Steg 4:a
Håller fortfarande på med steg 4 i FAA och det är så att jag skrivit alla namn på människor jag känner jag är arg på. (nutid och dåtid) Nummer två har jag skrivit anledningen till varför och nummer 3 vad det gör mot mig typ självkänsla, rädsla, trygghet osv.
Den fjärde kolumnen ska jag skriva om mina karaktärsfel, i dessa situationerna. Det kan ju bli intressant då jag ser att det är mitt fel det mesta. Suck!!! Men jag ska inte se det så, jag måste titta på varför jag känner så. Sluta slå på mig själv men också se hur jag kunnat göra situationer bättre…..
Steg 4:a är ett intressant steg måste jag säga. Mycket virrvarr av tankar som flödar igenom mitt huvud när jag ska skriva om det i min dagbok.
Ni som gjort AA steg och andra 12 stegs… hur upplevde Ni steg 4:a?
/Kia
Steg 4 är det som fick mig att inse vad beteende förändring är och att det var för mig inte alla andra som är så lätt att skylla på, men viktigast är att ta sig tid.. att lägga undan steget leva livet någon månad för att våga titta på det igen. dansa vals kommer jag att göra resten av mitt liv ett två tre, ett två tre.. men det hör till. viktigast är att man gör det i sin egen takt för 12-stegs raketer finns det allt för många av de brinner ut fort också. jag insåg att det är för resten av mitt liv.
För tar jag tillbaka mina gamla beteenden så beteer jag mig som förut också.
Äter jag de saker jag vet gör mig arg och överviktig så blir jag det med. steg 4 får mig att inse att jag lever mitt liv inte leva det genom andra, för kan jag förlåta så blir stegen längre fram mycket enklare. kram och lycka till.. tänk på att presentera dom för en utomstående som inte ska säga men gör så här utan bara vara tyst. Jag gjorde det för diakonen här hemma..
Steg 4 var ett otoligt jobbigt steg att göra framför allt för det krävdes så mycket tankearbete. Det viktigaste är dock att du är så ärlig du kan och att du gör så gott du kan sedan kan det få ta precis den tid du behöver.
Det står någonstns i AA's stora bok;"Det enda dåliga Fjärde Steget är det som skjuts upp gång på gång".
Lycka till!
Ja, det är ett tufft steg , men samtidigt så viktigt och nyttigt för mig.
Jag känner att jag får fram mycket och det viktigaste just nu är att jag är ärlig, framförallt mot mig själv. Jag har ljugit så mycket i mina dar att jag kan ibland fundera på vad som är sant och inte sant. Jag måste verkligen leta i mitt inre och det är väl detta som är tufft, men jag har bestämt mig att det är nu som gäller och det är nu jag måste vara ärlig så jag sen kan göra mina gottgörelser helt enkelt.
Samtidigt så känns det skönt att få ut alla grejor, även om det är jobbigt nu så vet jag att det garanterat kommer en punkt då jag är tacksam att jag tagit mig igenom det. Det är det härliga med 12stegs program att jag kan se andra som tagit sig igenom och se deras liv och att det faktiskt fungerar.
Jaha, Idag fick jag min sista fråga på steg 4:a som jag ska reda ut av min sponsor . Det känns häftigt och spännande att jag tagit mig igenom detta. Nu ska jag och min sponsor träffas upp och jag ska läsa allt jag skrivit för henne.
Saken är det att i början kände jag att jag inte ville säga allt jag gjort när det handlade om mat/relationer/ känslor osv. Men efter ett tag insåg jag att då är jag inte ärlig mot mig själv och därför har jag skrivit om allt för det kändes som allt var tvunget att komma fram. Vem jag sen behöver gottgöra för mina handlingar det vet jag inte riktigt än men det kommer i ett senare skede och inget jag tänker så mycket på nu. Jag kan ju inte begära folks förståelse eller förlåtelse men jag kan bara hoppas att de någongång ska se och förstå vad jag gått igenom de senaste månaderna för att få ett värdigt liv i tillfrisknad. Sen begär jag inte förlåtelse det vet jag ju att jag inte kan få överallt men jag måste lägga vissa saker bakom för annars kan varken jag eller dom någonsin må bra igen.
Iallafall så känns det som att detta steget har än så länge varit det tuffaste men samtidigt har jag kunnat få ut mycket känslor som spökat och om saker jag ljugit för mig själv också om. Att inventera sig själv det är något jag lärt mig mycket av känner jag och framför allt att jag för första gången varit så ärlig mot mig själv, något jag inte varit van vid eftersom jag levt i ständiga lögner under en så stor del av mitt liv. Känns som skalet och den där berömda bubblan faktiskt kan spricka:)

Låter helt fantastiskt Kia!! Jag är i sanning imponerad av den hårda kamp som så många härinne lever i. Klappa er på axlen och känn er nörjda.
Jag håller med om det där med att vara ärlig mot sig själv. För att kunna lägga saker bakom sig behöver man plocka upp dem ur ryggsäcken först. Det är inte alltid så kul men efteråt är det en enorm befrielse!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Usch ja.. Jag skriver just i mitt TREDJE fjärde steg… Det synliggör en hel del jag inte har tillgång till att se förut..//