Förändring
Människor slits ofta mellan att anpassa sig till förefintliga mönster eller roller, och att utforska nya, lovande möjligheter.

Det här är en tid av nya upptäckter för många av oss. Tillfrisknandet innebär att man ändrar sina vanor, sitt beteende, sina attityder. Och det är sällan enkelt att ändra på sig. Men vi måste ändra på oss om vi ska lyckas tillfriskna.
Vi har hjälp och stöd när vi prövar nya alternativ. Vi har stöd av vår grupp och av vår högre makt. Vi kanske vill skaffa oss en ny hobby eller pröva på en ny idrott. Om vi anförtror oss åt någon och söker stöd kommer vi att få vägledning i någon form. Tack vare det här programmet har vi fått chansen att börja om på nytt - att bli vad vi innerst inne vill.
Vi sitter fast i gamla mönster bara om vi själva vill. Det är inte alltid lätt att bryta upp, men vi kan alltid få hjälp och vägledning, om vi bara själva söker den.
I dag ska jag tänka igenom vilka möjligheter jag har. Vill jag åstadkomma en förändring?

Kram och lycka till med dina tankar kerstin!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Vilken fin text detta är Kerstin. Jag älskar slutet att vi kan alltid få hjälp och vägledning. För det är precis så det är om man bara ber om det. Förändringar är inte alltid lätta att göra , speciellt inte om man går in i sina gamla vanor.
Det är så bekanta vanor och någonstans tror jag att jag känt mig väldigt trygg i dom vanorna. Naturligtvis är vanorna något som så småningom gett mig ångest och då övergår vanorna till något helt annat.
Men jag kan göra förändringen i små steg. Jag behöver inte göra förändringen med jättestora kliv , det är bara jag som sätter kraven ingen annan. Så jag kan känna att möjligheterna finns där och för första gången bestämmer jag vägen dit till förändring i min takt så jag inte får ångest och måste gör något åt dom känslorna eftersom ångesten är så välbekant känsla och den känslan jag minst vill uppleva.

Håller med!