Ska jag åka eller ej?
Tänkte åka o hälsa på mamma nästa, 1 vecka, vecka långt bort.
Rädd är jag och vet inte vad som är bäst..
Har varit hemma i 7 v efter en 5 mån lång behandling.Känner mig inte stabil alls.Men länge sedan jag såg henne och hon blir så himla ledsen o besviken om jag ställer in.
Får ångest bara att prata med henne på tfn. pust. Vill träffa henne men hon vill inte eller orkar ej förstå att jag är en beroende och tycker att jag bara ska fungera…Jag krymper när jag träffar henne. Behöver inte vräka ur mig allt om mitt mående förståss men blir svårt att försöka låtsas att jag mår toppen. Komplicerad relation. Huh vad svårt?
Hur har du det med in mamma relation? Tips?
tack Buddhina
Tack söta rara.
Min mamma fattar detta med sockerberondet men inte att jag oxo har alkohol beroende. Hon tar full hänsyn när det gäller socker hemma hos henne och det är jättefint.
Däremot så är hon totalt ointresserad av vad jag genomgått och programmet. Jag har inte ens försökt berätta om programmet för så fort jag nämner min sjukdom blir hon helt konstig..frånavarnde och oförstående.
Hon verkar tro att nu efter min behandling så ska jag bara vara frisk och glad och fungera.
Att jag är skör och osäker förstår honi nte alls.Så är det och jag vet att jag borde vara så stark i mig själv så jag inte bryr mig om hennes ifrågasättanden och elaka kommentarer.För hon är som hon är och jag kan inte förvänta mig nåt annat förstå mig kommer hon aldrig göra det vet jag och ändå så inuti hoppas jag förmodligen på detta ändå…jag tror det eftersom jag reagerar så på henne..
Men jag behöver klara av att vara i mig och inte ta åt mig så himla mycket det är detta som är kruxet..jag har alltid gjort det och blir så ledsen när jag är med henne. Buddhina
Ibland måste man klippa navelsträngen LÅÅÅNGT efter man har föds.
Ens föräldrar är bara MÄNNISKOR, men kulturen gör att vi är så bundna till dom. Man kan ibland fråga sig; skulle jag umgås med den här människan, som får mig att må så illa, om h*n inte hade varit min mappa?? Nä, antagligen inte, så varför fortsätter jag tvinga mig till det nu… kulturella krav, sosciala tabun.
FUKK 'EM!
Jag (som i alla oss) ska tillfriska och om det betyder att jag kvittar mig med människor som jag mår dåligt av, även om de råkar vara de personer som fött upp mig, så må det vara hänt.
Rock on!
Mvh, T
Jaha, du har rätt Trumman.
Inte skulle jag välja henne att umgås med om hon inte var min mamma.
Jag har definitivt inte klippt navelsträngen!!
En del i mig vill träffa henne en annan är skiträdd.
Försökt känna efter om jag väljer bort resan hur känns detta, jo jag blir besviken. Jag längtar till min hemstad så är det så jag tror jag åker. Men biljetten går att ändra tills 30 min innan avgång som är Tisdagkväll.
Jag har en plan hur jag ska må bäst där uppe. Jo, Biblan där jag kan maila och svar på mail och vara i kontakt med er. En mobil som jag får låna av mannen med ett bra abonemang så jag kan ringa hur mycket jag vill. tre AA-möten. Långa promenader och simma på badhuset.
Dessa strategier har jag tänkt mig. Nu ska jag strax äta min grötfrukost o hummus. Hoppas ni alla får en bra dag. kram Buddhina

Föräldrakontakt kan ju vara ett helsicke och jag kan förstå att det kan kännas omöjligt när du fortfarande är på lite "skakiga ben".
Men din plan låter ju bra och du kan ju alltid avbryta och åka hem? Tänk på dig själv nu och låt din mammas "brister" vara hennes?
Det var en otrevlig upptäckt för mig att i förhållandet till mina föräldrar var jag inte särsklilt tillfrisknande så jag bestämde mig för att verkligen jobba på att bemöta dem på ett så "friskt" sätt som möjligt och nu tycker jag det för det mesta funkar hyfsat, men det gick inte fort för mig att nå dit… men det var värt det.
"Jag har en plan hur jag ska må bäst där uppe. Jo, Biblan där jag kan maila och svar på mail och vara i kontakt med er. En mobil som jag får låna av mannen med ett bra abonemang så jag kan ringa hur mycket jag vill. tre AA-möten. Långa promenader och simma på badhuset."
Ok, så du åker dit för att fly så mycket du kan? Är det en så bra plan det? Kommer det inte kännas stressat, husvillt och bara jobbigt.
Hon kommer väl tjata på det också kan tro, "varför är du inte här mer?"
"ska du inte stanna nu när du väl är här?"
"behöver du verkligen gå på ett TILL sånt där möte?"
Porklash ger bra råd i övrigt, om hur du ska vara så frisk och, som jag brukar säga, kraft-full (full av kraft) som du bara kan. Kom ihåg att inte ge bort kraft. Behåll den. Behåll Din Sfär. Ditt område där inget kan komma in. Shamankvinnans "blå ägg."
Vad än nån säger, så är det INGET som kan såra oss, eller förlöjliga oss, eller irritera oss. VI BESTÄMMER vad som ska såra och irritera oss. Det är på eget ansvar att behålla sin kraft, och det vet väl alla Vi att den behöver vi f-n i mig också för att klara Dagen!
Du klarar det, och mycket mer!!
Mvh, T
Hej på er båda.
Tack för uppmuntran och sanna ord.
Uppskattar tydlighet Trumman. Håller med er båda.
Inte ska jag fly inte men att ta hand om mig ska jag och fortsätta mitt tillfrisknande, det är mitt ansvar även när jag väljer att träffa henne.
Jag tänker att jag umgås lagom med henne och går till rätt adress med mina andra behov.Så får jag se hur det går.
Kanske jag kommer in här och ylar av ledsenhet….vem vet ..då hoppas jag att ni finns här ….
Ens mående kan man aldrig skylla på nån annan, det är sant..
Har precis varit och fått NADA akupunktur, jättebra!
Är pirrig inför resan och samtidigt ser jag fram emot den, känns spännande. kram Buddhina
Nu blev jag förrvirrad igen, har du just varit och fått ingen akupunktur?
Nada=inget/ingen. Elle heter den akupunktursorten så? (antar det) Jag håller med dig och de andra tidigare skrivande. Åk dit var stark, flj dina dagliga rutiner som du föresatt dig men fly inte in i det och sitt i timmar på biblan för att du inte orkar konfronter mamma. För konfrontera henne måste du troligen göra på något plan för att få till en förändring.
Hon kanske till och med visar sig villig att lyssna och ta till sig mer än du tror? hon är ändå din mamma och du borde kunna säga sanningar till henne och försöka trumma in i hennes hjärna att hennes dotter är beroende/missbrukare.
Kan hon inte acceptera det faktumet och fortsäter kritisera och ifrågasätta kan du som trumman säger åka hem, finns ingen anledning att må dåligt pga pliktkänsla.
Om jag vore som du så skulle jag noga känna efter; Vill du åka? Vill du åka för din egen skull??
Man är ganska skör efter en behandling och man är inte riktigt sitt "gamla" jag. Men det kommer "alla" att glömma utom du.
Vore jag som du skulle jag inte åka nu. Ta hand om dig själv i stället. Glöm inte att du är den viktgaste personen i ditt liv.
Din mamma är alltid din mamma och hon finns kvar. Men gör du saker som du inte vill nu, så kanske inte nykterheten/drogfriheten finns kvar.
Så, ta hand om dig!
Hej fina omtänksamma människor!
Nu är jag på resa och än så länge går det bra.
Förberett mig väl hemma för en lagom plan här hihi.. lagom som är såå lätt för oss beroendesjuka..
Lagom av allt, lagom med mamma, lagom med mat o motion osv.. Handlat bra mat idag och planerat min mat här på resan.
Mamma tycker jag äter jättekonstigt.. tja egentligen tycker hon väl hela jag är konstig men det är så hon är.Hon är 78 år och är som hon är. Vi har sagt att vi planerar inte veckan utan vi tar en dag i taget och så får det bli.
Jag försöker focusera på det positiva och komma ihåg att andas.
Just nu sitter jag på biblan o kollar mailen. Tog en lång skön prommis efter middagen.
Lite svårt att fatta att jag är här. När jag väl bestämt mig för att åka i väg blev det lugnt i mig och i morron ska jag på AA möte, det blir spännande. Oftast tidigare när jag besökt mamma har jag krympt ihop till inget och blivit alldeles passiv, denna gång ska jag vara igång och gå sköna promenader i en härlig miljö.
kram / Buddhina
Hej Buddhina,
Hoppas du fick en bra dag igår och kan stå upp för saker du känner och tycker inför din mamma. Det där med föräldrar kan alltid vara knepigt och det är som någon skrev här inte alltid att det fungerar bara för det är ens förälder. Det är inget som säger att man inte kan älska dom bara för man inte ständigt umgås eller att man ringer varje dag. Jag vet då jag har varit totalt beroende av speciellt mamma. Men jag ringer inte lika ofta mer för att fråga saker mer utan försöker hitta egna lösningar. Jag har något märkligt behov av att berätta allt för henne som om jag fortfarande i 36 års ålder måste ha hennes tillstånd till att göra saker eller köpa saker. Det låter helt sjukt jag vet, men jag har blivit mycket bätttre på den biten men ja, det handlar om att klippa navelsträngen. Sen kan det bli jobbigt för föräldern när de ser en skillnad , men samtidigt då får det vara så tycker jag..
Jag tycker det är bra att du reste någonstans så möter du dina rädslor och det du tycker är jobbigt . Starkt jobbat, men Buddhina, tänk på dig själv som Kerstin skriver och ta hand om dig….
Kram
#8 antar att det är ngt indiskt newagehopkok.. nada-akupunktur kanske isf är ljud-akupunktur.
Vet att det finns nada-yoga i indien.
Mvh, T
Hej alla fina!
Tusen tack för alla fina ord o tankar.
Nu är jag hemma igen och jag mår bra. Det var en intressant resa och nu ska jag landa här hemma. Tvätta kläder och bara vara..
Det gick lite upp o lite ner men jag upptäckte att jag som person är starkare än vad jag trodde och kan ta hand om mig o mina behov.Gick på möte o det var härligt och skötte mina rutiner riktigt bra.
Jag var tydlig och ändå visade jag medkänsla, tolerans o tålamod. Jag bad mycket särskilt när jag blev irriterad, sinnesrobönen bland annat.Sömnen var halvdålig där borta. Nu har jag sovit som en prinsessa i natt här hemma, härligt!!
Sen tog det på krafterna oxo då min mor är en väldigt osäker och rädd människa med ett enormt bekräftelse behov.Att vara med med en sådan människa oavsett släktskap, med outsinliga behov i en hel vecka är jobbigt.
Jag vet oxo att jag måste vara mycket noga med vad jag har på "energikontot" innan jag åker iväg på dylika äventyr så det inte blir minus i saldot..
Jag känner igen mig en hel del i henne och fick en tankeställare av hur människor säkert kan känna det i min närhet oxo.Inte roligt.
Nä, arbetet med att bli en självständig , ansvarstagande individ känns jätteviktig för mig. Inget vinsug men ätit socker hela veckan och det bryts idag. Så det kan bli några dagar nu med sug men jag tror jag klarar det oxo. Det betyder jätt mycket för mig att ni finns inför alla äventyr i livet!! kram på er alla Buddhina
Ja, verkligen glädjande läsning :) Det är som du skriver alltid jobbigt när det finns människor som har sådant bekräftelsebehov, jag vet eftersom jag varit en sådan själv och jag vet vad det leder till. Man är enormt energiutsugande och ja, den insikten är inte rolig när man ser det tydligare och tydligare…
Bra med ny energi här hemma nu då Buddhina :)
Kram Kia
Hej igen
Ja så har jag landat.Haft en härlig helg med lite av varje, fixat i trädgården o varit på hundkurs o sett fina filmer och ätit god mat och varit på möte.
Det känns som om nu vill jag leva mitt liv. Håller på att göra en bra plan, ett veckoshema utkristalliserar sig. Så det är bara att leva och vara och göra och se hur det går och justera shemat allt eftersom.
Har ett himla sug nu, vill bara äta socker och gjorde det i Lördags.Ber om villighet. kram Buddhina