Behandling för matberoende
Fick ett mail om att det ska starta ett 12stegsprogram. Det är ett samarbete mellan Västerorts Behandlingcenter och Stockholms Behandlingscenter. Det innefattar 6 helger, därefter 1 gång i månaden i 10 månader. Tycker det låter jättebra. Ska ta reda på lite mer. Nån annan som hört talas om det?
Kram
Tycker också det låter bra. Ta gärna reda på mer:)
åh..det vill jag också veta mer om..
#0 Hände det ngt mer med detta?
Nyfiken :)

Hej allihop.
Nu ska ni få lite mer info. Har pratat med båda killarna som ska hålla i det här. Sten Ericson behandlingschef på Västerorts Behandlingscenter och Thomas Nilsson Diakon på Stockholms behandlingscenter.
Behandlingen bedrivs på Södermalm och pågår under 6 helger, lör och sön 5 tim/dag. Därefter en träff var fjortonde dag i 10 och en halv mån.
För behandlingen ansvarar en beroendeterapeut och en diakon med grundutbildning i psykodynamisk psykoterapi. Dietist, etisk rådgivare samt en läkare (psykiatriker) är knuten till behandlingen. Kostnad 28000:-. Mat och logi ingår ej.
För er som vill veta mer så kan ni kontakta Sten Ericson 0705-089627 E-post sten@vbhc.se
Thomas Nilsson 0733-452325 E-post thomas@sbhc.se
Det jag vet om det här nu så tycker jag att det är precis det jag letat efter. Hoppas verkligen att jag ska få möjlighet att komma dit.
Ha en bra helg. Många kramar

#5 tack för informationen =) Jag skulle verkligen behöva den hjälpen men har tyvärr inte 28000kr till övers =/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#6 Nej tyvärr har ju inte vi "vanliga" människor det
Jag ska kolla lite fonder och se om man kan få nåt bidrag.
Kram

… 28 lax???
Det där var ju svindyrt!

Visst är det dyrt, men alla behandlingar för beroenden är ju dyra. Man får ju gå igenom 12-stegs vilket ju är den enda metod som verkar hjälpa missbrukare. Behandlingen är ju på ett år. Jag äter tex sötsaker, chips mm för 50-100 kr /dag, det blir mellan ca18-36000 kr/år !!! Jag har efter många års kämpande fått en läkare att skriva en remiss så nu är det bara att hoppas och vänta. Vi måste tjata, och verkligen tala om hur dåligt vi mår både psykiskt och fysiskt av vårt ätande för att sjukvården verkligen ska inse vilket problem det här är. Jag har varit hos många läkare och gjort lika många utredningar pga tex min svåra mag/tarmproblem. Har alltid berättat om mina problem med ätandet. Visst har man både blivit nonchalant och otrevligt bemött så man gått där ifrån helt modlös och gråtande, men jag ger mej inte. Varför ska jag det när jag vet vad det är som förstör min kropp. Det är inte alla som orkar och det har jag full förståelse för. Det har och gör inte jag heller alltid. Men vi är ju så många och går vi ihop så måste dom till slut lyssna. Tjat ger ju resultat till slut, det är ju konstaterat
Vi måste synas och höras betydligt mer och högre. SKA VI KÄMPA ???
Kram till er alla

#10 klart vi ska kämpa!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Har haft kontakt med en av dom som ska hålla i behandlingsprogrammet. Fick remiss från min läkare som skickades till Tomas (som är ansvarig för behandlingen) han ringde mej och sa att jag kunde räkna med en plats den 16:e augusti men tyckte att jag skulle kontakta min läkare och fråga om han kontaktade soc eller om jag skulle göra det själv. Min läkare sa att jag fick göra det själv men att jag skulle be att få så mycket info som möjligt av Tomas (betydligt mer än vad han hade fått) Ringde Tomas och sa vad min läkare hade sagt och Tomas skulle skicka all info som soc skulle behöva, han skulle även skriva och berätta tite med egna ord. Det här var på en torsdag och han sa att jag skulle ha det på tisdag. Det har nu gått ca 2 mån utan att jag har fått något. Har försökt att kontakta honom flera ggr men inte fått något svar. Idag ringde han upp mej och var allt annat än trevlig ! Ingen ursäkt ! Han sa att han varit sjuk i 2 mån vilket jag beklagade men undrade samtidigt om inte någon av dom andra anställda kunnat meddela det på något sätt. Han sa att han sagt att all info finns på nätet som soc behöver veta. Jag undrade varför han då hade sagt att han skulle skicka det i så fall. Han var jätte irriterad och otrevlig och det slutade med att han tyckte att jag kunde söka hjälp någon annan stans och så la han på luren ! En kompis var här och hörde hela samtalet och tyckte att det var fruktansvärt. Tycker nog att det verkar väldigt oseriöst och vill nu varna er för det där stället. Jag är helt chockad !!!! Efter att i stort sett blivit lovad en plats (han sa nämligen att jag skulle skriva upp den 16/8 i min allmanacka) och allt verkade så positivt och jag var så hoppfull. Usch ! Det här tar nog tid att smälta. Kram
Usch, vilken chock! Det som verkade så bra!

Men fyyyy!!! Jag upphör aldrig förvånas över vilka friheter läkare tar sig! Du måste anmäla honom till patientnämnden! De är jättebra och tar varje anmälan på allvar. Det är superviktigt att sådant kommer fram så att de kan få veta hur patienterna upplever dem.
Och stackars dig!! Så tungt, jag hoppas verkligen att det går att ordna något alternativ för dig!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#14 Det var inte läkaren utan han som håller i behandlingen som betedde sej så illa. Min läkare , som tyvärr dog för ett tag sedan, var överläkare på mag/tarm i Linköping. Han gjorde verkligen allt för att hjälpa mej. Han skickade remiss till Tomas som är den man ska ringa om man är intresserad av att få börja deras behandling. Stockholms behandlingcenter är det som håller i det. Ni kan gå in och läsa på www.sbhc.se. Det låter så perfekt, tyckte jag då innan jag fick se hans rätta jag. Fy sjutton för sådana människor. KRAM