Bara för idag.
"Om man står med ett ben i det förflutna och ett i framtiden, då pinkar man faktiskt på nuet." Så sade vän till Mia Törnblom.
Ett ganska dramatiskt sätt att uttrycka det på men så sant som det är sagt.
Allt för ofta ältar vi de som hände igår. Vi släpper det inte fast det kanske inte är mycket att göra åt det, mer än försonas med det.
Lika ofta är tankarna på det som komma skall. Vi gruvar oss för det som ska ske nästa vecka, redan idag. Är det någon mening med det? Nej knappast.
Så kom ihåg; bara för idag ska jag………..
Jag har just denna kväll haft ovanligt mycket funderingar på dåtid och framtid, inget jag blir något klokare av alls faktiskt, snarare tvärtom. Det var precis det jag behövde höra för att rycka upp mig =)
Paulina
Precis, den enda tid vi har är NU… nu nu nu nu nu och… nu!
Att leva i nuet, att RIKTIGT leva i nuet, är en svår konst som det är värt att bemästra.
Tror det var diné (navajo) som inte ens har ORD för dåtid och framtid i sitt språk (traditionellt) - tänk på den!! Tänk på vad det skulle innebära att ha med sig den inställningen från grunden, att inte veta av ngt annat. Att allting är nu. Hela tiden.
Mindboggling, to say the least.
Mvh, T
Jag kände att jag var tvungen att rensa ut det gamla skitet ordentligt innan jag kunde börja känna att jag ville leva i nuet. Eller innan jag kunde ge mig en ärlig chans att leva i nuet och bara för idag. Visst kan jag och har kunnat dessa 9 månaderna leva bara för idag men för mig har det varit viktigt att titta på allt det gamla.
Jag ser en klar skillnad på hur det är att leva i nuet och att inte göra det. Jag ger mig själv en chans helt enkelt att inte sno in mig i skit utan att släppa saker som de är och plocka upp det igen när jag känner mig redo.

Ja självklart bör man kunna se bakåt eller framåt det är ju inget fel tycker jag. För mig är det jättenyttigt med, att få hjälp, att se hur jag varit och hur mycket bättre jag trots allt mår och är idag. Lite planering framåt är ju mer eller mindre tvunget om man har ett liv som innehåller fler personer än en själv?
Men det är att leva i det förgångna eller framtiden som kan bli farligt. Att inte ta nuet på allavar för det är bara en fraktsträcka eller det kan aldrig bli lika bra som förr…
Jag har problem med nuet. Ser gärna hellre framåt då allt ska bli så bra. men hur eller varför det ska bli det vet jag inte!
Men jag blir lite bättre år för år på det med.
Nuet är ju jobbigt det är så nu och konkret på nåt vis va?
Någon sa till mig: Alla har luftslott. Missbrukarna flyttar in i dem.
Framtiden är en fantasi och dåtiden är historia.
Jag tror absolut att man kan behöva både rensa ut i det förflutna och ta sig en ordentlig funderare på sin framtid. Problemet är väl bara att utgå från just idag medan man gör det. Att vara fast förankrad i nuet. Jag tror att det krävs för att inte gå vilse i framtiden eller fastna i det som redan har hänt. Det är i alla fall därför jag behöver påminna mig om nuet varje dag!