Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettoff-topic
Läst 1788 ggr
Kia
2008-04-29 00:41
0

OT- Chockad

Alltså jag sitter här och läser artikel efter artikel om den mannen som låst in sin dotter i 24 år och barnen som levt med henne där.

Alltså jag mår illa…….

AnneN
2008-04-29 01:19
0

Gråter

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Solini
2008-04-29 01:24
0

fyfan.Vart kan man läsa om det

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

Kia
2008-04-29 09:28
0

Aftonbladet.se

Karmatarerskanise
2008-04-29 18:58
0

Ja, det går inte att föreställa sig något sådant. Tänk att barnen aldrig varit utomhus, de vet inget annat än ett trångt källarutrymme… Och att behöva sin fars barn … Mår illa.

Gronstedt
2008-04-29 20:23
0

Hoppas de får vettig hjälp nu, världen måste ju vara helt obegriplig för dem …

Karmatarerskanise
2008-04-29 21:26
0

Ja usch, undrar om man någonsin kan leva normalt efter ngt sånt.

kerstinjo
2008-04-30 12:11
0

Jag har så svårt att förstå sådana här saker. Han måste vara en mycket sjuk människa.

Kerstin 

[Beavis]
2008-05-04 00:28
0

Man får ju hoppas att de kan rehabiliteras ut i världen igen.

Risken är väll att dottern inte överlever och sonen som bott 18år i källaren och sett pappa/morfar troligen nästan dagligen våldta mamma måste ju vara riktigt skadad?

Synd att spöstraff och dödstraf är avskaffatt i våra länder! Pedofiler är obotligt sjuka, avvikande abnormiteter som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle.

Grymt? ja kanske men det e så jag känner för sådan människor

Gronstedt
2008-05-04 12:41
0

Pedofili är en sak, pedofiler en annan. Ska man avrätta folk för deras böjelser? Det är ett resonemang jag inte ställer upp på. Vilka abnormiteter ska ge biljett till bödelsyxan? Vem ska bestämma det? För inte så länge sedan var homosexualitet straffbart i det här landet - homosexuella betraktades som "obotligt sjuka, avvikande abnormiteter som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle." Ska vi tillbaka dit?

Jag har svårt att tänka mig en mer tragisk person än en nykter pedofil - det måste verkligen vara helvetet på jorden.

[Beavis]
2008-05-04 16:15
0

Om man ser alla avvikelser från normen som ertt missbruk så förstår jag dej.

Pedofili ä ju ett namn på böjelsen och det går säkert omkring pedofiler eller personer med pedofila böjelser därute som aldrig agerat på sin avvikelse, men "tillfället gör tjuven" som ordspråket lyder. Kanske drastiskt med dödsstraff? men jag vet inte? tror inte jag hört talas om framgångsrika terapier för dem som får dem friska från deras sexuella dragning till barn.

Lika lite som jag hört talas om framgångsrika terapier/behandlingar av homoseualitet, Som jag däremot läst i en vetenskaplig tidning beror på en  förändring av en körtrl i lillhjärnan om jag inte minns helt fel. men det e en annan historia och jag anser att två eller flera personer av samma kön ska få sätta på varandra hur mycket de vill bara alla samtycker.

Hoppfull
2008-05-05 10:49
0

Jag instämmer med Gronstedt här! Vem är byxad att bedöma när en annan människa förverkat sin rätt till sitt eget liv? Det vore enligt min syn en mycket kraftig tillbakagång i samhällsutvecklingen och det vore högst olyckligt anser jag.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Gronstedt
2008-05-05 11:08
0

Frågan är ju om det är du, jag, Beavis eller Åke Green som ska få bestämma vilken läggning som är "fel". Eller kanske George W. Bush.

Hoppfull
2008-05-05 11:14
0

Exakt!! Eller sådana som Saddam… kanske kinas starke man eller någon annan pålitlig… att vi har demokrati här just nu lämnar sannerligen inga garantier… nästa gång kanske det är alla med beroenden som inte är goda nog…

*raljerar*

kerstinjo
2008-05-05 12:44
0

Oavsett vad en människa har gjort, så anser jag att dödstraff inte hör hemma i ett modernt samhälle.

Kerstin 

Hoppfull
2008-05-05 12:54
0

Väl talat!

[Beavis]
2008-05-05 13:22
0

Det är min åsikt och jag står för den. Jag tror inte att pedofili kan botas.

kerstinjo
2008-05-05 13:32
0

# 16. Naturligtvis har du rätt till din egen åsikt. 

Bota eller ej, följand är kopierat från RK's hemsida.

_Här finns det olika uppfattningar, en del optimistiska andra mer tveksamma. Men det  finns dock exempel på framgångsrik behandling. Det har då handlat om många års intensiv psykoterapi och sammanhang där pedofilen kunnat avhålla sig från att leva ut sin böjelse. 
Den pedofila kärnan kanske finns kvar men han/hon kan undvika att begå nya övergrepp.
Farmakologisk behandling, kemisk kastrering, har visat sig ha effekt på vissa pedofiler.
_

Kerstin 

Hoppfull
2008-05-05 13:43
0

Klart du får ha din åsikt! :) Den strider mot min människosyn bara. Du äcklas av pedofili och tycker att den gärningen är nog för att kunna ha ihjäl en annan, kanske äcklas någon annan av alkoholister och ser dem som ohjälpliga evigt förtappade samhällesavskum och vill ha ihjäl dem… åter någon annan kanske tycker att de som är sjuka i cancer pga rökning är äckliga och kostar samhället så mycket så att det vore billigare att ha ihjäl dem allihop…

Bedömningen ligger helt i betraktarens öga och det är när man tillåter detta som man släpper på kontrollen av vad som är okej att fördöma. Men det är min åsikt och den står jag för.

kerstinjo
2008-05-05 13:57
0

# 18 Du tog orden ur mun på mig!

Kerstin 

Hoppfull
2008-05-05 14:59
0

:hug:

Miss-E
2008-06-16 21:31
0

Håller med dig till en viss del. Jag väljer att formulera mig på detta sättet. En annan människa förgiper sig fysiskt och psykiskt på barn så har personen förbrukat sin rätt att leva i samhället och kanske även leva.

#18 Att en människa väljer att dricka alkohol eller röka cigg är något helt annat än fysiska övergrepp på barn. Jag kan inte ens se att det går att jämnföra som du gör.

Självklart ska barnporr, barnporrindustri, trafiking stoppas!!Dessa människor har förbrukat sin rätt att vara en medborgare och jag anser att dessa ska stoppas på ett eller annat sätt. Det finns inget medel eller reson i världen som rättfärdigar en sådan handling emot barn.

Tilda-T
2008-06-16 21:48
0

INGEN, ska behöva utsättas för dylik behandling som dessa stackare i källaren har fått genomlida!

INGET barn ska behöva lida för en annan människas böjelser!

Vad som krävs för att detta aldrig ska ske borde göras, oavsett vad som krävs!

Ni som skulle kunna tänka er att läsa en bok i detta ämne kan jag rekommendera Maj-gull Axelssons, Rosario är död, läs den och förskräcks, själv läste jag ca 5 sidor och sen fick jag lägga ifrån mig boken och efter ett tag försöka med några sidor till, den är riktigt hemsk, skriven ifrån barnens synvinkel!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Gronstedt
2008-06-17 10:23
0

Vad jag försöker säga är att att pedofila handlingar ska vara straffbara och med alla medel ska motarbetas - men läggningen pedofili ska inte vara straffbar. På samma sätt som man inte tar körkortet av en människa som tar en grogg förrän hon sätter sig i bilen.

För om inre tankar skulle vara straffbara, vem skulle då gå straffri? Kan någon av oss säga att vi aldrig tänkt en oren tanke?

Jag kan som sagt inte tänka mig ett grymmare öde än att vara en vänlig, klok, inkännande person som aldrig skulle skada ett barn - och samtidigt ha drabbats av förbannelsen att inte kunna finna sexuell tillfredsställelse på sätt som inte skulle skada barn. Det måste vara värre än att vara religiös homosexuell och djupt övertygad om att homosexualitet är synd och hatat av gud.

kerstinjo
2008-06-17 11:18
0

# 23

Väl talat!

Kerstin 

Hoppfull
2008-06-17 11:54
0

#21 du kanske läste mitt inlägg slarvigt om du gör den bedömningen.

Det jag pratade om var att ta sig rätten att fördöma andras rätt att leva. Och att det handlar om vem som styr vårt samhälle just för tillfället och att det är de som avgör vilka handlingar som bedöms vidriga eller ej!

Om du läser om mitt inlägg kanske du förstår vad jag menar.