Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 1549 ggr
kerstinjo
2008-06-12 13:51
0

Besatt?

Vi beroendemänniskor har ofta en förmåga att bli besatta i olika saker, droger, mat, sex etc.

I tillfrisknandet finns ofta en risk för att bli besatt av något annat, ordet "lagom" brukar inte existera hos oss.

Det kan vara överdriven träning, eller något annat som inte har normala proportioner.

Känner ni igen er?

Kerstin 

Hoppfull
2008-06-12 13:58
0

Absolut!! Visserligen har min besatthet suttit i att äta så lite och magert som möjligt och att träna så mycket och våldsamt som möjligt :) men det är ju exakt samma funktioner!

Lagom är oerhört svårt!! Men jag är mycket bättre på lagom nu, det behöver inte bära iväg käpprätt åt skogs längre. Men å andra sidan har jag helt slutat försöka gå ner i vikt (annars bär det iväg igen) och träningen har jag fått lägga åt sidan med (yogar dagligen istället) och det är ju en sorg i sig, att försöka acceptera att jag kanske aldrig kan bli normalviktig igen.

Det lämnar efter sig ett tomrum eftersom, i alla fall jag, fick enorma kickar av kontrollen! Jag liksom flög fram när jag avstod från att äta och tränade istället. Det är ju den känslan av att flyga man saknar när man går där i den jämngrå varadgslunken :) Den är helt okej, det inte det, men det är ju långt ifrån samma känsla som att flyga!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

folke
2008-06-12 14:33
0

Jadå,,  allt för väl…

Nu på senare år har jag dock lyckats att komma ner till en lagom nivå…  men det har tagit lång tid och innefattat besök hos psykolog etc….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Jennix
2008-06-12 17:13
0

Både ock. Det enda jag varit besatt av hittills är socker och datorn…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

pyromanen
2008-06-13 10:24
0

Känner definitivt igen mig. Är en besatthetsperson. Alla besattheter är inte skadliga så att de kan kallas missbruk dock och efterhand som jag är mer medveten om hu jag funkar går det allt bättre att inte fastna så det blir destruktivt… men lagomt faller mig inte naturligt!  Sex, socker och arbete har varit missbruk för mig som jag nämnde i en annan tråd, det har skadat mig och andra.  Min personlighet visar sig i många sammanhang: Om jag köper en digitaltermometer för att visa utetemperaturen så kollar jag den 5 gångar om dagen och vet efter en månad exact hur kallt det varit som kallast och så vidare…. en period, sen går det över.  Om det är mycket blåbär så går jag ut och plockar….. och kommer hem med 120 liter… kan vara skadligt om jag får ont i armen, men det är också bra, för då har vi massor med goda bär. För två år sedan var det mycket Karl Johansvamp och det finns fortfarande ca 50 paket Karl Johan i frysen… så 50 paket mindre hade varit lagom :-)  Om det är måla ytterpanel som står på programmet så måste jag bestämma mig för att t.ex.kl 18.00 är det kvällen, för annar håller jag på tills jag får inflamation i armen….

Min sambo är likadan, är nykter alkoholist (11 år nykter) och arbetsmissbrukare (periodare på detta skulle man kunna säga). Vi hjälper varandra med att vara medvetna. Och försöker se att det också finns positiva sidor.  Humor och självironi är bra. Livet är härligt!

Tilda-T
2008-06-13 12:01
0

Vilken tur att ni har varandra som kan hjälpa till och se när det skenar iväg på tok!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

pyromanen
2008-06-13 13:43
0

JA GladGladGlad

parise
2008-07-05 16:14
0

ja jag blir också besatt.. jag vill fly in i ett rus av sånt som gör mig glad och att jag känner en tillfredstälelse…nej jag kan inte släppa tanken på godis tex och nu har jag börjat fastna i en slags relation som ja inte kan va i. för det gör bara att jag inte kommer att kunna ta tag i mig själv