Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: beroende
Läst 1280 ggr
vanligtjej
0

Olika metoder för att jobba med beroenden.

Hej på er! Jag är ny här på sajten och är jätteglad för att jag stött på detta forum!Startar med buller och bång..!

Egentligen tänkte jag skriva om mitt tradolan-beroende, men började läsa om "12-stegs-programmet", även kallat för "minnesota-modellen".

Jag håller just nu på med min nedtrappning och funderar mycket på vilka olika sätt det finns att arbeta med beroenden.

Vet att det finns så många fler sätt än 12-stegsprogrammet och skulle jättegärna vilja veta vad ni har för erfarenhet av andra metoder.

Själv jobbar jag kognitivt just nu (med mitt eget beroende alltså) och föredrar det sättet framför 12-stegs.

Ville starta denna tråd för att både upplysa och lära mig om andra behandlingsmodeller än 12-stegsmodellen.

Kia
0

Tycker det är jätte bra att du startade denna tråden. Det finns så många lösningar och eftersom vi alla är olika är det positivt att det finns olika sätt för oss att lösa det. Jag har läst lite KBT i en bok just nu som heter KBT-Akuten och jag finner att detta är väldigt intressant ämne.

Jag ser en blandning av olika metoder i det jag gör. 12 stegs programmet har för mig varit den lösningen som lärde mig se andra lösningar. Och då blev öppen för olika saker. Men också att det inte finns en enda lösning som fungerar för alla utan att det finns möjligheter därute. Men jag tror att det viktigaste av allt är att man vågar be om hjälpen för där tror jag att man tar ett stort steg i rätt riktigning till tillfrisknad oavsett vilken metod man använder.

Jag har inte så många erfarenheter från andra metoder. Men jag läser mycket runt ämnet för jag känner att det är bra för min tillfrisknad.

kerstinjo
0

"12 stegs programmet har för mig varit den lösningen som lärde mig se andra lösningar. Och då blev öppen för olika saker."

Där slog du huvudet på spiken!

Kerstin