om alkohol
Råkade se den här om kändisar som valt bort alkohol…
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2101300.ab
Intressant tycker jag, eftersom det i Sverige länge har ansetts som negativt och "ocoolt" att inte vilja dricka sprit.
Det gör det fortfarande egentligen… Man får ofta kommentarer om man inte dricker alkohol på fester och middagar, vilket jag tycker är rätt löjligt. varför ska man behöva försvara sig för att man inte vill bli aspackad eller förgifta sin kropp med något som man inte ens tycker är gott?
För ofta är det liksom som att det inte räcker att man säger just det, "jag gillar inte smaken". Sprit ska vara nåt man SKA dricka för att ha roligt, för att höra ihop med gruppen.
Jädrar så mycket tjafs det blir ibland om nån upptäcker att man dricker alkoholfritt… 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag tycker att det är en härlig läsning eftersom jag vet vilken skada alkoholen kan göra. Och att sedan alkoholen har blivit en stor del av samhället så är det jättebra unga kända människor ger den nyktra människan ett ansikte.
Jag tycker att de är bra mycket tuffare och modigare som vågar säga nej än de som faller för ett samhällstryck.
Som du säger Jennix så måste man förklara varför man inte dricker och anses vara en underlig kuf som inte vill ha alkohol.
Jag går inte ut i alla sammanhang och säger "Nej tack, jag är nykter alkoholist" men man ifrågasätts när man inte dricker. Vilken allergiker behöver försvara att den t.ex undviker nötter?
Precis, du har helt rätt Kerstin - vem säger till en allergiker att "ta en liten nöt du, det gör inget"…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag är en av dom som druckit rejält i mina unga dagar. Alltid fullast men jag tror det handlade om osäkerheten i mig själv för jag vågade inte stå för den jag var och var så oerhört rädd att inte bli accepterad. Genom att vara högljudast och fullast kunde jag få vara den tuffa och den man pratade om på måndagen i skolan.
Jag själv tycker idag det är helt vansinigt. Numera dricker jag inte längre och det har naturligtvis delvis med att det är så mycket socker i öl och annan alkohol.
dessutom när jag äter den kosten jag gör så blir jag väldigt snabbt påverkad om jag dricker och jag hatar bakfyllan dagen efter.
Men jag har dock märkt att sen jag slutade dricka och inte längre är den drivande att vi ska ut och festa så märker jag också att en del vänner som jag ansåg stod mig väldigt nära umgås jag inte alls med idag, för de kan inte riktigt acceptera att jag inte vill dricka,
Jag har aldrig haft alkoholproblem men jag har heller inte haft en sund inställning till alkohol och nu när jag är så medveten om vissa beroenden så är det ett under att jag inte hamnade i alkoholens klor också. Det kan jag bara tacka något högre att jag inte hamnade i.
Jag gillar inte heller att man ska behöva förklara sig, men jag vet också att jag var en av dom som ifrågasatte de som inte drack och tyckte de var tråkiga. Det sista där skäms jag över. Idag är jag själv i den sitsen där jag ständigt ifrågasätts. Men kom igen nu bara något glas. Men jag vill inte och jag kan ha lika roligt utan alkohol men det är väldigt svårt för andra som dricker att förstå. De tror av någon anledning att jag har tråkigt. Varför skulle jag ha det?
Positivt att de väljer bort det.

Altså at dricka ett glas vin betyder ju inte at man blir "aspackad och förgiftar sin kropp" !
Men annars är jag totalt enig med dig:Varfïor skall någon behöva försvara att han inte dricker alkohol ? ? ? !
Själklart är det coolare att avstå att dricka det man inte tycker om. Att göra affär av att någon dricker alkkoholfritt verkar i mitt tycke aningen töntigt.
Själv dricker jag gärna ett glas, och har inget mot att bli berusad vid enstaka tillfällen heller. Men det har inte med "coolhet" att göra. Jag tycker att många alkoholhaltiga drycker smakar gott. och jag tycker det är behagligt att bli (måttligt) berusad ibland.
Men det ska givetvis vara frivilligt !

Jennix: vem säger till en allergiker att "ta en liten nöt du, det gör inget"
Det var roligt ;)

Ja du ta 2 nötter kanske du blir normal.
ALKOHOL och KVINNOHOL det enda en man TOL….
Städa diska ta hand om barna det är KVINNO göra.
Kommer de ej med tidningen när man ligger på soffan vad är då en kvinna att ha.
#6: Tja, den som resonerar som du är ingen man för en kvinna, så du får hämta din tidning själv.

Hahaha, inte ens man att kommentera…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#8 Du får gärna utveckla dig kanske vi med blir kompisar i himmelen iaf ;)

Utveckla vaddå? Att jag tyckte att ditt inlägg #6 inte ens var värt att kommentera… det tror jag faktiskt att du förstår helt och fullt varför jag skrev 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
De borde göra ett reklaminslag på¨Tv om att det är trendigt att inte dricka och om att våga säga nej till alkohol,speciellt bland unga. Nu har de tydligen lyckats med att få till en reklamsnutt angående vad alkoholen kan ställa till det i trafiken.De borde visa den lika ofta som rökreklamen."Sluta röka behåll glöden".
Visst stämmer väl det att man ibland kan bli tråkad för att man säger nej tack,men passar det inte andra att man tackar nej så är det deras problem och inte mitt.
Har sett exempel på hur någon varit asberusat och samtidigt haft det stora ansvaret att vara barnvakt(det var längesedan det hände)till råga på allt så ville det lilla barnet sova i samma säng som de andra. Tänk er vilka spritångor barnet skulle fått andats in. Tänk om det hade hänt en olycka.Mycket oansvarligt. Nä barn och fulla vuxna hör inte ihop.
Lånade en bok på biblioteket(nu har jag en PINkod + lånekortsnumret som jag knappar in när jag vill låna och lyssna på en sk. strömmande Ljudbok, men den finns nog att låna som vanlig också.
Skammens boning författare Doris Dahlin hon berättar om sin barndom och om sina föräldrar. Det är en självbiografi.
http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9185489344&lib=56
Samtidigt måste jag säga att de som lyckats klara sig ur beroendet har gjort det förbaskat bra.För det kan inte vara det enklaste att ta sig ur, vare sig det gäller alkohol,nikotin eller andra droger.
Var det någon som såg Insider för någon tid sedan?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=86230&a=1310084
Filmen talar för sig själv
Många barn blir oroliga och rädda när vuxna dricker alkohol. Och alla ungdomar vet att första fyllan är vägen in i vuxenvärlden. Vem vågar ifrågasätta det vanliga drickandet? (SVT2 sön 16 nov 20.00)