Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 995 ggr
kerstinjo
2008-11-09 10:29
0

Misstag.

Att göra ingenting är att misslyckas.

Att försöka och att under försöken begå misstag, men därefter vidta positiva åtgärder som resultat av misstagen, det är att lära sig, att mogna och att slå ut i full blom.

Livet är utveckling, livet är ständigt statt i förändring. Och varje förändring skänker oss oväntade möjligheter att utvecklas. Tack vare förändringarna utvecklas vi som människor.

Vi får mod att våga pröva på ett nytt beteende, men det lurar oss kanske också att begå misstag. I själva verket ger oss misstagen ännu fler tillfällen att lära.

I dag har vi kommit långt på väg jämfört med i fjol eller till och med förra veckan. Varje nytt ögonblick gör vi nya rön som påverkar alla våra beslut från och med det ögonblicket.

Den livsprocess som vi är delaktiga i är en garanti för att vi själva utvecklas, under förutsättning att vi är medvetna om våra möjligheter och beredvilligt utnyttjar dem.

Vi kan glädjas över att livsprocessen aldrig är statisk utan är stadd i ständig utveckling, och att vi alltid har möjlighet att delta i den helt och fullt.

vänta..

Jag ska våga göra misstag i dag. Det är bevis på mognad.

Kerstin 

kerstinjo
2008-11-09 10:32
0

Ja, tänk efter. Hur många gånger har du inte misslyckats under resans gång?

Hur känns det? Har du lärt dig något om dig själv tack vare misstagen?

Har du lärt dig att känna igen varningsklockorna?

Kerstin 

kerstinjo
2008-11-09 12:15
0

Hihi, nu pratar jag med mig själv. Glad

Men vad mycket jag har lärt mig under resans gång. Framför allt om mig själv.

Många gånger när det handlar om ett beroende/missbruk, så hör man många säga att de är tacksamma över sitt missbruk, för det har gett dem möjligheten att lära sig så mycket, möjligheten att förändra sitt tankemönster. Man har vuxit som människa.

Ja visst, för min del är det sant. Men det är lite tråkigt att man ska behöva gå igenom så mycket för att få möjligheten att ändra sig.

Men att därför säga att jag är tacksam över mitt missbruk är nog att gå lite för långt. Obestämd

Kerstin 

[Beavis]
2008-11-09 22:56
0

Jag vet personligen att det inte alltid räcker med att vara medveten om sitt problem och alla misstag man gjort även om det hjälper.

Tyvärr har man en förmåga att begå samma misstag om och om igen ändå och man tampar på i samma mönster även efter att man tror att man brytit dem…

Jag beundrar dem som öyckas bryta dåliga mönster och bli av med dåliga laster för att nå framgång. jag har aldrig lyckats ändra fram även om jag ett antal gånger tagit sats för at bryta ett dåligt beteende, för då kommer motgången/motgångarna som slår ner mig, så jag inte orkar resa mig och kämpa vidare.Visst har jag lärt mig mycket under resans gång, men  jag har inte lärt mig att använda mina kunskaper rätt.  Samhället är inte redo för en sådan som mig tyvärr.

Muntert va?