temat eller delar man om det man känner för just då. Med delar menar jag att man pratar. Man pratar utan att någon annan avbryter och man får inte prata om andras delningar om inte personen specifikt säger att det är okej. Ibland kanske det finns saker att säga som man absolut inte vill prata om mer än precis då och då vill man kanske inte att andra ska kommentera eller ge råd ibland behöver man bara säga vissa saker en gång för att man ska släppa det.

Vill man inte säga något så säger man bara att Hej, mitt namn är Kia och jag är sockerberoende och jag väljer att lyssna idag. Det är helt okej det med. Det finns många som inte säger något men stödet behövs ändå.

Sen ber man sinnesrobönen ihopa.

Jag skulle vilja ge dig ett gott gott råd att även om du första gången känner nej detta är inget för mig så gå dit mer än en gång. Det är värt det, jag lovar… Det kan kännas jobbigt. Personligen grät jag hela vägen hem och det var en av de jobbigaste upplevelserna i mitt liv samtidigt som jag var så tacksam att jag inte var ensam.

Detta var väl i stora drag hur ett möte går till, men nu vet du lite iallafall. har du några frågor , fråga gärna :)

Kram

AnneN
0

Tack för att du berättar hur det går till =) Blev iaf lite mindre orolig nu…

_**/Mvh Anne

Kia
0

De brukar fråga om det är några nykomlingar där idag… Då kan du bara säga ja , så kommer det lösa sig det är jag säker på. Berätta gärna vad du kände och upplevde :)

AnneN
0

Jag ska absolut berätta för er om hur det går =)

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Igår fick jag svar då jag hade mejlat och frågat om det bara var att dyka upp eller om man skulle anmäla sig innan + att jag frågade om det skulle vara möte på onsdag trots att det är valborgs, svaret var att det är bara att dyka upp och ja de har möte även fast det är valborgs =)

Idag fick jag ett mejl från en av de som håller i det som gjorde att jag verkligen känner mig välkommen och det mejlet gick ut på att de frågade om jag ville mötas utanför ett köpcentra i stan och följas till mötet =)

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Vad skönt Anne_N :)

trolltyget
0

Vad roligt, ser att du pratar om den grupp jag har brukat tillhöra! Nu är jag på gång att flytta till till västerbotten så det får bli Umeågruppen för mig istället för Luleå och Bodengruppen. Jag kan dock säga att du är i trygga händer, människorna i Luleågruppen är fantastiska, de har verkligen ställt upp för mig! Jag förstår att du är nervös men lita på mig när jag säger att det kommer att gå jättebra!

AnneN
0

#9 vad skönt att du tycker att de är bra =) Jag kommer med största sannolikhet att tycka om dem jag med =) Du ska inte dit imorrn?

_**/Mvh Anne

trolltyget
0

Nej jag har tyvärr inte möjlighet att ta mig till mötet imorgon. Vi packar för fullt eftersom vi flyttar på lördag. Jag får lov att gå på telefonmöten istället när det är så här struligt, men det går ju bra det också!

AnneN
0

Ok, hoppas att flytten går bra och att du kommer trivas på nya stället =)

_**/Mvh Anne

trolltyget
0

Tack så jättemycket, det hoppas jag också! Lycka till med ditt första möte!

AnneN
0

Tack =) Det ska nog gå bra trots att jag är väldigt nervös

_**/Mvh Anne

Kia
0

Tänker på dig Anne_N , Det kommer gå jättebra för dig och måste säga att det var en fin gest att erbjuda sig att träffa dig och ha sällskap till mötet. Du är säkerligen jätte välkommen , det är alla till sådana möten.

Kram

kerstinjo
0

Vad spännande Anne! Alla är välkomna till möten och du kommer att vara speciellt välkommen eftersom det blir ditt första möte. En nykomlng blir alltid mycket väl omhändertagen.

Glöm inte att berätta för oss vad du tyckte om det!

Kerstin 

AnneN
0

Mötet slutar kl 19:30 så jag kommer in och berättar då jag kommer hem ikväll =)

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Nu är det bara 2 timmar kvar och jag är super nervös!

_**/Mvh Anne

kerstinjo
0

# 18. Satt och tänkte på dig och jag skickar lite styrkekramar!

Kerstin 

AnneN
0

Nu är jag hemma =)

Saker och ting har inte riktigt hunnit sjunkain ännu men jag kommer definitivt att fortsätta på dessa möten…
Bara en sådan sak som att känna att jag inte är ensam om att ha detta beteende då det gäller mat och socker. Ok att jag har er här på sajten som är ett enormt stöd för mig så är det ändå en annan sak att träffa andra irl som har samma/liknande problem, att få prata öppet om sitt förhållande till mat och de som lyssnar förstår precis vad man pratar om.

Det började med att vi var 3 st som möttes utanför ett shoppingcenter i stan och följdes till det ställe där mötet hålls. Vi pratade lite allmänt och alla hälsade på varandra. Vi var bara 5 pers, jag hade trott att det skulle vara mååånga fler.
Vi som var nya i OA fick lite introduktionspapper som jag ska läsa lite senare ikväll/imorrn, några läste högt från några papper, en läste att stycke ur någon engelsk bok. Sedan så delade vi, den som skulle dela med sig av sina tankar etc sa "Hej, jag heter **** och jag är tvångsmässig ätare/ matmissbrukare" och sedan fick man prata utan att någon fick på något sätt avbryta.

Idag var ju som sagt mitt första möte så jag sa inte så jätte mycket utan presenterade mig bara och berättade lite om hur jag upptäckte att jag är matmissbrukare och hur jag hittade OA.

Jag kände det verkligen som att nu har jag kommit hem, här trivs jag och kommer att fortsätta för detta är exakt vad jag så länge letat efter.

Det pratades även om att man kan/ska skaffa en sponsor… Vad är/gör en sponsor och hur hittar man sin sponsor?

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Vad br att du trivdes :)

kerstinjo
0

# 20 Nu får jag inte säga att jag visste att du skulle tycka att det var bra. Glad 

Jag går visserligen på NA och AA-möten, men upplägget är ju detsamma och det är skönt att veta att man inte är ensam. Skönt att känna igen sig i det de andra pratar om och ibland kunna le igenkännande av allt elände som missbruket gav mig (och de andra).

Jag har fått del av en gemenskap jag inte trodde fanns, fastän jag hade svårt för att öppna mig i början. Först trodde jag att det bara var jag som hade betett mig så illa och vågade inte vara helt öppen.

Men tänk vad skönt att veta att det du säger på mötena stannar där. Jag har berättat många saker som inte ens min man vet om och det är befriande att få dela om allt. Jag har även fått ta del av osannolika saker och det är en härlig känsla att veta att det som sägs inom lokalen stannar där.

Så jag blev jätteglad när jag läste att du hade kommit rätt och jag önskar dig lycka till på den "resa" du kommer att få vara med om!

Kerstin 

AnneN
0

Någon som har var på min fråga i #20Vad är/gör en sponsor och hur hittar man sin sponsor?

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Sponsor är väl en som stödjer dig, en som ochså är med i OA och varit med en längre tid. Tror jag.

Kia
0

Anne Vad roligt att du tyckte om mötet- Det glädjer även mig, för jag tror att det finns mycket lösningar i detta programmet.

En sponsor, det är en person för dig. Du kan ringa henne när du vill och prata och få stöd.

Jag berättar istället hur jag och min sponsor gör. Jag ringer henne varje dag. Vi bestämmer tid varje dag eftersom både hon och jag jobbar lite regelbundet men många har det så att de ringer sin sponsor varje dag en speciell tid.

Iallafall så jobbar jag i 12 stegs programmet tillsammans med henne. Jag delar om olika saker och läser texter jag sen reflekterar över. Jag följer vad hon säger att jag ska gör i programmet och vi tar det i min takt. Det är ingen panik om jag ite kan ringa en dag eller ej läst eller så. Jag skriver ner allt i en bok som jag sen läser högt för henne. Det kan vara mycket känsliga saker och jag har förstått hur skönt det är att säga det för när jag väl fått ut sanningen så kan jag också släppa det och gå vidare till nästa steg.

I början tänkte jag men hjälp måste jag ringa henne varje dag, men jag förstår nu vilket enormt stöd det är och på så vis har jag också börjat våga be om hjälp något jag hade svårt för innan.

Jag vet att de inom OA har en sponsorlista, fråga nästa gång, kanske finns det n ågon på ditt möte som är redo att sponsra, annars kan du alltid få tag i någon annan.

Det finns olika sätt att bli sponsrad på. För min egna del passar det bäst att jag får lite fritt, medan andra behöver strikt strikt med att väga och mäta maten osv och meddela sin sponsor om man väljer att äta något annat än det man sagt från början. De lämnar på något sätt över maten till sin sponsor. Så gör inte jag, för min del fungerar det så bra med LCHF så jag behöver inte det med att väga och så, det påminner mig allt för mycket om mina bantar dagar och jag vet att jag bara tröttnar då. Finns ngt som heter HOW och Night and days och det är väldigt strikt men sen finns det annat inom OA också, Man får prata med sin sponsor och se vad som passar en bäst. Men fråga dom på mötet så du kan få en sponsor eller telefon nummer till en sponsor.

Själv sponsrar jag inte än men det kommer det med att jag ska göra det då det är en del av tillfrisknaden. 

Man behöver inte känna den eller ens ha träffat den personen man har som sponsor. En del föredrar att ha det så, jag fick turen att få en sponsor som finns på mina möten så jag gillade konceptet att vi träffas ibland och att hon även hör mina delningar på mötet.

Har du fler frågor svara jag gärna :)

Kram Kia

AnneN
0

Tack för ditt svar Kia, jag ska fråga om sponsorlista eller liknande då jag kommer till mötet på onsdag =)

_**/Mvh Anne

Kia
0

Annars undrar jag om inte jag har en lista någonstans , ska kolla det.

Kia
0

Hur går det för dig Anne?

AnneN
0

Jag var fri från missbrukande igår =) Får se hur denna dag går…

Är möte imorrn igen och jag längtar =) Ska fråga dem då om hur jag får tag i en sponsor =)

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Nu har jag varit på mitt andra OA-möte =) Känns så otroligt bra att vara där. Fick en sponsorlista som jag ska kika lite på och försöka hitta en sponsor.

_**/Mvh Anne

Kia
0

Åhhh vad jag glädjs med dig Anne att du tycker om det. Jag kan bara säga att min grupp har gett mig inblickar i saker som jag aldrig haft och jag har en oerhörd trygghetskänsla med dessa människorna. I torsdags när jag var på möte kände jag hur tårarna var på väg för jag finner sådan oerhörd gemenskap med dessa människorna och en av dom delade väldigt fina saker.

Det är som om något sitter i dom där väggarna i den där lokalen. Jag brukar säga att det är tillfrisknad som sitter där……

För mig har det blivit en familj till och det är en bra känsla.

Jag glädjs med dig Anne som startat din resa med OA…

Kram

AnneN
0

Detta känns riktigt bra =) Jag längtar till mötena och igår hade vi praktiskt möte, jag tog på mig att vara ansvarig för kopiering om det behöver kopieras några papper till mötena mm, och jag är ansvarig iaf den närmaste månaden för att låsa upp lokalen där vi har mötena =)

Har även bestämt mig för att jag vill bli sponsrad enligt stora boken (vi använder samma bok som AA) så nu ska jag bara hitta rätt sponsor =)

_**/Mvh Anne

kerstinjo
0

# 32 Att göra "marktjänster" inom gruppen är en mycket viktig uppgift. Utan någon som låser upp så blir det inget möte. Skoj Biobio!!

Kerstin 

AnneN
0

#33 sant =)

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Hittade i sponsorlistan en kvinna som jag träffat på ett av mötena och som precis alla andra på mötena verkade vara en trevlig person och har kommit dit jag vill i sitt tillfrisknande, jag mejlade henne och hon tackade ja till att vara min sponsor =)

_**/Mvh Anne

kerstinjo
0

# 35 Grattis Bio, det är ett plus att du har träffat henne. Det ska bli spännande att höra fortsättningen på din resa.

Kerstin 

AnneN
0

#36 tack =) Jag kommer givetvis att hålla er uppdaterad + att jag kommer att skriva i min blog/dagbok här på iFokus =)

_**/Mvh Anne

Kia
0

Anne jag blir lika glad varje gång jag öppnar denna tråden och ser dina framsteg…. SÅ fantastiskt… WOW vilken resa du har startat och vet du vad, det är så MYCKET positivt i denna resan att du har ingen aning …. Stora boken sponsring tror jag är en jätte bra väg att gå :)

KRam

AnneN
0

#38 jo jag har just påbörjat denna resa och jag känner att allt hittills bara har varit positivt =)

Har förhört mig lite om andra sponsrings sätt men HOW och 90 days verkar för strikta för att jag ska klara av att inte totalt slå bakut…

_**/Mvh Anne

Kia
0

Så upplevde jag detta med. Kanske har att gör med att jag i hela mitt liv bantat och då känt att jag måste väga och mäta maten och vara så strikt och tyvärr vet jag hur det fungerar för mig. Jag gör det en månad max två sen tröttnar jag, helt omedvetet och då är jag tillbaka till ruta noll igen….

AnneN
0

Nu har jag beställt Stora boken och på onsdags mötet kommer jag att få köpa Voices of recovery (eller annan reflektionsbok) och boken 12 steg 12 traditioner =)

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Här var det snabb leverans =) Stora boken kom idag =)

_**/Mvh Anne

Kia
0

Ja, de brukar vara snabba. SÅ spännande :)