Lördagsgodis?!
Nu när man inte äter socker så är ju livet dötrist, förut fanns ju alltid nått att se fram emot, nämligen godiset som man faktiskt fick äta utan dåligt samvete på lördagar.
Vad äter ni istället för godis? behöver tips, är sjukt less på nötter och morötter.

Jag äter riktigt mörk choklad 86 %, det är mitt lördagsgodis ibland. ostrullar med smör som mellanmål fungerar också bra.

Jag brukar bre smör på skivor med ost och sen lägga en bit isbergsallad och gurka på och sen rulla ihop.
Jag kan bara hålla med! Lördagsgodiset, det söta, har ju under många år varit det som jag sett fram meot och belönat mig med (alltså under de perioder då jag inte har svullat godis varje dag). Ostrullar är också gott, men det är inte godis. Inte i smaken och inte i min hjärna. Det funkar bra som mellanmål och som mat, men inte om jag vill ha godis. Så för mig är den trista sanningen att lördagsgodis helt går bort, sedan jag slutade äta godis i somras. Jag äter fortfarande glass och därför blir det glass istället. Det ärj u inte alls braq ur sockerberoendesynvinkeln, så jag jobbarp å att få bort även glassen. Men för mig är det en stor mental spärr som hindrar mig, just för att då känns det som om jag inte har kvar något gott att äta alls. Allt annat är ju MAT; jag vill ha något GOTT. Är ni med på hur jag menar?
Så om jag inte lyckas sätlla om min attityd och börjar gilla ost som godis, så är det helt enkelt slut med "det lilla gottiga". *suck*

åt choklad igår, var faktiskt gott även om choklad ska smaka sött enligt mej =)
#2 bra tips, kanske inte som godis, men förrätt =)
#3 fan vilken läskig sanning!

Gurka, morot, paprika, ost som man skär i stavar och sedan en god dipp till
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Jag är med på vad du menar med en mentalspärr, man vill ha något gott helt enkelt när det är helg och alla andra äter gott och då vill man inte ha mat liksom. Det är svårt det där. Jag har insett att så kan det inte bli. Jag måste få bort den mentala spärren och inte bry mig om att det finns något sådant som lördagsgott . Det får inte bara ätas för ätandets skull liksom. Shit vad trist jag låter nu, Jag vet!!!! :) Men det är väl så att jag bara får lära mig att njuta av andra godsaker i livet som då inte handlar om det jag stoppar i munnen.
Men jag kan dock berätta att jag har upptäckt Stevia, För er som inte vet är Stevia ett sötningsmedel som är gjort på en ört och inget kemiskt framställt vilket gör att det inte alls triggar iallafall mitt sockersug. Så i helgen har det bakats muffins på mitt lilla vis.(eller en kompis har tipsat mig hur man kan göra) Med vispat ägg, olja, valnötter, vaniljpulver (alltså inget vaniljsocker utan pulver) och lite Stevia i. Sen in i ugnen och vips fick jag muffins som åts med Grädde och lite hallon och inget alls sötsug. Väntade mig att sockerkicken skulle komma eftersom Stevia är så sött, men tjiii fick jag, det kom aldrig och för första gången på länge var jag nöjd med en. Tja, så det blev ändå lördagsgott. Det finns alternativ det gäller bara att hitta dom. Men att inte äta dom för ätandets skull bara för att man ska och att det tillhör att att äta på lördagarna.
Men jag är helt med på vad Ni menar och det är tufft att komma över spärren för man vill så gärna liksom…..

Kan det fungera med efterrätt? Som pannacotta som ju är en utmärkt efterrätt som med fördel kan vara LCHF. Min favvo är med hallon i botten, kanske stevia för den som vill… själv klarar jag mig utan. Grädde smaksatt med vaniljstång (eller extrakt) och så gelatin som slås över bären, helt ljuvligt tycker jag! Man kan även smälta ner lite mörk choklad i grädden och så gelatin, det blir som en ljuvlig chokladmousse fast helt utan socker.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Livet blir trist om man tänker så.
Lura dig själv, fake it til y make it.
Säg istället att du inte vill ha godis för när det blir förbjudet så bygger ju alla saker bo i huvudet på en. Du äter och dricker vad du vill.. men just nu vill du inte.. funkar för mig..

Igår tyckte jag att jag vart så duktig så jag köpte glass =) tror inte att mitt sötsug finns längre.

Hej inte för att jag direkt lider utav mitt sötsug men jag är ganska sockerberoende jag med..
Vad har hänt med de vanliga naturliga godiset? Fruksallad är ju sött och nyttigt! äpplen, päron, banan osv. 
eller ska man hålla sig borta ifrån sånt socker också när det blir riktigt illa? kram
#10 Det beror på hur det funkar för en själv. För min del funkar det inte alls, jag får mer sockersug av att äta frukt. Kanske i framtiden kan jag äta en frukt utan att jag mår illa av det men inte just nu.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Nu äter jag inte sträng LCHF längre så mina efterrätter är inte godkända där hehe, men de är tusen gånger bättre än en påse chips.
Jag doppar bär, oftast jordgubbar i mörk chocklad, det är väldigt gott och det känns väldigt lyxigt.
#12 Fast det är många LCHFare som äter frukt ibland. Det är helt OK godis, så länge man inte äter det som mat - tycker jag. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Personligen triggar jag på både smör, ost, nötter, mörk choklad, mjöl, söt frukt, samt alla former av småätande. Jag måste följa min matplan till punkt och pricka. Har ett kvällsmål men det äter jag vid bordet och inte framför teven… Sen så är det jätteviktigt att jag inte bara har en matplan utan även jobbar med någon form av personlig utveckling, i mitt fall OA och 12 stegsprogrammet. En matplan utan ett program är ju trots allt bara ytterligare en diet..

mörkchoklad och en massa frukt :)
Jag är berädd att hålla med Kia och i alla fall jag måste lära mig att hitta andra vägar till att "unna" mig och "belöna" mig på, än sådant som jag kan stoppa i munnen….Jag tror att det inte funkar i längden att hitta på surrogat för sockret, utan man måste "angripa" själva beteéndet bakom…Många sockerberoende äter för att döva känslor och för att trösta sig ovs. Då gäller det för mig att lära mig att acceptera att det jag känner är det jag känner och att det är okey att känna jobbiga, svårmodiga känslor….
Har du inte sådana "problem", så är det bara att bryta mönstret och ovanan att äta bara för ätandet skull - att vara social i sällskap behöver faktsikt inte vara lika med att äta…Oftast räcker det med en kaffe, eller så äter du det som passar och lämnar resten…Den enda du behöver tänka på att äta för, är bara och enbart för din egen skull….
Även jag brukar låta bli att förbjuda mig att äta - jag har ett val och jag behöver inte äta om jag inte vill….
Kram
Frukt såklart.
Hej Yuki!
Frukt fungerar tyvärr inte för den som är sockerberoende …
Men friterade fläsksvålar är gott, eller korvbitar.
Jag har provat med det.
#19: Provat vilket?

Jag kör lördagsgott med en blandning av cocosfett och 86%chocklad som jag smälter och häller i små bullformar, känns som godis men innehåller 80%cocosfett och ger inte något sötsug alls!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#20 Frukt. Det är ju det vi snackar om.
#21: Aha, trodde du kanske menade fläsksvålar
.
För mig fungerar det i alla fall inte med frukt, det är alldeles för mycket socker.

#24 det är väl inget onyttigt med frukt , det är inte riktigt det det handlar om utan är man sockerberoende så är det ofta man inte klarar frukten pga. fruktsockret eftersom det triggar igång annat och då slutar det ofta inte med att man äter frukt utan annat som är mindra bra…