Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 1466 ggr
Miss-E
0

Sponsor...

Jag är 30 år och vill ha en sponsor för att komma vidare i mitt liv och i mina beteenden. Gå igenom stegen, kuna vända mig till sponsor för råd och vägledning.

AnneN
0

Om du är med i OA, FAA, AA, NA eller annat liknande program så kan du där igenom få en lista över sponsorer och hitta en som passar dig

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjo
0

Det är inte alla grupper som har en sponsorlista. Men går du på möten så kan du alltid fråga någon där som du känner förroende för.

Kerstin 

Ciiviic
0

Vad är en sponsor ? Generad

Inte meningen att förstöra tråden

Kia
0

Miss_E, är du med i ngt 12 stegsprogram? 

#3 klipper in ett svar jag gav i denna tråden 

En sponsor, det är en person för dig. Du kan ringa henne när du vill och prata och få stöd. Jag berättar istället hur jag och min sponsor gör. Jag ringer henne varje dag. Vi bestämmer tid varje dag eftersom både hon och jag jobbar lite regelbundet men många har det så att de ringer sin sponsor varje dag en speciell tid. Iallafall så jobbar jag i 12 stegs programmet tillsammans med henne. Jag delar om olika saker och läser texter jag sen reflekterar över. Jag följer vad hon säger att jag ska gör i programmet och vi tar det i min takt. Det är ingen panik om jag ite kan ringa en dag eller ej läst eller så. Jag skriver ner allt i en bok som jag sen läser högt för henne. Det kan vara mycket känsliga saker och jag har förstått hur skönt det är att säga det för när jag väl fått ut sanningen så kan jag också släppa det och gå vidare till nästa steg. I början tänkte jag men hjälp måste jag ringa henne varje dag, men jag förstår nu vilket enormt stöd det är och på så vis har jag också börjat våga be om hjälp något jag hade svårt för innan. Jag vet att de inom OA har en sponsorlista, fråga nästa gång, kanske finns det n ågon på ditt möte som är redo att sponsra, annars kan du alltid få tag i någon annan. Det finns olika sätt att bli sponsrad på. För min egna del passar det bäst att jag får lite fritt, medan andra behöver strikt strikt med att väga och mäta maten osv och meddela sin sponsor om man väljer att äta något annat än det man sagt från början. De lämnar på något sätt över maten till sin sponsor. Så gör inte jag, för min del fungerar det så bra med LCHF så jag behöver inte det med att väga och så, det påminner mig allt för mycket om mina bantar dagar och jag vet att jag bara tröttnar då. Finns ngt som heter HOW och Night and days och det är väldigt strikt men sen finns det annat inom OA också, Man får prata med sin sponsor och se vad som passar en bäst. Men fråga dom på mötet så du kan få en sponsor eller telefon nummer till en sponsor.    Själv sponsrar jag inte än men det kommer det med att jag ska göra det då det är en del av tillfrisknaden.  Man behöver inte känna den eller ens ha träffat den personen man har som sponsor. En del föredrar att ha det så, jag fick turen att få en sponsor som finns på mina möten så jag gillade konceptet att vi träffas ibland och att hon även hör mina delningar på mötet.

Ciiciic…I 12 stegsprogrammen är en sponsor det som är viktigast tror jag för på så sätt jobbar man tillsammans med någon annan i programmet men det är ändå du som gör allt jobbet.

Fråga gärna mer du försör inte tråden, tyckte inte jag iallafall:)

Kram