Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 2177 ggr
Jenka
0

Konsten att säga nej

Vet inte varför jag skriver här, men behöver få skriva av mig, kanske inte ens passar in här. Fick för ett tag sen ett sms av min brosa om han ville låna pengar som vanligt. Förra gången han fråga sa jag att det var sista gången, fast det gjorde jag iofs förra gången också. Grejen är bara den att jag inte kan säga nej. Jag känner mig dålig om jag säger nej men nu mår jag dåligt eftersom jag gav med mig och lånade ut. Han är redan skyldig mig flera tusen, som jag snart tvivlar på att jag någonsin kommer få tillbaka. Antadligen har jag nyss gjort så han kan fortsätta supa, så nu mår jag även dåligt över det då han har problem med alkoholen.

Hur säger man nej till sin bror? Han utnyttjat juh mig och jag vet det så väl ändå låter jag honom göra det. Mamma kan jag inte prata med, då skäms jag bara. Hon har sagt till mig flera gånger att jag inte ska låna ut, säga att jag inte har pengar. Men det kan jag inte, han vet juh att jag har det, eftersom jag försöker spara det mesta jag tjänat till en häst. Gång på gång försöker jag peppa mig själv och intala mig att stå på mig, men så frågar han och så rasar allt och jag lånar ut.

Jag är helt enkelt trött på att va storasyster åt min storebror.

BkZ_
0

Jenka: Klart att du passar in här!! Glad 

Ja, det är svårt men du får försöka tänka på att du faktiskt gör honom en större tjänst i att säga just, NEJ. 

Dina pengar ska ju faktiskt gå till något viktigare än till något som i slutändan kan förstöra din bror. Han är väl gammal nog att kunna fixa egna pengar och får skylla sig själv om han gör av med de pengar han har.

säg åt honom att han har lånat alldeles för mycket pengar och du vill se att det kommer tillbalka pengar till dig innan han kan få låna mera?

Vill han kasta sina pengar på alkohol och förstöra sin kropp så borde han fixa pengar till det själv. inte sant?

Vet att det är svårt.. men.. ja. det är nog det bästa tankesättet jag kan komma på.. Du gör honom ingen tjänst genom att låna honom pengar. Tvärtom!  Du har styrkan att säga ifrån!! *krama*

Jennix
0

Jag tror att du kan säga nej men det krävs en del… I flera år har jag alltid sagt JA till allting, utan att tänka efter. Det krävdes mycket terapi innan jag insåg att jag inte visste vad jag själv ville utan bara sa JA för att jag var rädd att förlora vänner om jag sade "Nej, jag vill inte".

Tyvärr finns det ingen som kan hjälpa dig att säga NEJ. Det är bara du själv som kan öva på det, kanske framför spegeln? Det gjorde jag och jag tyckte det var nyttigt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

AnneN
0

Du kanske kan börja med att säga att du ska tänka på saken och att du hör av dig då du bestämt dig… (bara ett förslag, vet inte om det funkar för dig)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jenka
0

Tack för svaren.

Jag har bestämt mig nu att jag vägrar låna ut mera. Jag tänker banne mig hålla mig vid det också. Jag menar jag kna och vill inte försörja min 5 år äldre brosa.

Nu gäller det bara att hålla sig till det. Det ironiska är att jag får dåligt samvete om jag säger nej, även fast det borde vara tvärtom.

Tack för alla tipsen ska ta dem med mig! :D

BkZ_
0

Lycka till! håller tummarna för dig!

berätta för oss sen hur det gick för dig! kram :)

Kia
0

Håller också tummarna för att du ska klara av att säga nej. Jag vet hur jobbigt det kan vara . För precis som du så känner även jag av någon anledning någon form av dåligt samvete, trots att jag vet att det inte är till något bra jag lånar ut pengarna och att det bästa nog vore att säga nej. Men jag förstår hur svårt det är och jag förstår hur man säger detta är sista gången och att säga det gång på gång… Stå på dig Jenka har man sagt nej en gång så blir det mer och mer lättare.

Lycka till!

folke
0

Jag har simmat i samma båt som du under 30 år, ända tills jag förstod att jag saboterat mitt liv genom att säga ja till allting…

Jag gick till psykolog och fick träna på att säga nej, att säga nej till någon man tycker illa om är inte svårt, men att göra det till mågon man tycker om är näst intill omöjligt.

Tillsammans med psykologen fick jag utarbeta en slags nöd plan, som jag kan ta till när det kniper.

Det viktigaste i den planen är att aldrig säga ja direkt, bättre att alltid säga nej. 

Att ändra ett nej till ett ja är mycket lättare än att ändra ett ja till ett nej. 

Det viktigaste som jag ser det när jag får en förfrågan, är tiden, jag måste ha tid att tänka på konsekvenserna innan jag svarar. Det innebär att om jag är för feg för att säga nej direkt, blir svaretÖ Jag kan inte svara nu, ge mig tid.

Sen kan jag fundera över vad jag verkligen vill, och samla mod att säga nej.   Och du behöver absolut ingen anledning att säga nej. Det är ju helt upp till dig.

Jag tror att du är som jag var, du känner dig skyldig, gör inte det !   Jag och mina kompisar har det perfekta svaret när folk börjar bli för aggresiva;  "Då är det så"  eller om de säger att jag är en svikare som inte ställer upp svarar jag helt kort "Då är jag det"  , det brukar döda diskussioner ganska snabbt :-)

Jag lider med dig, men inte så mycket att jag tycker synd om dig, för det finns bot…..

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Kia
0

Jo, men jag tror kanske att det ibland finns saker som man har så svårt att säga nej till för man vet att kanske den andre personen blir ledsen, tar skada eller blir sårad. Det är inget roligt att sitta där med sitt samvete att man sa nej. Visst kanske är det för det bästa men ibland är det så svårt att säga nej. Det handlar då mer om i situationer när någon verkligen ber mig om något. Jag vet att jag själv kan ta skada genom att alltid säga ja och jag har blivit bättre på att prioritera mina ja, men samtidigt vet jag att jag ofta säger ja till saker som jag kanske egentligen inte vill.

Men kanske är det som du säger Folke en övningssak

folke
0

Det viktigaste som jag kom fram till hos psykologen är just tiden… Att inte svara överhuvudtaget i de situationer då man är som mest sårbar (stress, oro.. kompispåtryckningar etc…)  utan vara som en hal ål och försöka slingra sig ur och ge sig själv tid att fundera……

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Hoppfull
0

Jag håller helt med dig folke!! Jag har haft det likadant :) tack vare en duktig psykiater fick jag samma redskap som du och har övat enorma mängder sedan dess. I början fick jag skriva stora tydliga påminnelselappar exempelvis på datorn som jag klickade upp när vissa personer ringde för att ha som stöd :)

Sedan övergick jag till att säga nej med en orsak för att efter det säga nej helt utan orsak bara för att jag inte ville något. Men pust vilken lång och jobbig resa och jag reser fortfarande även om jag skymtar målet därborta nu :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Jenka
0

Har inte skrivit här på ett tag, men här kommer en liten uppdatering för dem som är intresserade :P

För några veckor sen hörde han av sig igen och fråga efter pengar. I början kände jag mig stark och tänkte minsann inte ge några. Men när han fortsatte att fråga, kände jag att jag var mer och mer på väg att ge med mig.

Men så betämde jag mig för att ringa till min mamma. Vilket jag gjorde halvt förstörd. Så hon tog kontakt med min bror och sa till honom att sluta kontakta mig och fråga efter pengar. Det gjorde han. Dagen efter bad han om förlåtelse för att han ens frågade mig. Sen dess har han inte frågat mig någon mer gång.

Slutsats: Mammor är bra att ha ibland Oskyldig 

Tack för alla tips och råd, det känns bättre att veta att jag inte är ensam om att ha svårt att säga nej.

AnneN
0

#11 jätte starkt av dig att säga nej och även att ta hjälp av din mamma =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jennix
0

Det var nog nyttigt för dig att du sa ifrån till din mamma, det ÄR svårt att säga nej men man lär sig ju oftare man gör det. Det är helt sant!

Öva att säga nej för oviktiga saker, bara för att träna.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!