Var morgon ny. 25 maj.
Var morgon ny. 25 maj. (Tjuvstart)
Lycklig blir man genom sina egna ansträngningar, när man har lärt sig vad lyckan består av: enkla vanor, ett visst mått av mod, ett visst mått av självförsakelse och framför allt ett rent samvete. Lyckan är ingen vag dröm, det är jag säker på nu.
Man är lika lycklig som man själv vill, heter det. Men man måste handla rätt för att bli lycklig. Varje dag arbetar vi på vår lycka. Vi lägger ut kursen. Många måste först bestämma vart de vill innan de kan bestämma kursen. De kanske har flutit med strömmen i åratal. Men nu är det dags att börja segla mot ett visst mål.
Vi kanske inte riktigt vågar kasta loss, men det är ingen fara. Vi får alltid kraft nog, om vi bara ber om det. Vi kan börja så smått i dag. Och varje dag kan vi alltid göra något som för oss närmare målet. Allt vi åstadkommer, hur litet och obetydligt det än är, skänker tillfredsställelse. Lyckan får vi på köpet.
Den här dagen är ett oskrivet blad. Jag ska bestämma mig för hur jag ska gå till väga, och handla därefter. Överallt runt omkring mig finns det hjälp att få, om jag ber om hjälp.