Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettövrigt
Läst 1071 ggr
kerstinjo
0

Nej tack!

Jag var precis ute på en kvällspromenad med Amos och pratar med min granne. "Du kan väl komma in på en grogg" säger han.

I stället för att säga "nej tack, jag dricker inte" hörde jag själv hur dum jag lät när jag sa att det går inte för att jag ska upp och jobba i morgonbitti.

Vad säger jag nästa gång?Glad

Kerstin 

folke
0

Att du inte dricker ++    Glad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

folke
0

Och insisterar han så säger du att du har druckit alldeles för mycket innan, så det är slut med det nu !

Ingen mening att ljuga, det är ju inget brott att inte dricka…

Jag som lever på lågkolhydrat är jättebesvärlig… men jag tycker det är lite kul att vara motvals….  Glad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

bintouu
0

Tycker också du ska vara ärlig. Det är tufft att inte dricka alkolhol.

Säg tex jag  (om du vill hälsa på honom) jag kommer gärna och hälsar på men det går bra med kaffe ..jag tror att han vill ha kontakt med dig och då är det så lätt att fråga sådana frågor

lycka till

Kia
0

Jag är lite kluven här måste jag säga. För samtidigt som jag tycker att man kan vara ärlig så om du hade svarat nej tack jag dricker inte så hade det blivit en frågetecken runt det och är man verkligen alltid villig att delge det som varit för alla? Jag vet inte, jag säger inte att man ska vara oärlig men jag kan känna att varför är det fel det du svarade honom har han med att göra om du dricker eller inte? Kanske kan du bjuda in honom på en kopp kaffe nästa gång så vet han vad för bjudning du själv sen är intresserad av att komma på. Någonstans sätter du riktningen på er grann relation då.

Samtidigt så¨kanske det inte är fel att säga sanningen men vill man ha frågor? Jag vet inte hur resonerar Ni andra här? Jag sätts ofta själv i dessa situationer när någon vill bjuda mig på något gott.

Jennix
0

Jag skulle svarat "Nej, jag dricker inte alkohol" om det är så att du vill umgås med honom utan att dricka. Vad vill du själv?

Man behöver inte vara alkoholberoende för att undvika alkohol, det borde de flesta göra ändå… Speciellt starksprit. ;)

Och de frågor man får är det bara att säga att man inte vill diskutera. Nånstans måste vi lära oss att det är VI som bestämmer vad vi vill tala om, inte vad andra vill tala om.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Gronstedt
0

Säger nog som Kia, om man nämner sitt beroende kan det ofta bli spänningar i umgänget, eftersom det blir så laddat. Ett enkelt "Ingen grogg för mig, har du kaffe?" kan ju räcka, det behöver inte förklaras.

kerstinjo
0

Det som förvånade mig mest var att en lögn for så lätt genom min mun, utan att jag ens behövde tänka. Min första tanke sedan var "Varför sa jag så?"

Jag är stolt över mitt nyktra liv och ska inte behöva ljuga om det! Men jag springer ju inte runt och basunerar ut att jag har varit alkoholist och narkoman. Det kan bli lite väl magstarkt för folk! Däremot kunde jag ju ha sagt att jag inte dricker.

Kerstin 

AnneN
0

#7 du kanske innerst inne var rädd för att få frågor om varför du inte dricker?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjo
0

# 8.

Egentligen så är det jättelätt att svara på, jag tycker inte ens om alkohol. Det enda jag tycker om är den tredje ölen. Och det fungerar inte att bara dricka den tredje ölen. Fundersam

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

Bara till att säga att du inte dricker alkohol. Frågar dom varför säger du att det inte passar dig. :)

Eller så drar du till med att du har fel på njurarna (om det nu är dom som renar) :P Så du har aldrig kunnat dricak alkohol :P