Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettstöd
Läst 1418 ggr
Kia
2008-09-07 14:00
0

I-landsproblem :(

Okej nu ska jag berätta något som jag antar andra tycker är ett "i-landsproblem"men som för mig är helt galet. I hela mitt vuxna liv alltså från jag blev överviktig sen jag var runt 16 år gammal så har jag inte önskat mig något annat än att gå ner i vikt och kunna gå in i en affär typ HM och bara välja och vräka bland alla kläder. Men jag har inte kunnat det för jag har fått gå raka linjen in till avdelningarna där man säljer kläder för de som behöver större storlekar. Alltså blir urvalet mindre. Jag har varit lite manisk då och har jag hittat en tröja som passar mig och den finns i två färger så har jag köpt båda överlycklig att jag hittat något som passade mig.

Iallafall så kom jag in på HM i veckan och inser att jag kan handla på den vanliga avdelningen. Visserligen deras största storlek där men fortfarande en möjlighet att jag kan få välja mellan alla dessa kläder. Jag har gått ner snart 30 kilo och jag är glad över det tro inte annat men en av mina största rädslor när jag skrev ner dom är också att bli frisk hur konstigt det nu än låter. Så jag står där på HM och det som skulle vara en dröm som blev sann, förvandlades till panik. Jag var tvungen att gå ut och fattade inte alls min reaktion. Det gör jag fortfarande inte.

Fattar inte vad jag är så rädd för det är kläder liksom och som jag skrev i början ett "ilandsproblem" ändå skrämmer det mig så oerhört. Den tjocka Kia börjar försvinna och det är liksom bara jag kvar.

Jag vet inte om någon alls fattar det jag skriver kände bara att jag var tvungen att skriva och berätta det någonstans….

Porklash
2008-09-07 14:39
0

Du skriver det kanske själv: Den tjocka Kia försvinner och det är liksom bara jag kvar.

Du byter identitet och det kan ju självklart kännas otryggt.

Det är som ett exempel faktiskt inte alls helt ovanligt att människor som varit tjocka känner ett slags skydd av den stora kroppen och när den sen "försvinner" blir osäkrare.

Hoppfull
2008-09-07 17:47
0

Instämmer med Porklash.

Det handlar ju inte bara om kläder även om det är en väldigt påtaglig sak, men när man tappar vikt så förändras omvärldens förhållningssätt och det innebär en förändring som man inte fullt ut är beredd på att hantera.

MEN, Grattis till detta! Det är ju superkul även om det är otäckt  början!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tilda-T
2008-09-07 20:12
0

Du kanske måste vänja dig långsamt Kia? Gå dit en liten stund och sedan gå där ifrån och återkomma om några dagar?

Grattis i alla fall!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Gronstedt
2008-09-09 15:25
0

#0: Jag tänker som så, att det kanske inte bara är din smalare kropp som skrämmer, utan också insikten om att när du plötsligt kan välja bland alla möjliga kläder, är det inte lika viktigt och kul med kläder längre. Det är ju inget jättefynd att hitta en tröja som passar när det finns hundra att välja på! Därmed är ju uppfyllandet av din dröm inte så roligt som du drömde. Och det är alltid otäckt …

*spekulerar igen*

korseett
2008-09-09 20:59
0

ni kan ha rätt allihopa. Jag för min del funderar om du känt tidigare att du inte fick vara med i "klubben" som kan gå in på den avdelningen och köpa kläder och nu är du helt plötsligt med där men du vet inte varför du fick medlemsskapet och om du förtjänar att få vara med i klubben och att du sitter på lägsta rangen(största storleken) och att du därmed får gå igenom det som du kämpat med tidigare om att bli respekterad för den du är oavsett storlek men som sagt nu tittar andra på dig att du provar STÖRSTA storleken och att det då blir för mycket för på förra avdelningen var du inte bland de största storlekarna så då kände du dig trygg

puh

nån som fatta min jättelånga mening och resonemang?

skitkul att du får prova kläder med mindre storlek!

Buddhina
2008-09-10 17:01
0

Kia 

Grattis säger jag. Jag minns när detta hände för mig, år 2000, precis som du visserligen största stl men i alla fall.Nu är jag tillbaka på BIG avd, inget kul..

Paniken ja, helt plötsligt har du tillgång till allt som erbjuds i livet och inget skyddande polster som dämpar alla intryck.

Du har möjlighet att välja nu, och det innebär ansvar för vad du väljer.. kan inte längre skylla på nåt….bara detta kan skrämma sk#ten ur en

Försök vara snäll med dig nu, lite i sänder, kräv inte för mycket  kram Buddhina