Imovane
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja.. Jag var tidigare svårt deprimerad med psykotiska inslag, humörsvängningar utan dess like, självskadebeetende och sömnproblem.
Läkaren ordinerade massvis med tabletter och nu sitter jag med dem. Fördelen är att jag mår mycket bättre men jag har utvecklat ett beroende av Imovane. Jag har ätit Imovane i två år nu och jag ökar hela tiden dosen själv.
Med det så menas att jag går runt och är jättetrött och sover i princip ingenting för att sen peta i mig desto fler.
Jag har ju fortfarande svåra sömnproblem men på psykiatriska avdelningen klassas jag som "ett hopplöst fall" och får ingen samtalshjälp om varför jag mår dåligt, sover dåligt etc.
Jag känner att jag måste komma ur det här beroendet för snart så lämnar jag stödboendet jag bor i och ansvarar själv för allt sånt. Någon som har varit i min situation och vet råd?
Det är ju också ett sätt för läkaren att slippa ta sitt ansvar, utan bara skriva ut mediciner. Man måste ha en uppföljning också.
Det är inte alls underligt att du ökar dosen av Imovane, har du ätit dem så länge så behöver kroppen och psyket ha dem för att över huvud taget kunna somna. Du kan även råka ut för motsatt effekt - att inte kuna somna.
Om du vill bli av med detta beroende så är det bästa jag kan råda dig till att "lägga korten på bordet" hos din läkare.
Kan du inte prata med personalen på stödboendet om detta?
Jag förstår att du har det jobbigt.
Jag harr själv varit imovane beroende men av en låg dos.
Den är ju en benzo-släkting och är beroendeframkallande.
Jag åt även antidepp o ångestdämp piller förutom att jag drack och åt en massa socker.
Jag gick till kommunens beroendeenhet o bad om hjälp. Dom är skyldiga att hjälpa dig. Jag fick åka på behandlingshem i 5 månader o det var det bästa jag kunde göra. Blev av med pillrena med proffshjälp och idag sover, jag har ingen ångest och behöver ingen medicin.
Jag kämpar nu med maten som är min väg in i beroendesjukdomen jag har, det går lite upp o lite ner men framåt. Vinet slutade jag med för drygt 15 mån sedan.
Sök hjälp hos din doktor och om inte han lyssnar eller tar dig på allvar gå direkt till kommunens beroendenehet. lycka till buddhina
Jag är jättetacksam för svaren men sen återstår ju det där lilla problemet att om det kommer fram att jag har fler problem än jag redan har så är det hejdå med en egen lägenhet.
Jag känner mig extremt kluven i det, å ena sidan vill jag ju bli av med beroendet, men å andra sidan är en lägenhet det jag kämpat för i två år och om det fungerar en månad till är det klart att jag får flytta.
Ok, du kommer det i en helt annan dager.
Men du, om du är fullt besluten att få ordning på ditt liv och även komma ifrån Imovanen, så gör egentligen en månad ingen skillnad.
Fokusera på lägenheten först och ta det lugnt med Imovanen under tiden. Därefter kan du gå vidare med avtrappning under läkarkontroll.
Jag lovar dig; Det kommer att vara värt mycket för dig att bli av med dem. Se bara vad # 2 skriver.
Lycka till!