Tvivel
Nu skriver jag och gnäller igen :-/ Känns som om jag varken vet ut eller in.
När jag åt LCHF innan mitt långa återfall mådde jag bra. Magen var bra, inga diareer eller ont. Ångesten var nästan helt borta. Men den här gången är magen värre än vanligt. Jag har diarreer varje dag och oftast flera gånger per dag, klarar knappt att ta mig utanför dörren pga ångesten (som är pga magen). Känner mig hyperstressad över att inte klara av att göra något, allra helst nu när gubben har semester och vi ska hitta på så mycket
Sitter och funderar på om det verkligen är så bra med LCHF eller om det är därför magen ballat ur som den gjort. Men jag vill inte sluta med LCHF för då vet jag att jag är fast i sockret igen. Min ångest har alltid kommit från magen och jag har problem med den. Men klarar inte av att gåoch få magen undersökt avläkare. Har försökt några gånger men fått utskrivet imodium, bulkmedel och medlel mot halsbränna/magkatarr. Dessutom är det inte roligt att få höra att man äter fel, är överviktig och att man ska börja promenera? Det är inte så lätt att promenera när man har jävliga díarrerer och dessutom fått ångesten på högvarv.
Är det bara en övergångsfas med magen? Hur lång tid ska det ta innan det blir bättre? Eller vad ska jag göra? Den är ju inte bra på "normalkost" med socker heller, fast den har varit bättre då. Är färdig att kasta in handduken och ge upp. Fast jag vill inte det!
Det blev ett flummigt inlägg det här. Ber om ursäkt. Mådde ju så bra i höstas på LCHF varför blir det så här nu?!
Jag vet att alla härinne INTE äter LCHF och jag vill heller inte propagera för det, för då blir jag nog påhoppad som "fanatiker".
MEN, mina råd kommer från ett LCHF-perspektiv, det kan jag inte förneka och du får göra som du vill med det.
1. Äter du mjölkprodukter? Det kan ställa till en hel del för folk. Hårdost och smör brukar funka för de flesta, men äter du grädde och annat så kan det vara problemet.
2. Du kanske äter för mycket fett?
Jag vet inte hur dina diarréer "ser ut" eller hur du mår, men jag har STOR erfarenhet av magproblem själv…och FÖRSTÅR verkligen din panik.
Tyvärr är det nog så att stress och oro förvärrar problemen, så det kanske blir en ond cirkel också?
Men om jag vore du skulle jag skippa mjölkprodukter ett tag och se vad som händer. Kanske ev. ägg också, du kan ha en överkänslighet mot ägg…
Sen vet jag inte vilka grönsaker du äteer, tomat o paprika kan vara jobbiga för magen, nötter också…och frön.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Stackare!
Ta det lite lugnt med fettet i början - det kan ta ett tag för magen att vänja sig! Om man helt plötsligt lassar in en massa fett kan det bli "la derrière vite" så det står härliga till. Man är känsligare på andra varvet också. Det går över när du har vant dig. Prova också att utesluta ost - jag reagerar i alla fall kraftigt på ost när jag är ovan.
Även magnesium kan ge diarré. Om du tar magnesium, så planera när du tar det, så det inte kommer i vägen.

Tack för era tips och råd. Jag har haft problem med magen i 17 år till och från. Men så här illa har det bara varit ett par gånger och då när jag varit riktigt slutkörd psykiskt. Fast jag känner mig inte slutkörd nu, det är det som gör mig orolig och stressad.
#1 Jag äter endel mjölkprodukter, cremefraichsås till kött, kyckling ex och en tallrik fil då och då. Ägg äter jag också lite då och då. Fick ont i magen av ägg innan jag la om kosten men nu verkar jag tåla den (dvs jag behöver inte springa på toa efter att jag ätit det). Äter väldigt dåligt med grönsaker
, lite gurka och isbergssallad någon gång ibland. Vet inte om jag äter så mycket fett egentligen mer än det som är i köttet och cremefraiche, smör på mackan och som jag steker i. Nötter har jag sedan en vecka tillbaka slutat med helt. Får nog börja äta "torra" köttbitar utan sås. ;-)
Tyvärr har det nog blivit en liten ond cirkel. Magen och själen hänger ju ihop. Och jag vill så gärna komma ur den. Men det är svårt med vattendiarrer som kommer när de vill. 
#2 Visste inte att man kunde vara känsligare andra gången. Känns lite hoppingivande. :-) Har ätit så här i lite över 3 veckor och har inte blivit bättre. Jag får dra ner på fettet och öka succesivt kanske. Äter inte ost mer än i maten någon gång då o då. Tog bort brieosten när jag märkte att jag blev ännu sämre av det. Magnesiumtillskott tar jag inte heller.
Det är ett svårt pussel att lägga och orken tryter. Viljan finns dock därunder.
Än en gång tack!
OK, men du kanske vill beskriva dina problem lite mer i detalj? Jag vet att det är lite konstigt att diskutera…men jag är van och dom som inte vill läsa, kan ju kanske låta bli. 
Kan du beskriva i detalj hur det ser ut, färg osv. Smärta? När efter maten kommer det? Halsbränna?
Ju fler detaljer desto bättre.
Och du kanske ska skippa mjölkprodukterna ett tag och se?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#0: Har du provat med till exempel syresättande medel, som OxyTarm, samt tarmbakterietillskott? Din tarmflora kan vara störd efter alla dietväxlingar, den kanske behöver lite hjälp så här i början? Jag har haft stor hjälp av sådana medel, men nu behöver jag dem inte längre.

#5 Ger katterna Laktiplus (köpt på hälsokosten, goda magbakterier) kanske dags för mig att börja äta också
. Har inte haft en tanke på det. Vart hittar jag Oxytarm?
#4 :-) Nu är det valfritt att läsa för nu blir det nr2 snack.
Det varierar lite när det kommer. Ibland kommer det direkt efter maten till någon timme efter. Och ibland kan det komma flera timmar efter helt utan förvarning. Det är vattnigt ofta gulaktigt i färgen. Ibland vällingkonsistens och ibland lite grynigt. Det är väldigt varierande. Får ofta väldig magknip straxt innan som håller i sig tills det är klart. Har haft lite halsbränna någon gång då och då på sistone. Har tagit Losec Mups när det kommer men inte medicinerat om jag inte har symtom. Om det bara hade varit efter maten diarreerna kom hade det ju gått att hantera eftersom jag kan välja när jag ska äta. Men eftersom det kan komma när som helst utan förvarning så blir det sååå mycket svårare och ångestladdat.
Stort tack för er hjälp.
#6 Gulaktigt låter för mig som bakterier. På Apoteket finns kapslar med bakterier som kan hjälpa, annars får du kanske gå till Vårdcentralen…
Just eftersom du inte ser nåt samband med när du äter… Och det låter för mig inte som nåt som har med för mycket fett att göra, men jag tror inte att det blir bättre om du vräker i dig fett just nu heller.
Kanske ska du enbart dricka någon dag, för att tarmarna ska få lugna sig? Ungefär som vid magsjuka? Dricka och kanske bakteriekapslar… Mjölkprodukter ger också slem, vilket man ska undvika vid magsjuka o diarréer, som jag har hört iallafall.
Jag vet inte, men jag skulle iallafall gå på lite fasta en dag eller två. Dricka vatten, buljong, örtte eller nåt. Och ta bakteriekapslar. För att mage o tarmar ska få vila lite.
Har du haft såna här magproblem i 3 veckor, sen du började med LCHF alltså?
Ingen fara, jag hjälper gärna om jag kan…för jag vet hur det är. :(
Skitprat
!
Just detta att det är grynigt skulle jag ta som ett tecken på endera av två saker:
1: För mycket fett, så att det åker för snabbt igenom och inte hinner förvandlas till … ja, du vet.
2: Något din tarmflora inte kan hantera och som därför inte påverkas i tarmen. Jag åt lite färska tranbär för ett tag sedan, och de såg helt oberörda ut där de låg och flöt … Majs passerar också rakt igenom mig.
Har du koll på när det blir vilken konsistens, så att säga? Det kan ge ledtrådar till hur magen påverkas av olika livsmedel. Har du funderat över E-medel i maten? Man blir känsligare för sådant också på LCHF.
OxyTarm brukar finnas på hälsokosten. Det är någon hydroxid i tablettform, som frisätter syre i tarmen. Därmed blir livsmiljön för de "goda" bakterierna bättre, på bekostnad av elaka svampar och annat.

#7 Jag har haft lite problemen innan LCHF men de har förvärrats sedan jag började. Ska försöka ta det lite lugnt med ätandet och se om det stabiliserar sig.
#8 Har ingen koll på vad som blir vad av det jag ätit. Vet att jag blir riktigt dålig av starka kryddor och vitlök. Men vem blir inte det
idag åt jag 2 ägg till lunch med lite majonäs. Inte en reaktion på magen förutom att jag är proppmätt. I normala fall (innan lchf) blev jag dålig av ägg. Har inte koll på E-nummer tyvärr.
Har en fundering om att som Jennix skriver ta det lugnt med fast föda några dagar och sen börja med så rena produkter som möjligt för att kunna utesluta vad det är som gör mig så dålig. Ett annat alternativ som jag funderar på är att börja ta mina antidepressiva igen. (har varit utan dem sedan augusti 2007) för jag har erfarenheten av att magen brukar kunna bli bra utav dem (iallafall när jag är slutkörd). Kanske jag är slutkörd? Inte konstigt iså fall när man kämpar mot sockermonstret. Och det är ju inte konstigt om slutkördheten visar ett annat ansikte än vanligt nu när jag ändrat så mycket omkring mig och i mig. Bara tankar och funderingar.
Oj, allt det här kanske inte hör hemma här på beroenden. Skulle kanske skrivit om det under OT. Förlåt Kia.
Jag kan bara tilläga som en möjlig orsak att det kan vara gltenallergi, eller överkänslighet till smakförstärkare (E***) som jag utvecklade när jag började äta LCHF jag klarar inte längre att äta något som innehåller mjöl utan samma effekt som du tyvärr men för mej händer det ganska så omgående inom minuter från intagandet av densamma.
Nu senast när jag ¨åt Ceasarsallad på Donken. he hade blandat mjöl i sin kyckling där.
Hann bara ta mig till gymmet ca 10 min bort så bröt helvetet ut.
Alltså summerat
1) Kolla gluteöverkänslighet (inget mer bröd till frukost det är inte LCHF)
2) Kolla känslighet mot kemilkalier i färdigmat(E vilka nummer som helst)
Lycka till

#10 Tack för tipsen. :-)

Jag tänker som Gronstedt här, tarmbakterier är en riktig guldgruva när magen bråkar. Det finns även något som heter FOS som är kanon för bakterierna i magen. Oxymax skulle jag nog däremot vänta lite med eftersom det även används vid tillfällig förstoppning för att sätta fart på magen… det låter kanske inte riktigt som det du behöver just nu.
Sedan tänker jag oxå att du kanske ska äta lite mer lättsmält protein än kött några dagar? Fisk, ägg och kyckling kanske? Jag personligen tycker att du kanske ska kämpa lite till med LCHF eftersom du har problem med sockerarter… men du får ju inte bli för sjuk heller.
Sedan tror jag att din trötthet påverkar en hel del… det blir lite ond cirkel med magen - oron - ännu värre mage osv. Har du sedan gått av medicin så påverkar det förstås det med.
Du får försöka ta det lugnt några dagar och bara sköta om dig med snälla matsaker och vila :)
Ta hand om dig!! Kramen!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Nu har magen varit stabil utan diarre och faktiskt normal avföring (dock lite "fel" färg fortfarande) i lite över ett dygn!! Verkar som om medicinen den här gången var Snälla magbakterier, Losec och bulkmedel. Hoppas nu bara att det här håller i sig så vi kan få en "normal" semester tillsammans. Hoppet lever ordentligt nu iallafall. :-)
Tack för ert stöd, tips och råd! Ni värmer i hjärtat! Kramizar!! 
Förresten, Helena76, det där Laktiplus - är det något som är speciellt för köttätande djur? Eftersom det är för katter, menar jag. I så fall man kanske skulle ta lite själv 
? Många av de nyttiga tarmbakterier man kan köpa för mänskligt bruk lär komma från kors tarmflora (fast detta är hörsägen), och det kanske inte är heltäckande för en LCHF:are?

Ha,ha. jag läste kors alltså en sån som jesus satt på, va konstigt det blev.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#15: Muuuu
!

#14 Lactiplus är för människor fast det fungerar lika bra till djur. :-) Så det är bara att knapra på. Finns i hälsokosten :-)

#16 Ja precis, Mu på dig själv!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag upphör alldrig stt förvånas över er kvinnor och hur ni lägger märke till färg o liknande på avföring
.
Själv vet jag om jag e hård eller lös imagen och om jag har diaree.
Färgen överlåter jag till fiskarna att inspektera.
#19: Oss flickor emellan, Beavis, så är det rätt smart att ta en titt på utseendet när man haft långvariga problem. Det säger en hel del om vad som händer där inne. Det är ju inte direkt som att man förde bok … 
HElena76. inne på KiF har det diskuterats en del om detta, och där förekom att man rekommenderade vanliga, kokta ägg som väldigt snällt och lättsmält, lämpligt för en mage som behöver stabilisera sig. Hur går det för dig?

Det är nog så att man hållit koll på barnens avföring och som i mitt fall dessutom jobbat inom vården "på golvet" som undersköterska och då måste man ha koll på sina vårdare också. Och det är faktiskt inte en nackdel utan som Gronstedt skriver så är det ganska smart om man har problem. :-)
#21 Tack för tipset! Ska köpa mer ägg idag. Har upptäckt att jag tål det väldigt bra och står mig länge på det. Nu har avföringen varit fast och fin sedan några dagar tillbaka :-) Fortsätter med Lunelax och snälla magisar och losec. Ett vinnande koncept ändrar man inte på. ;-) Nu kämpar jag mot ångesten som finns kvar. Ska utmana mig idag och åka iväg och handla lite mat och så.
Det känns ju att magen är lite uppsvullen fortfarande och så, men jag har inte ont och inga "konstiga" ljud eller så. Kan ju kanske bero på att vi hade fest i helgen och att det blev lite (eller mycket) avsteg. T o m det klarade magen galant!! :-) Har dock inte ätit kött utan hållit mig till ägg och kyckling samt mjölkprodukter. Låglaktos fil, vanlig cremefraiche (ej låglaktos) har fungerat bra. Vanlig grädde i the´t Har kommit på att det är VÄLDIGT gott med riktig grädde i the, allra helst i vaniljthe. ;-)