vet nån vad detta betyder ?
Hej , jag har precis kommit på min man att röka hasch, o konfronterade honom o frågade om det var andra droger inblandat. han sa nej sen kollade jag hans mobbe och där var ett sms från en langare o det stod "f tung o brors" nåt drogslang vet nån vad det betyder ???

I kontakt med folk som man diskuterar droger med, använder man ofta personliga koder. Ibland är dom helt spontant upkomna, i andra fall använder man kanske återkommande uttryck i stället.
Det behöver ju inte vara nanet på ett preparat. Man kan lika gärna använda sig av koder för tid, och plats eller pris exempelvis. anledningen är närmast självklar.
Även om man använder "drogslang", så vet ju även snuten, och socialen exempelvis vad man menar om man talar om "libb", " ett g", eller "en hogan".
Om snuten VET att någon dilar, men inte kan bevisa det, så krävs det inte så mycket tankearbete om någon skriver mäjl där det står "Kom hem till mig på måndag vid 5-tiden, jag har fått hem något grymt dunder-svart en halvsläng per G"
Därför skriver man i stället "Första skoldagen - allt är svart, och grymt, 50 dagar om året, och nu är klockan fem". Så vet alla vad man menar- utom dom som ska hållas utanför. Är man smart så har man också kommit överens om att alla klockslag anges en och en halv timme senare också.
Eller också så skriver man, som sagt; "F tung o brors" Det kan betyda precis vad som helst.
En langare ?
Är det inte hans kompis också ?
I så fall behöver det ju inteens handla om droger.
Självklart säger han att det inte finns andra droger inblandade.
Nu har jag ju ingen aning om hur situationen ser ut, eller vilken relation du har till din son.
Men när jag läser ditt inlägg är det första som slår mig följande: LUGN !!!
Det behöver inte vara en katastrof att han röker hasch ! Jag har själv gjort det, och har aldrig tagit skada av det !
Det betyder inte att du inte ska bry dig. Men om man kan snacka med honom, få hans syn på det, osv. tala om öppet vad man själv känner inför det, och att man oroar sig osv. utan att skälla, moralisera, osv. så tror jag att man kan få en klarare bild av vad detrör sig om, än man får genom att kolla hans SMS:er.
Den dag han uptäcker att du kollat hans SMS:er riskerar du att han blir tvärförbannad på dig, och mister förtroendet så till den milda grad, att han mister lusten att snacka med dig även om saker av mer triviell natur !
Givetvis slutar han inte röka hasch som föjd av ett samtal, men det gör han inte för att någon håller koll på honom heller - han lär sig bara smyga bättre !
Om han en dag står inför valet att välja en gemenskap där droger är norm, eller en gemenskap där droger INTE är norm, har du kanske möjligheten att utgöra det attraktivaste alternativet. I en sådan situation har du större chanser, ju trovärdigare du framstår !
Som tonnåring valde jag ofta en kväll hemma med morsan, i stället för en kväll ute med polarna. Jag gjorde det för att Jag värdesatte morsans sätt att skapa familjeatmosfär. Det är svårt att förklara hur, men det gjorde hon. Det avhöll mig visserligen inte från att röka hasch, men det skapade ett värde för mig, som jag inte var beredd att byta ut mot en missbrukartillvaro ! (missbruk innebär ofta ett brott med föräldrarna vare sig föräldrarna vet att man missbrukar eller ej) Om jag hade misst det morsan gav mig hade jag kanske inte haft någon, eler något att vända mig till, om jag hade prblem av ena eller andra slaget. I just ett sådant fall kan miljöer där drogbruket är norm kanske kännas attraktiva !
Det skall också tilläggas: även om det är amfetamin med i bilden, så är man inte nödvändigtvis på väg att bli narkoman för den sakens skull heller !
Men om det vore mycket amfetamin borde du kunna lägga märke till det.
Han verkar ju bo hemma ?
I så fall: Har du sett honom vara vaken i dagar och nätter ? Amfetamin gör en sömnlös. om du bara tar minsta dosen amfetamin håller du dig vaken i åtminstånde ett tjugotal timmar. Tar du mer än en sådan dos, kan du hålla dig vaken i upp till flera dygn. Mot slutet sitter man som regel och mumlar för sig själv, och verkar bortkoplad från omvärlden, eller kommer till att säga smått bizarra saker….Det kan du knapast ta fel på. Man får stora stirriga ögon,och blir motoriskt orolig. (pillar oavbrutet, har väldigt svårt att sitta still), och kan ibland ge sig till att snacka som ett vattenfall.
Något av detta borde du ha upmärksammat om han ofta tar amfetamin ! Om du aldrig har slagits av att han är underlig på det här sättet, så är det troligen inte ofta han tar amfetamin, om han över huvud taget tar något.
Andra droger är inte så vanligt at man tar i början. De flesta börjar med hasch. Om man tar någon annan drog, är det som regel amfetamin.
Tyngre droger (Opiater; morfin, heroin osv) är i regel något man börjar med långt senare.
Ett råd: Läs om droger ! Tro inte på allt som sägs i svensk antidrogpropaganda - utomlands skrattar dom åt den !
Men lär dig förstå hur olika preparat funkar. Försök få en bild av vilka droger som florerar i vilka sammanhang, och varför. (Det är svårt, men inte omöjligt) Kolla vad för slags folk han umgås med. Är det flummiga "neohippies", översmarta broilers, i T-tröja med tatueringar, eller trendiga teknofreaks ? Fråga honom hur han ser på olika droger ! Om han inte säger det direkt, så kan hans ATTITYD säga något om vad han INTE tar i alla fall ! Många "söndagsflummare" ser ner på egentiga narkomaner, och tjackpundare förkatar ofta heroinister osv.
Men som sagt: börja med tio djupa andetag…..
Tonårsrebellerande i all ära - men vad jag förstod av första inlägget gällde det här hennes man… Vete sjutton hur jag skulle reagera om det var min karl, hm. Inte skulle jag uppskatta det i alla fall.
Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!

Ojdå ! !
Klantigt !
Efter att genom många år ha hört samma historia har jag uppenbarligen blivit totalt förblindad av schablonbilder, och fortsatt utgått från att verkligheten måste följa dessa bilder, i så hög gtrad att jag rent av mist förmågan att till fulla tillgodogöra mig en kort enkel text….. Skrämmande ! ;-) Eller också får jag skylla på att det bara är två bokstäver jag har förväxlar: "M", och "A" har blivit till "S", och "O" i orden "man" respektige "son"
- Pinsamt !
Om jag hade en man - OK låt oss säga hustru då (Jag är själv en tämligen entydigt hetrosexuell man…..) Så hoppas jag att jag hade VETAT att hon kunde tänka sig att röka hasch innan jag valde henne som hustru.
Om det är en vuxen man finns det ju saker som ställer sig i ett annat ljus förståss…..
Det som för mig framstår som det största problemet, när jag läser inlägget (Nu hoppas vi att jag fattat saken rätt den här gången….")
är inte i första hand att han har rökt hasch, utan att jag får en känsla av att det inte var meningen att det skulle uptäckas. ordföjder som "ja har precis kommit på min man med", och "när jag konfronterade honom", ger mig klart ett intryck av att det har smugits mer beller mindre med det.
Det känns mer allarmerande än själva haschrökandet i sig .
Om det inte rör sig om ett direkt missbruk på något sätt känns det som om vuxna mäniskor snackar öppet med varandra om sådana saker, och därför vet var man har varandra, och därför känns det som ett (rätt alvaarligt) komunikationsproblem. Och om han döljer det pga. exemåelvis tidigaare missbruk, så kan ju undanhållandet med god grund tolkas som en varningssignal……. !
Därutöver så menar jag nog ungefär det samma som i mitt första inolägg: Ta bort det som endast kan gälla om det vore en son eller en dotter det gälde, och överför i möjigaste mån resonemanget , och (framför allt) attityden och principerna, i första inlägget till den aktuella situationen, så tror jag att jag menar ungefär det samma ungefär.
kerstinjo>>>>>
Sorry om jag fick det till att låta som om du hade "snokat" i din mans medelanden - det var för att jag utgick från att det handlade om din son ! Det gör en avsevärd skiklnad: Om min tjej kollar igenom min telefon, utan att jag vet det är det helt ok -då har hon en god anledning till det, annars gör hon det inte ! Om hon däremot kollade min dotters medelanden, utan hennes vetskap, skulle jag bli rasande ! (Men DET GÖR HON INTE….)
Det beror ju på exempelvis saker som; Har han varit missbrukare, eller haft drogrelaterade problem förr ? Och det beror på om man har något avtal om hur man skall handskas med liknande situationer i förväg…..
Som par, kan man ju ha tysta eller uttalade överenskomster som säger att det är OK att kolla varandras mobiler osv. (Varimot ungdommar kanske ofta har behov av högre grad av intigritet….)
buschic>>>> Tack för rättelsen, även om resultatet blev pinsamt - vilket förvisso inte DU kan ställas till svars för……
MVH
Anders F. Wester
Ha ha - ibland blir det tokigt! Annars tycker jag att dina svar var kloka och genomtänkta, ger en hel del att tänka på!
Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!
Hallojs!
Ja just det … det var min man och inte son…fniss. Tack så mycket för svaren. hmm nu har min man börjat på en behandling frivilligt och så får vi se hur det går.
Men nu har det uppstått ett annat problem !!! han har börjat gå in på porrsidor, hmm är det så att ett missbruk leder till ett annat osv. karnske blir han sexmissbrukare , nää för guds skull det hoppas jag inte.
"kerstinjo>>>>>
Sorry om jag fick det till att låta som om du hade "snokat" i din mans medelanden - det var för att jag utgick från att det handlade om din son ! Det gör en avsevärd skiklnad: Om min tjej kollar igenom min telefon, utan att jag vet det är det helt ok -då har hon en god anledning till det, annars gör hon det inte ! Om hon däremot kollade min dotters medelanden, utan hennes vetskap, skulle jag bli rasande ! (Men DET GÖR HON INTE….)!
Tyvärr hänger jag inte med i ditt resonemang.
//Kerstin

Det är vanligt att vi byter missbruk/beroende.