Nillas tankar...
Att sitta och läsa här är ju som att komma hem…
Allt ni beskriver, tankar känslor, heltsätning av chokladen för att under stunden den varar dränka alla tankar….. måste ha….ska ha….
Sno barnas godis…… äta på toaletten (vem skulle annars göra nått så dumt och äckligt????) köpa massor när jag är ensam på stan….. äta upp första biten så fort, så ingen fattar att jag ätit 2 eller 3 bitar….
Skriver inte så mycket mer om mig just nu….. ska gå över på lchf på måndag igen, men jag gruvar mig för jag vet att jag kommer må SÅ DÅLIGT, ha abstinens så jag klättrar på väggarna och sedan bli yr, få hemsk huvudvärk, och vara så totalt matt att jag inte kommer orka nått….
Men jag måste, jag kan inte fortsätta såhär…….
Tack för att detta forum finns, jag hoppas att det kanske ska kunna gå lite lättare denna gång när jag iallafall kan "prata" med människor som vet vad jag går igenom….
Gunilla
Välkommen, shopgirl75! Vad trevligt att du har hittat hit!
Jag är själv LCHF:are och för mig är det det enda som fungerar.

Välkommen hit.
Välkommen Gunilla - Här är du i världens bästa sällskap bland likasinnade människor…
Lycka till och tänk att abstinensbesvären försvinner efter ett tag…
Kram

Tack för era svar!!
Jag har försökt lchf en gång tidigare och börjat med gi rivstart några ggr. Alla gånger har jag blivit så fruktansvärt dålig pga abstinensen.
Eftersom jag är kronsikt sjuk, fibromyalgi liknande syndrom, så har jag redan mycket huvudvärk och yrsel och lite ork, så när abstinensen kommer och ger mer av allt utom orken så är det SKIT JOBBIGT…… för att inte tala om att suget efter sött ju fullkomligt förtär en innifrån…..
Sedan vet jag att suget försvinner fortare en de andra problemen och det är just tröttheten och yrseln mm som jag är mest rädd för, för man ska ju trots allt fungera som människa och mamma oxå……
Men jag vet oxå att när jag verkligen åt efter lchf så mådde jag ju så mycket bättre!!! Småätandet slutade för jag var ju alltid hungrig och jag hade en bättre koll över livet…
Det är ju fruktansvärt att låta livet fullkomligt styras av vad man stoppar i sig…….. jag vill inte vakna på morgonen och fundera på vad jag ska kunna hitta för sött att stoppa i mig så att jag över huvudtaget kan komma igång med dagen och laga frukost…
Jag kommer verkligen nytja era tankar och er erfarenhet här!!!
Förresten, hur många här säger till folk runt omkring, "sorry jag är en socker narkoman….. äter jag socker så blir jag hög……" typ, ? Gör ni det eller försöker ni dölja det och få allt att verka mer normalt?
Alla i min närhet vet att jag har jojjobantat i många många år och att jag alltid har någon "ny diet" på gång……Vet inte om jag vågar säga nått annat nu, då tror de väl bara det är en "ny fluga" jag hoppat på…….
Oj, jag känner så igen mig i det du skriver, så jag kunde ha skrivit det själv…
Jag har inte sagt till så många att jag inte äter socker/kolhydrater. Men på dotterns skolavslutning så bjöd de på smörgåstårta och vanlig och jag tackade nej. När de trugade så sa jag att jag inte tålde det. "Jasså du är gluten" blev svaret, nä sa jag jag bara inte tål det…Sen var det inte någon mer som sa nått.
Välkommen hit Shopgirl. Jag har gjort så att jag berättar för folk som jag känner att det är dags att berätta för. Jag hade nya kolleger nu i sommar och efter att de köpt kakor till mig mer än en gång och jag sagt nej kände jag att det var dags att berätta varför. Jag väljer numera mina tillfällen att säga det. Men frågar ngn som jag inte känner så väl om jag vill ha säger jag bara att nej tack jag är allergisk. Ibland orkar man inte dra sin livs historia känns det som.'
För mig har det varit hjälp att berätta för på så sätt har jag försvårat för mig själv genom att jag inte då kan"passa" på att äta i deras sällskap som inte vet.
Jag döljer inte att jag har problem längre men jag inser också att jag inte är normal och det har jag fått acceptera hur svårt det än varit. Jag äter också LCHF och det är det enda som någonsin hjälpt mig att få styr på min hetsätning skulle jag vilja säga.
Jag säger bara Nej tack, jag tål inte kolhydrater! Om de då frågar varför så säger jag att jag får värk och muskelinflammationer av dem - vilket är sant. Jag har fått diagnosen fibromyalgi, med 15 av 18 smärtpunkter, men den har di fått backa på sedan jag drog ned på kolhydraterna och fick bukt med min kroniska candidainfektion. Men äter jag kolhydrater kommer svampen tillbaka och därmed värken.

Gronstedt, Så intressant att din värk blivit mindre. Jag hoppas ju oxå kunna bli bättre när jag bytt diet. Dessutom funderar jag oxå endel på sån candida infektion. Har ofta svamp infektioner på andra ställen i kroppen.
#8: Om du ofta får utbrott av svamp där solen inte skiner är det troligt att du har systemisk candidaöverväxt. Det kan också förklara varför du får så svåra abstinenssymptom - candidaavgiftning är ett helvete, allting blir mycket värre när svampen kämpar för att överleva. Inte bara kroppsligt med smärta och illamående, utan mentalt och emotionellt också. Hoppas det löser sig för dig!

Så intressant med candida svampen. Jag fått lätt svamp på bröstvårtor, bakom klockan, ljumskarna…. ofta och återkommande.
Intressant att det kan ge sånna hemska abstinens symtom, för jag blir så dålig så det finns inte….
Nått jag kan göra för att underlätta, förrutom att gå över till lchf?

Det finns örter man kan äta för att döda av svampen snabbare… och så kan man käka goda bakterier, probiotika, för att stärka tarmfloran. Det är oftast den som är dålig när svampen kan fästa i kroppen. Har du en god och stark tarmflora som du underhåller (= då äter man oxå bra) så kan inte candidan slå ut tarmen på det sättet.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tack Hoppfull!
Ska testa detta :)

Inne på systersajten alternativbehandlingar iFokus finns det artiklar om candida, hur det kan yttra sig och hur man kan behandla det. Om du är nyfiken är du välkommen att gå in där och läsa :)
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

oj, yttligare en systersajt, toppen!!!
Dyker snart upp där med :) TAck för tipset!!

Jaha, imorgon är det måndag och då ska jag ju lägga om kosten. Gav ju mig själv några dagar att hinna "säga hej då" till allt gott som jag måste avstå ifrån…. Visst är det sjukt sånt som andra bara ser som en guldkant på tillvaron är inkörsporten till helvetet för mig….. Inte konstigt att viktväktarna med sin guldkant iform av 2 rutor choklad aldrig funkat för mig… Efter ett tag ordnade jag ju det så att jag nästan inte åt någon mat, utan bara "guldkanten…"
Jaja, fasar för morondagen….. dessutom har jag blivt sjuk och fått mensen, så det är ju inte så festligt…. men jag kan inte vänta, för det är så jag alltid gör, bara skjuter på det, så även om jag kanske får starta något mjukare än tanken var så börjar jag ändå i morgon.
Jag kommer förmodligen att skriva här massor för att få stöd och råd….
Ha en god natts sömn så kommer vi defenetivt att "höras" i morgon.
BiF finns här när du behöver gnälla av dig, shopgirl75
. Lycka till!

Tack Gronstedt!!!
Än så länge går det bra, sov länge idag eftersom jag inte mår bra. Så jag har bara ätit frukost än och den var god, skinkomelett. Nu är jag sugen, men inte värre än att jag kan bortse ifrån det. Ändå har jag brett en smörgås till ena sonen med choklad pålägg och mannen har suttit och ätit godis brevid mig…..

#17 Vilka stöttepelare dom inte är då!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

sant….. inte så lätt här i familjen….

Åh va jag är sugen på sötsaker!!!!!!!!
Inte blir det ju lättare när det står godis påsar runt mig och när jag har lovat barna glass om en stund……

Jaha, dag ett över… fast det gick inte helt bra.
Maten gick bra och det är ju iallafall posetivt, inga mackor
Men 3 tsk glass blev det när jag fixade glass till minstingen och sedan nu på kvällen så bara ropade kroppen efter nått… så jag föll för 2 rader choklad som jag visste låg i kylskåpet… men det var iallfall inte hela chokladen….
Ikväll har jag dessutom varit iväg med 9 åringen till jouren, för han hade över 40 i feber och på sjukvårds upplysningen ville de att han skulle komma in.
De tror det ev var lunginflamation, ska på nytt besök om två dagar. Var ordentligt orolig ett tag….
Ja det var första dagen, hoppas innerligt att dag två ska gå bättre….
Är väldigt rädd att att när jag inte ens klarade första dagen, så kommer ni bli så besvikna så ni inte kommer bry er nått mer om mig……

#21 Jag hade också min första dag igår efter ett rejält återfall men jag klarade inte heller att motstå godiset som ropade på mig i skafferiet. Det är ingen som är besviken på dig eller kommer att sluta bry sig om dig bara för att första dagen inte blev perfekt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#21 Du ska inte lyckas för VÅR skull eller för någon annans skull. Du ska VILJA lyckas för DIN skull, för att DU förtjänar det. Vi finns här, som vanligt. Vi har alla samma problem som du.
FOkusera på NUET, inte på imorgon eller igår. Fokusera på det du VILL.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tack
Det är lite av ett problem att alltid känna att jag måste leva upp till något för att andra ska acceptera mig…
Hur som helst, har ätit frukost än så länge idag, och är väldigt sugen nu…… vet att det finns choklad i kylen….
Vet att jag måste lyckas för min egen skull… men på samma sätt som jag vet att jag behöver det, finns det en försmädlig röst i mig som säger att jag inte alls behöver utsätta mig för denna pina…det är ju så lätt att få den att försvinna….
Lycka till Anne!!

Tack #24 lycka till du med =)
Vad gör du då suget sätter igång?
De tips jag kan ge som oftast fungerar för mig är att dricka citronvatten (riktigt surt), gå på långa promenader eller annat som gör att jag inte kan äta det där som jag är sugen på.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dricker vatten gör jag… ev tar lite ost.
Jag är ju kronsikt sjuk så jag kan ha svårt att ut och gå långprommenader mm…. nu är jag riktigt dålig, så jag orkar inte så mycket mer än att flumma runt här hemma

När jag läser din tråd shopgirl så slås jag av att du är i alla fall medveten om att du inte ska äta detta förbjudna! Förut åt du bara och mådde skit, nu vet du varför du inte ska och på det viset så kanske du kan få motivation att låta bli.
Sagt av en som är totalt sockerberoende och den enda trösten som jag kan ge är att om man avhåller sig helt så försvinner suget och överätningstendenserna så småningom! Håll ut, det blir bättre!!

Hej Tilda och tack
Jo jag har läst mycket och jag VET verkligen att detta är ett problem och jag vet hur jag ska göra för att må bra. Har provat så många olika bantnings sätt och jag vet att allt utom lchf går åt skogen för att så länge jag får äta kolhydrater så faller jag igenom.
Men det är själva resan som är det svåra…
Tänkte på det idag att det handlar mycket oxå om att få bort ALLT ELLER INGET tänket. Bara för att jag gör fel på en sak, är det inte bortkastat att göra de andra valen rätt den dagen.Jag måste inte ge upp allt, bara för ett sne steg. Men det är JÄTTE SVÅRT!!!
Men när man väl är medveten kan man inte gå tillbaka till det omedvetna stadiet, så man är ju en bit på väg iallfall….
Tack alla ni som stöttar mig!!!!!!
Slå bort tankarna på att vi skulle bli "besvikna", vännen! Det är som Jennix säger … ingen här dömer någon annan. Vi är väl alla våra egna strängaste domare, men på det här forumet stöttar vi varann! 
Säjer som Gronstedt - Slå bort de tankarna genast…För här får alla vara som de är…Fast själv känner jag fortfarande av samma känsla - att allt måste vara perfekt - JAG måste vara perfekt inför mig själv OCH inför andra…Men jag har lärt mig att om jag stiger snett, så kan jag bryta där och gå vidare med min ursprungliga plan - jag hamnar inte i hetsätarträsket lika lätt som förut…
Kämpa på tjejen!

Gnici, tack!! Har tänkt mycket på det du skrivit i din tråd och just att bara tänka att man gjort ett snedsteg och gå vidare, det är så viktigt!! Tycker du är så duktig på det och det har fått mig att tänka efter

TAck Gronstedt!!

Nu är chokladen slut i kylskåpet, och jag har sagt åt övriga familjen att de inte får köpa hem mer, isåfall får de gömma den
Men det finns ändå mycket med socker här hemma….winerbröd, massa glass, choklad dryck…. men jag ska verkligen stå emot det nu.
Åt omelett till frukost idag med, tycker det både är gott och enkelt att ta till frukosten.
Vet någon varför man blir så oerhört sötsugen efter varje måltid? Har alltid varit sån och det blir nästan ännu värre nu.

JAg har också varit otroligt sötsugen efter maten men jag vet heller inte vad det beror på. Men nu efter snart 6 månader med lchf så har det minskat betydligt. så det finns hopp.

Så skönt att det minskar iallfall
Idag har jag inte ätit nått sött alls…. eller jag har ätit körsbärs tomater, men det är ok än iallafall

Åh va jag är sugen nu!!!! Wienerbröden ligger och ropar på mig i köket……

Släng ut winerbröden fort eller tvinga familjen att äta upp dem snabbt. Och ät något tillåtet så att du känner dig nöjd.

Släng dem i sopnedkastet/soptunnan och skit i om familjen vill ha dem sen. (Om de inte är hemma nu förstås för då kan du ju fråga om de vill ha dem NU) :-)
Vet precis hur det är! Du fixar det här!

Tack!
Har tagit mig en halv tallrik med blåbär och hallon och ganska mycket grädde. Det hjälpte ganska bra

Superstarkt! Jag lever med en lättdresserad särbo, när jag började med LCHF hade jag aldrig fixat att stå och skeda upp glass till någon annan, eller att ha wienerbröd inom räckhåll … Jag är helt stum av beundran, shopgirl75!

Tack!
Har en väldigt sötsugen familj, så det brukar finnas massor här
Men jag har lagt in förbud mot choklad…
Visst är det konstigt hur mat kan ropa på en *ler*… Förlåt att jag ler men jag vet hur det är när godis /choklad/ kakor pratar med en. Jag kan ha en full konverstion med dom inne i huvudet.. (Hm! det lät ju friskt *skratt*)
Superstarkt jobbat…
Kram

Hej hej…
Nu har det gått lång tid sedan jag var här inne, naturligtvis för att jag trillade dit och det har tatt fram till nu innan jag orkat upp på hästen igen. I morgon kör jag igång igen. Men denna gång med Skaldermans bok och med min man som är redo att oxå följa detta levnadsätt
Så jag står mig egentligen starkare, men jag vet att det kommer vara så tufft, känns som det blir tuffare för varje gång….
Hoppas att detta är sista gången jag gör denna avgiftning…
Hoppas det går bra för alla er därute som sliter med detta beroende!!!
Nu blir jag förhoppningsvis mer aktiv här igen, för min egen skull
Du är naturligtvis välkommena att skriva så mycket och ofta du vill. Någon sa till mig när jag hade fallit att du har vart ute i kylan och är välkommen in till värmen igen. Det tyckte jag kändes väldigt bra så därför säger jag samma till dig. Välkommen in till värmen och lycka till. Berätta gärna hur det går för dig..

Tack Kia
Ja det känns skönt att vara inne i värmen igen, även om det nog kommer bli väldigt tufft någon eller några veckor frammåt.
Gunilla

Andra dagen… fuskade lite både igår och idag, åt pasta igår och potatis idag..
Men i morgon så ska jag låte bli!! Allt går bra, men jag är väldigt sugen. Drömde i natt att jag åt en choklad kaka för att jag glömt att slänga ut den… Snacka om att vara beroende….
Men men…det ska väl gå… som sagt än är det mest ett sug… men jag vet att även ett sug kan bli enormt…

Se till att äta fett och proteiner i sådana mängder så att du inte orkar tänka på ditt sug!! Detta är det ända sättet för mig att hantera suget på! Kämpa på!!

Hejsan
Ja härinne har jag inte varit på länge för allt gick ju åt skogen
Har bla varit igenom dödsfall på nära håll mm…
Men nu har ju allt brakat helt åt skogen och jag väger mer än jag gjort någonsin tror jag

Dessutom känner jag verkligen hur beroendet styr mig och det tycker jag är så hemskt!!!
Dessutom mår jag inget bra heller, magen är kass och halsbränna jämt….
Så nu har jag pluggat skaldermans bok och i morgon kör jag igång igen. Idag stog jag och stekte en massa köttfärsbiffar ala skalderman.
Men vet att detta kommer bli skit tufft… är ju det som gör att man drar sig för det…
Är ju inte förrän efter några veckor som man börjar känna några fördelar av det, i början är det ju bara fruktansvärt…
MEn jag ska försöka klara detta och hänga här inne mycket för att få det stöd jag behöver.
Kram till er alla som kämpar!!!! 
Hej Shopgirl. Inom det programmet jag är i brukar man fråga om det är någon som varit ute i kylan och vill komma in i värmen igen och därför säger jag VÄLKOMMEN in i värmen igen :)
KRam Kia

Tack Kia!!!

Nu är första dagen snart över, och den har gått över förväntan bra
Visst har jag läääääängtat efter kolhydrater och jag har inte känt mig tillfredställd efter jag ätit, men jag har klarat det. Men jag tror det kommer bli värre de kommande dagarna.
Dessutom är jag ganska yr och matt vilket nog oxå är abstinens.
Men men dag 1 klar!!!!!

Dag 2
Vaknar och mår pyton. Illamående, kallsvettig, yr och skakig och diarre i tillägg
Abstinensen är verkligen hemsk!!! Trodde först jag blivit magsjuk.
Nu har jag ätit 5 tunna skivor påläggs skinka, skönt att få nått i magen, men orkar absolut inte ata nått mer pga illamåendet.
Eftersom jag har fibro, så är jag sjukskriven, så jag kan och kommer helt enkelt att lägga mig och sova ett tag till. Få kroppen verka i fred och hoppas att det snart blir bättre.

Fy va dåligt jag mår, minns inte att jag mådde så här dåligt förra gången
Ska läsa detta nästa gång jag vill synda!! Att gå igenom detta är bara hemskt… som att välja att bli riktigt sjuk…
Är så yr och matt, fruktansvärt illamående och diarre.

Då är dag 4 snart avklarad
Den fysiska abstinensen har försvunnit, kanske mer trött än vanligt, men i övrigt är jag som vanligt. Så det gick fortare än tidigare ggr.
Men sätter den svårare psykologiska abstinensen in!! Inget är gott, kunde dö för en smörgås…
Känns som jag inte får äta någonting när man plockat bort det förbjudna… suget och längtan är där hela tiden!!!!!

Nu är jag inne på dag 7 utan socker!!!!!!! Helt otroligt 
Har klarat det trots att tant röd kom på besök, att man och barn är sjuka och att jag fick avboka mammas besök som jag sett fram emot såååå läääänge!!!!
Känns bra nu, kroppen längtar inte direkt längre efter kolhydrater, men hjärnan gör det!!! Allt luktar så gott, både i affärer och hemma där barna har sitt lördagsgodis, eller varför inte bara en smörgås med smör och leverpastej?? Å lukten av julmust
Känns vissa stunder som om livet inte är helt värt att leva om jag aldrig mer ska få äta sötsaker!!! Å att maten blir så fruktansvärt trist utan alla dessa kolhydrats rika tillbehör. Men jag vet ju att jag klarade av att leva så här en gång tidiigare, bara i en månad i och för sig, men jag vet att jag mådde bra då.
Min halsbränna har iallafall försvunnit, det gjorde den redan 3 dje dagen, annars har jag halsbränna konstant!! Så det är ju väldigt posetivt:)