NillaNina börjar om
Hej!
Jag är en 48-årig kvinna som varit matmissbrukare/ överätare/ tröstätare sedan tidiga barnaår. Det är först nu efter att ha läst sss's böcker som jag inser hur känslig jag är för kolhydrater. Jag var antagligen ganska känslig för det redan som barn eftersom jag alltid blev hungrig minst en timme innan det var dags att äta. Det var en plåga! Följden blev att jag blev överviktig och vikten ökade snabbt när jag flyttat hemifrån. Jag har aldrig klarat av att hålla min vikt på normala nivåer och det har sett ut som om jag är den typiska "tjejen med dålig karaktär".
Sedan i våras äter jag lchf och för första gången i mitt liv har jag hittat en kost som jag klarar att hålla mig till. Jag har gått ner c:a 11 kg men behöver tappa kanske 50 till. Jag bor i Stockholm och har gått på 12-stegsmöten (OA) sedan -99. De senaste åren har jag endast gått någon gång per år eftersom det inte hjälpte mig så bra men jag saknar mötena och känner att jag nu skulle vilja göra stegen ordentligt. Jag har jobbat en del i stegen tidigare men aldrig tagit mig riktigt hela vägen igenom. Min oförmåga att hålla mig abstinent har kommit ivägen. I tisdags gick jag på möte och jag har tänkt gå en gång i veckan famöver.
Är det någon här som kan sponsra eller vet någon annan som skulle kunna sponsra mig i maten och med stegen?

Oj, det måste ha blivit något fel eftersom mitt inlägg som jag skrev igår kom in 4 gånger. Det hände precis när det strulade som värst. Kan någon ta bort inläggen på gårdagens datum. Å andra sidan är det kanske en fingervisning om hur många gånger jag har börjat om i mitt liv. 
Jag har snyggat till texen lite också. 
/NillaNina
Hej, NillaNina…
Starkt av dig att gå på möten igen. Det är nog som du skriver viktigt att fullfölja dom där stegen ordentligt. Och även om du faller på vägen så fortsätt ändå jobba med stegen för det hjälper en iallafall att sortera en massa i skallen skulle jag vilja säga. Hm funderar just på sponsor. Jag vet att OA har en lista med sponsorer som cirkulerar i programmet och där du kan hitta sponsrer i hela landet, så fråga efter en lista på sonsorer nästa gång du går på möte. En del föredrar ju att ha en sponsor i en annan stad som man inte möter personligen medan andra vill ha dom nära en för man vill känna dom. Det sistnämda gjorde jag när jag fick sponsor och jag känner enormt förtroende till min sponsor.
Sen vill jag säga att det måste ändå kännas som en sporre att du gått ner 11 kilo. Se det som en bonus. Men fokusera inte på att gå ner 50 kilo till. Jag vet hur svårt det är och hur lätt det är att säga av mig men jag om någon kan inte mer än prata om erfarenhet att när jag ÄNTLIGEN slutade fokusera på att gå ner i vikt så bara det började hända, men det tog lång tid att komma dit så ta det lugnt bara och det viktigaste först. Det känns så långt borta på något sätt när man har mycket att gå ner och därför är det så viktigt att inte fokusera på det. Fokusera på ditt huvud i stället att det är där det ska fungera :) (Eller jag skriver bara vad jag själva gjort det senaste halvåret)….
Hoppas du hittar en sponsor snart. Själv är jag mer involverad i FAA än i OA , men jag tror att så småningom ska väl jag också sponsra någon :)
Skriv och berätta hur det går :)
/Kia

Tack Kia! Jag lovar att hålla ut. Nu när jag äter lchf är det så mycket enklare. Jag råkar fortfarande ut för sug och frestelser men det är något helt annat än på kalori-restriktionernas tid. Det finns goda saker som jag kan äta utan att överäta. Jag har också svårt nät jag ibland fastnar i tankar om utseende och vikt. Lovar att rapportera framöver!

Hej, jag håller fortfarande ut och jag har hittat en sponsor- Jippii! 
Bra att du har börjat gå på 12-stegsmöten gen. Det räcker inte att gå någon gång då och då om man vill ta till sig innehållet. Framför allt är gemenskapen viktig och vetskapen om att man inte är ensam med sina bekymmer.
Det kan vara väldigt befriande att tala om sina problem (eller glädjeämnen) och kunna nicka igenkännande åt andras delnigar.
Vad skoj att du har hittat en sponsor. Hoppas att det fungerar er emellan.
Glöm inte att tala om för oss hur det går o lycka till!
//Kerstin

Usch! Jag har det jobbigt just nu. Jag har fått huvudvärk (migränliknande spänningshuvudvärk kallar jag den). Det är ingenting nytt utan jag har haft det här ända sedan 14-årsåldern. Ibland har attackerna kommit oftare och periodvis har det varit riktigt glest mellan dem. De hänger ofta samman med de normala hormonsvängningarna och de kan hålla i sig i flera dagar. Det är bara det att jag hatar att ha huvudvärk!
Tyvärr kan jag inte ta de flesta värktabletter eftersom jag har en lätt form av blödarsjuka, så jag tar Alvedon brus eller något liknande men det hjälper väldigt sällan och då måste jag helt enkelt stå ut bara. Det är i det här skedet som jag brukar återfalla i matmissbruk och det vill jag faktiskt inte just nu. Men jag tycker jävligt synd om mig själv. 
Det går lite i vågor, jag kan bli riktigt förtvivilad i omgångar innan det här är över och risken för ett återfall är stor. Än så länge håller jag ut!
NillaNina.. Känn att du kan ringa din sponsor när du behöver det. Det är den hjälpen man många gånger behöver för att övervinna just suget eller viljan att äta. Eller ring någon annan du kan känna förtroende för. Bara du pratar med någon om det. Ibland räcker det att man bara säger jag är sugen så jag håller på att gå under.
Tror på dig…. Kram

Jo, jag gjorde det sen. Vi hade ett jättebra samtal, jag kunde ta en promenad utan prestation. Höll mig abstinent och blev så småningom av med huvudvärken. Mår bra idag, har cyklat fram och tillbaka till golfbanan 15 min bort för att leverera klubbor till sonen.
Tack för ditt stöd Kia!!