Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: psykiskt
Läst 2217 ggr
IngridAisu
0

beroende av rakblad och lyckopiller

Jag är en tjej på 16 år, som har blivit helt beroende av rakblad. Är också beroende av lyckopiller. Några tips?

korseett
0

Kan du beskriva mer om hur du menar med rakbladen? skär du dig? och lyckopillren, vilken sort är det och är du under läkarbehandling eller får du dom på annat sätt?

kerstinjo
0

Jag vill också att du berättar lite mer, så kanske vi kan komma med några bra tips.

Kerstin 

Kia
0

ja, berätta gärna mer för oss ! Välkommen hit :)

Porklash
0

Välkommen. Jag jobbar med bl.a. självskade betéenden. men några tips sådär kan jag inte ge mer än ett självklart: sök professionell hjälp. Men jag vet att det är svårt.

Men du verkar ju se det som ett beroende (alla är inte överens om det) så för att ge dig lite:

För mig är alla beroenden "ganska" lika. De fungerar på likartade sätt och är ofta,inte alltid, grundade i rätt djupa orsaker. När du skär i dig sätter ju kemiska processer igång i kroppen så det är mest troligt det som gör dig beroende. Det här visste du ju nog redan men man kan aldrig vara för tydlig. Framförallt inte på nätet.

Så alltså ditt beroende är; (enligt mitt synsätt) inte så olikt narkotika, alkohol, sex eller sockerberoende e.t.c.

En del utav problematiken brukar kunna vara att du tycker att du inte har nåt gemensamt med oss andra. men försök ha tålamod och du ska se att du ganska snart börjar hitta likheter med oss gamla fylltanter och knarkgubbar som tjugonånting sockerberoende.

Vad jag menar är att mycket av de tips och tankar du får t.ex. här på forumet kan kanske hjälpa dig att förstå mer av ditt beroende men jag säger igen: sök professionell hjälp och tycker du att du får dålig hjälp så stå för det. Inte det lättaste heller alltid…Jag antar att lyckopillren är utskrivna av läkare?

Skriv gärna mer. Att få ut det i "ljuset" är alltid en bra början

Var rädd om dig

Hoppfull
0

Eller med mig som blir hög på kontroll!! Ju mer jag kontrollerat min kropp och maten framför allt ju högre har jag flugit!!

Ta hand om dig och glöm inte bort oss härinne!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Beavis]
0

Vad jag har förstått av personer jag känner som skär sig själv blir det som ett tvångsbeteebde som är mycket svårt att ta sig ur.

Eftersom du är ung har säkert dina föräldrar eller annan i din närhet skickat dig till psykolog för det som skrivit ut lyckopiller…..

Lyckopiller är extremt vanebildande  och bara en temporär lösning, tyvärr har väldigt många läkare idag tagit den enkla vägen o näjer sig med pillren, och därmed skapat en ond spiral… Lycka till hoppas du hittar den hjälp du söker både här och hos anna vård.

Ninjisen
0

Lyckopiller är en dum lösning på problemet…. Jag tror att det skrivs ut alldeles för mkt SSRI preparat till folk!
Jag fick själv piller när jag va 14 och äter dom än.. Kan inte sluta, men hade jag aldrig börjat så hade dom säkert aldrig behövts..
Tråkigt… Men läkarna har lätt för att skriva recept… Slippa tänka efter vad tjejen/killen EGENTLIGEN behöver.

När det gäller rakblad så sluta med det…. Det finns annat att göra.. Jag har själv skärt sönder min arm totalt och får lida med detta i hela mitt liv.. Stora ärr är inget trevligt och folk tittar… Även om dom inte frågar mig så glor folk…
Eller så får man dumma frågan: Vad har du gjort däääär?
Va fan tror du liksom…. Folk ser ju!

Men mår du så dåligt så prata med någon… Red ut problemet eller det som trycker dig… Låt inte blodet rinna för att sen hela livet gå med långärmat…..
Det är inte värt det, tro mig.

Lycka till!