Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettövrigt
Läst 1052 ggr
kerstinjo
0

Onödigt vetande.

Åren innan boken "Anonyma Alkoholister" gavs ut hade den inget namn.

Med liten majoritet blev beslutet att kalla boken "Vägen ut".

En av våra första "enslingar" (lone members) … hittade exakt tolv böcker som redan hade titeln "Vägen ut".

Därför blev "Anonyma Alkoholister" nästa val. Så gick det till när det blev ett namn på rörelsen.

Kerstin 

kerstinjo
0
Två vilsna själar grundar A-A.

Jag brukar undra vad jag skulle ha varit om inte A-A funnits, om inte dessa två vilsna själar, Bill Wilson och Dr. Bob Smith hade grundat denna världsomfattande rörelse.

År 1935 reste börsmäklaren Bill till Akron- Ohio på Amerikanska Västkusten. Med cirka tio dollar på fickan tog han in på ett hotell. Han var djupt nedgången i sin alkoholism och hade varit nykter endast några månader och var fortfarande fysiskt svag. Där skulle det hända något som för alltid skulle förändra hans liv.

På den ena änden av lobbyn fanns en inbjudande bar, på den andra fanns en förteckning över stadens kyrkor. Bills första tanke var att försöka få lite sällskap i baren. Nog kunde han väll sitta med en eller två läskedrycker. Kanske skulle han kunna klara av ett par, tre drinkar, inte mer. Han blev rädd, det lurande vansinnet på den första drinken. Han gick bort till den andra sidan. Nog fanns det flera alkoholister i den här staden som behövde hjälp. Hans sunda förnuft återvände och han tackade Gud. Han ringde upp en präst. Det var på det här sättet han sedan kom i kontakt med Dr. Bob. 

Denne högt, framstående kirurg var också långt gången i sin alkoholism. den 10 juni 1935 tog Dr. Bob sin sista drink. Från den dagen räknas A-A:s födelse. 

Vad skulle ha hänt med mig och många andra om Bill hade valt att gå in i baren istället? Där han med all sannolikhet hade druckit sig ordentligt berusad, med tanke på den sjukdom han led av.

Personligen är jag inte gudstroende, men tror ändå inte det var slumpen som avgjorde det hela. Var och en får tro på det han eller hon tycker känns bäst. Jag är en av dem som tror på gemenskapen och A-A:s idé.

Kerstin