Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1385 ggr
Lone
0

Lones tankar...

Jag är sockerberoende… Har nyligen insett att jag varit det i många år. Har försökt med det ena och det andra, utan att det funkar. Nu vet jag vad som behöver göras, men känner på något vis en rädsla att gå in i det. Att ta tag i matplaneringe, inte äta socker osv.

Ikväll kom jag på en tanke. Jag har alltid tänkt att inte orkar för att jag har ett eget företag, har haft ett tufft år bakom mig osv…osv.. Orsaker till varför jag inte går ner i vikt, orsaker till att jag "får" fortsätta sockerbomba mig. För då mår jag ju bra, psykiskt för en stund i alla fall. Även om jag vet att jag skulle må bättre i framtiden, mycket bättre, så väljer jag att äta och inte behöva ta itu med något just nu.

Jag har tid, massor av tid, jag bara lurar mig själv att jag inte har det, för att få en orsak till att få fortsätta. Tycka synd om mig, tröstäta…

Här där jag bor finns inte OA, inte på nära håll ens, vet ingen som känner till sockerberoende. Men jag ger inte upp än.

Det skall gå, att planera sitt liv, så man kan leva som abstinent. Utan att sörja det liv man haft, allt för mycket.

Idag skall Lone sluta tycka synd om sig själv!!

Tack för att jag inte behöver vara ensam om min situation.

kram Lone

Kia
0

Lone, Du är definitivt inte ensam, definitivt inte. Jag tror det är viktigt att man pratar med andra människor i samma situation för då känner man sig inte ensam. man känner igen sig och man får en bild av att allt det där tokiga jag sysslat med har andra gjort exakt likadant.

Ta En Dag I taget och slå inte på dig själv om det blir ett bakslag. Du klarar detta, det behövs villighet och det känns som du vill. Får jag fråga vart du bor? (du kan svara i PM till mig om du vill )

Det finns jätte mycket litteratur om sockerberoende och när jag gick igenom mycket av litteraturen fick jag redan där känslan av att jag inte var ensam och som om böckerna var skrivna till mig på något sätt, det skapade redan där en viss trygghet. Känn att du kan prata här hur mycket du vill och få stöd från forumet för vi finns här och beroendena oavsett vad vi har för beroende går bara in i varandra och handlar om samma saker fast vi drogar oss på olika sätt.

Håller tummarna för dig och tänk på sinnesrobönens ord.

Ge mig sinnesro

Att acceptera det jag inte kan förändra

Mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden.

"Gör inte allt på en gång ta det viktigaste först är nog mitt bästa råd jag kan ge.

Kram Kia

AnneN
0

Lone OA har även telefonmöten och internetmöten så då spelar det ingen roll vart man bor, man kan vara med på möten och vara hemma samtidigt.

Annars kan du kanske kolla om FAA har något möte nära dig http://www.faa.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

korseett
0

Hej Lone! Jag är också egen företagare så jag vet hur det kan vara. Men vi räknar ju pengar och vill få in pengar så vi kan förverkliga våra drömmar med företaget. Ta och sätt dig och räkna ut på ett ungefär hur mycket du spenderat på sötsaker på ett år.

Mitt exempel är att jag i snitt lade 30 kr/dag på sötsaker. Det blir 10950 kr på ett år! Pengar jag kan ha till annat. Är det inte bättre att lägga ner pengarna på att få mig att må bra på riktigt istället för att ge mig en bedräglig kick som är falsk och som förgör mig istället? Jag har bestämt mig.

Lone
0

Ibland har jag svårt att tro på mig själv, men innerst inne så VET jag nog att jag klarar detta. Helt enkelt är jag värd ett bättre liv.

Ok, lite pepptalk till mig själv.

Tack för alla ord och stöd, detta verkar vara en varm och bra sida!!! 

Kia: Jag bor i Finland, ungefär i samma breddgrad som Umeå…

AnneN: Möten via internet och telefon, det visste jag inte om, stort tack för tippset.

korseett: Förslag om hur mycket pengar man sätter i godis varje dag, det har jag hört att de som röker brukar räkna, så jag har tänkt samma sak. Men jag har inte riktigt vågat se sannigen i vitögat, men kanske man får en AHA-upplevelse, snarare OJ-upplevelse… Skall försöka!!!

Mycket Glad Lone (för att jag blev medlem här)

kram till er alla

//LONE

[trumman]
0

Och hittar du inget OA kan du knalla in på närmsta NA-möte. De är oftast väldigt accepterande för alla sorters beroenden, and face it, socker ÄR ett knark!!

Mvh, T

Kia
0

Där håller jag med trumman :) Jag fick NA:s bok i mina händer i torsdags och den är väldigt bra. Den tar liksom upp beroendet som en och samma sjukdom oavsett substans man är beroende av. Ska bli en intressant läsning.