Beteende under behandling
Hej
Min sambo är köpberoende, tablettmissbrukare också tror jag. Hon är iväg på behandling som pågår i 16 veckor. Jag har sett till att städa upp efter henne ekonomiskt och fått henne att åka på behandling. Jag har alltid ställt upp alltid funnits där osv.
Nu när hon är i behandling så har hon vänt mig ryggen, är super ego, känslokall, och beter sig jäkligt konstigt. Dessutom har hon varit otrogen mot mig på behandlingshemmet.
Hur jag än gör hur jag än beter mig så blir det fel. Vad ska jag göra? Vi har tre barn ihop och ja hon verkar skit i familjen. EN helg hon var hemma på permis så hitta hon viljan att kämpa för oss och hon älsakde mig. Sen upptäckte jag att hon varit otrogen (vilket är förbjudet på hemmet) och dagen efter vet hon inte längre om de känslor och upplevelser hon hade på permisen var verkliga eller om jag bara försöker lura henne tillbaka..
Hjälp! Vad ska man tänka, agera göra….
jag sitter på andra sidan om planket som beroende men en behandling rör upp allt mellan himmel och jord. Besvikelse över sig själv, undanflykter och så plötsligt ställas mot väggen för att inse eller försöka inse vad det är man håller på med. Ena timmen upp andra timmen ner. Allt är svart eller vitt. Det är en lång process och ni två kan lika gärna växa ihop eller växa isär. Det är det ingen som vet idag.
Jag hoppas att någon mer kan svara dig om hur det är att vara medberoende i behandling för jag är inte rätt person utan ger bara min syn på saken.
sköt om dig
På ett behandlingshem lever man i en skyddad värld, omgiven av likasinnade. Samtidigt som man jobbar med sig själv kan man bli väldigt självupptagen, för allt tid handlar bara om en själv.
Det är en jobbig tid man går igenom och det är viktigt att man försöker dela den med sina närmaste så att de förstår vad man går igenom.
Samtidigt lever man väldigt tätt ihop med de andra på behandlingshemmet. Man delar hela sin vakna tid med människor man kanske aldrig skulle umgås med annars, man lär känna varandra väldigt väl. På gott och ont.
Samtidigt som behandlingen är jobbig så är man fri från det ansvar man har i det "verkliga livet" och då är det tyvärr inte ovanligt att det uppstår någon slags behandlingsromantik. Något som i regel aldrig skulle hålla ute i "verkligheten".
Som du skriver behandlingsromantik är helt förbjuden och ska leda till att man omgående blir utskriven.
Kan du trots detta vilja gå vidare med din sambo, så ska du sluta med att städa upp efter henne. Låt henne själv ta ansvar för sina misstag! Låt henne veta att du inte alltid kommer att finnas för henne om hon fortsätter att manipulera dig.
Jag råder dig att ta kontakt med AlAnon www.alanon.se som är en världsomspännande organisation som erbjuder ett program för tillfrisknande, med hjälp till självhjälp för familjer och vänner till beroendemänniskor. Där finns det mycket hjälp att få.
Lycka till!

Tack för era fina svar…
Jag har tvingat henne att berätta det för terapeuterna. Dock kommer de nog inte få några konsekvenser (som vanligt).
Jag skrev ihop ett långt brev till henne där jag berättade att nu tyvärr får vårt förhållande vara slut och vill inte ha ngn kontakt över huvudtaget så länge hon är på behandling. Men samtidigt önskade jag henne all lycka till och att hon skulle tro på sig själv…

Hoppas allt kommer gå bra för er båda !
Jag vill också önska dig lycka till. Vet att det är tungt!
Bara skriv här om det blir jobbigt, vi lyssnar.
KRam