Rädd - behöver skriva av mig
Jag har skrivit tidigare i sommar om min problemmage. Nu har jag fått diagnosen IBS och insatt på medicin som ska börja trappas ner om en vecka. Den har hjälpt i 1 vecka ungefär men nu är jag dålig i magen igen. Orkar snart inte mer! Samtidigt ska jag kämpa mot mitt beroende, mot sockret. Hur ska jag orka? Har fått en remiss till en dietist, vad kommer hon säga? Ät mindre fett, fett är inte bra mot diarreibs. Ät mer pasta, potatis = socker. Är livrädd att trilla i sockerträsket igen. Har hållit mig abstinent sedan veckan innan midsommar.
Har börjat med mina antidepressiva igen, men tycker inte de har någon verkan på magen (eller humöret) än. LCHF har inte hjälpt magen den här gången, inte än.
Är nästan rädd för att äta över huvudtaget. Är helt slut. Ska jag alltid må så här i magen?
Behövde skriva av mig lite. Min "livlina" hade druckit och jag orkar inte prata med henne när hon är onykter…..
*kramar*
Skriv en fråga till någon av läkarna på KiF. De kan förklara om och varför och hur magen reagerar vid IBS och LCHF. Hoppas du får hjälp och att din dietist visar sig vara vettig!

Tack :-) Jag har skrivit till den läkaren som det gick att skriva till. Känner att jag håller på att förlora greppet och det vill jag inte!! Vill inte ramla i det där /%¤¤)=( hålet igen. Jag vill må bra!!

Håll ut! Jag har själv inget svar på hur lchf funkar på diarreibs. Jag tror dock att det kan ta ganska lång tid för kroppen att normaliseras. Hur länge har du ätit lchf den här gången och hur var det sist?
Kram från NillaNina

#3 Jag åt LCHF i höstas och magen var kanon redan efter någon vecka, humöret också :-) Sedan fick jag ett lååångt återfall i sockret och började igen med lchf veckan innan midsommar. Och nu har det ingen som helst effekt alls. :-(
En okunnig här men vad är IBS?
Ett tips är att när du går till dietisten säg redan där att du har problem med sockret och att du vill gå mer åt GI hållet när det gäller dit ätande och kanske känner dietisten redan till LCHF förutsatt att det är det du vill äta. Min kompis var hos en dietist nyligen och när hon nämde Dahlqvist och att hon ville äta mer åt det hållet så sa inte den dietisten mot henne utan sa att det valde hon själv vilken inriktning hon skulle gå och hon var där för att hon vill gå ner i vikt så det hade inte med att trappa ner sockerbegäret . Så jag tror inte alla dietister är omöjliga och i den världen vet många vem dahlqvist är så kanske kan det vara till någon hjälp. Berätta gärna hur det besöket gick om du vill alltså:)
Kram Kia

#5 IBS är kort förklarat en irriterad tarm. En länk till en bra förklaring Jag har varianten med diarréer.
Jo, jag ska ge dietisten en chans. Har ju inget att förlora och det finns ju vettiga dietister också. :-) Har inte fått någon tid ännu, läkaren skulle skriva en remiss igår så det lär nog ta tid.
Hej,
jag känner med dig, jag har också fått diagnosen IBS, jag har haft det i 4 år snart och mår nu mycket bra. ibörjan visste jag inte vad som var fel, kunde inte äta något, gick ner ca 30 kg, fick sociala problem då jaginte vågade gå utanför dörren och var sjukskriven ett halvår för ångest, depression och social fobi. jag fick då utskrivet antidepressiva som jag nu har försökt för andra gången att sluta med och denna gång gick det bra.
jag har ätit citalopram 40 mg, lergigan och loperamid som jag fortfarande äter 2st varje dag. läkare brukar inte vilja skriva ut det, men jag har lyckats med det och det är räddningen, om jag tar två sådna efter jag har varit på toa på morgonen så brukar magen sköta sig hela dagen.
jag brukar också alltid ha med mig några extra, tex om man är bort bjuden eller ska gå på resturang så är man ju så rädd för att behöva spring på toa stup i kvarten, så de har blivit räddningen för mig.
jag lever nu ett normal liv och har börjat plugga till sjuksköterska.
skriv gärna till mig.//Maria
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

#7 Hej IaMiaMaria!
Tack för ditt inlägg! Det inger mig hopp om att kunna leva ett normalt liv igen. Och stort lycka till med studierna! :-)
Det var mycket som föll på plats när jag väl fick min ibs diagnos, många ångestsymtom kunde jag härleda till ibsen. Samtidigt som de går hand i hand hos mig. Har haft tur att hitta en läkare som skivit ut loperamid, nu återstår bara att ställa in dosen så den blir lagom. Sen väntar jag på telefontid till min läkare på psyk (jag är sjukskriven pga ångest, depression sedan 2,5 år tillbaka) och ska be henne byta mitt antidepp till ett Tricykliskt antidepressivt som också ska vara mycket bra för ibsdiarrer. Väntar också på att få komma till en dietist och under tiden försöker jag luska ut vad jag tål och inte tål.
Men det känns lite typiskt att det här skovet kom nu (har nog haft ibs i 17 år utan att ha fått diagnosen.) och att det är så svårt samtidigt som det är skönt att äntligen veta vad det är. Ska börja på en ny rehabkurs om 1,5 vecka så det känns jätte jobbigt. Men samtidigt så har jag lite hopp om att kunna få det att fungera och att så småningom kunna hitta ett jobb som jag klarar av.
Oj, det blev ett långt inlägg det här. :-)
//Helena
Oj det var länge. ja jag fick mitt ganska så plösligt och uteslöt gluten och E621 och lök och bönor mm, och då vart det sakta bättre och nu kan jag äta allt igen det är toppen skönt.
Loperamid är de bästa för då har jag aldrig diarre så jag måste springa iväg, kan vara lite orolig imagen ibland, men känner iaf trygheten i att jag vet att jag kommer hinna till en toalett.
Det värsta som fanns förut var att åka buss eller gå på bio eller gå ut på en långpromenad. jag stannade mest hemma, men detta är inget som hindra mig längre.
Du får gärna maila mig om du vill fortsätta prata.
Kram /Maria
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

#9 Jag skickar ett pm till dig :-)