När är man abstinent?
Jag undrar när du tycker att man kan säga att man är abstinent. Är det då man inte druckit/drogat/överätit,etc den dagen, flera dagar? veckor? månader? år? eller är det då man har varit fri från tankar på att droga, dricka, överäta, mm?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag skulle säga att det är när du velat/tänkt ta en cigg/kaka/fix/grogg och låtit bli. Även om det bara är en minut. Fri från tankarna - blir man det någonsin
?

#2 hur används det innom alkohol/drog-nykterheten då? Eller använder ni kanske något annat istället?
_**/Mvh Anne
Abstinent betyder väl bara att man avstår från något som man "brukar" använda? Jag tror det betyder "att avstå", helt enkelt. Abstinensbesvär är när man avstår och får effekter av det.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Hej!
Är ny på forumet, men inte i tillfrisknandet (jo förresten, men inte alldeles pinfärsk).
Abstinent är man ju när man avhåller sig från något. Som matmissbrukare/sockerberoende är jag abstinent när jag inte äter tvångsmässigt. För mig personligen innebär det att jag följer min matplan, äter inte utanför planerade måltider.
Idag har jag varit abstinent sedan kl 05.00, då jag vaknade. (Har fått vara abstinent relativt många dagar nu, otroligt tacksam över det.) 
Hej och välkommen, jonnur!

Välkommen jonnur =) Kul att du hittade hit =)
_**/Mvh Anne

#4 Och eftersom folk ofta förkortar "abstinensbesvär" till enbart "abstinens" kan förvirring lätt uppstå. Jag skulle ju t.ex. kunna säga att jag varit abstinent i drygt tre år om man undantar två mindre snedsteg. Då borde det ju vara språkligt korrekt att säga att "min abstinens hittills varat i tre år". Men skulle jag säga så skulle folk tro att jag haft konstanta abstinensbesvär i tre år, vilket jag lyckligtvis inte haft :P
´Tja, folk borde inte förkorta abstinensbesvär till abstinens. *fniss*
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Abstinens är väl bara ett annat ord för avhållsamhet vad jag förstått. Men jag fattade inte i början för jag trodde att de menade abstinensbesvär när de pratade om abstinens.
För att gå till din ursprungsfråga så är nog definitionen av abstinens svår att ge. Inom FAA då så är man abstinent när man inte äter socker vete och mjöl när man aviker från det så är man inte abstinent mer. Jag äter iofs inte något av dessa tre grejor så jag kan säga att jag är abstinent inom alla FAA:s regler men samtidigt så anser jag att man måste gå till sig själv och vara ärlig. Vad är abstinens för dig? Kanske ingår det i din matplan lite pasta då är ju du fortfarande abstinent. Är man överätare så är det väl det man ska ha låtit bli att göra för att fortfarande anses vara abstinent. Abstinent kan man vara en timme en dag en vecka. Det är de dagar du ärligt kan säga till dig själv idag har jag inte överätit idag har jag gått och följt min matplan och inte gjort några som helst avvikanden.
Så tycker jag iallafall…..
YES! Då har jag varit ABSTINENT i 11 dagar nu……TACK för förklaringen av begreppsförvirringen Abstinent, abstinens och abstinensbesvär….Klarare i min knopp blev det

Tack för förklaringen.Jag har inte fattat vad ni menar men varit för feg för att våga fråga. för min del så har jag då varit abstinent i 3 dagar nu.