Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 1361 ggr
parise
2009-01-07 12:37
0

tillbaka

hej alla

nu har ja börjat på terapi o sen ska ja till en annan terapi två dagar i veckan.. jag har tröst ätit ett tag nu men harvart medvetan om det.. nu har ja ställt mig upp igen och är nu inne på tredje dagen utan socker.. lite potatis o osötat bröd men inge godis chips o vitt bröd osv.. mår illa i omgångar men ja vet att det är abstinens.. skriver lite om mitt mående.. det där sokret ska man passa sig för herre gud vilket skit det är..

fruktgumman
2009-01-07 17:20
0

Hej!

Jag är också sockerberoende. Men det gäller ju också kolhydrater. Har varit tjock i hela mitt liv med ett ständigt sötsug. Inte förrän för några veckor sedan när jag kom i kontakt med lågkolhydratkost fattade jag hur jag skulle ätaför att må bra.                                 Nu har jag uteslutit socker bröd pasta potatis ris. Väldigt restriktiv med frukt. Äter mer protein och fett istället. Man blir mätt och inte sugen på godis o skräpmat hela dagarna. Jag äter mycket fisk, kött, ägg, smör grädde creme fraiche. Absolut inga lightprodukter. De kolhydrater jag äter kommer från grönsaker. Helst de som växer ovan jord. Har gått ner flera kilon nu och för första gången känner jag mig mätt medan jag går ner i vikt. Men funkar det att äta potatis och bröd för dig? För mig triggar det igång sockersuget direkt.

Gå in på kolhydrater.ifokus och läs om LCHF. Det funkar verkligen

Vill också tipsa om boken "sockerbomben"

parise
2009-01-07 20:27
0

hej njae alltså ja ser det som en tröst att äta o det är klart att det som innehåller socker gör en gladare så njae ja har lite svårt med bröd kan ha mörkt bröd hemma.. men ja äter mera iso gi.. ja har provet lchf men ja gick ner först sen gick ja upp ja åt kanske för mycket fett ja licksom åt ca 75 gram smör varge dag.. så till slut så satt alla byxor åt o mina celluiter kom fram mera o tom på armarna.. eftersom ja vet att ja kännsloäter så blir det ju tomt för mig med att inte äta när ja känner mig ensamen.. o det kan leda till att ja övertrönar istället.. ja ska vara utan socker nu i två veckor och imorn är det den 4 dagen.. så bara ja står ut så blir det bra.. ja vet inte om potatis o sånt triggar mig de ja vet som gör det är vin.. eller licksomett misslyckande typ ja blir bjuden på kalas o där finns tårta o ja tar en liten då kä'nner ja att ja måste til affären sen.. så ja tror ju mycket på att kännslorna styr.. du vet är man kär så är man så lycklig över det å då går inte tankarna till godis o mat o så.. ja har vart överviktig låg vikt o nu normal fast lite till över vikt snart om ja inte gör något.. ja är lite av den här ät av allt men lite..  men då inte godis varje dag o så kan hålla sig till en dag i veckan med en påse.. sen är det väl inte fem potatisar utan max två.., en kyckling file inte 2 o så vidare… ja ska skriva hur det funkar för mig sen

[Beavis]
2009-01-09 01:37
0

Jag tror att om ni har svårt att hålla er abstinenta ska ni utesluta potatis och bröd av alla sorter helt. Tyvärr innehåller bröd mycket socker och potatis så mycket kolhydrater att de går att bränna sprit på dem.

Vilket görv att för en sockermissbrukare triggar det bara ett återfall oavsett hur nyttigt det är för en vanlig människa med potatis och mörkt/hårt bröd.

(mjukt bröd är aldrig nytttigt egentligen).

Testa att utesluta brödet och potatisen ska ni se att det blir lite lättare.

Lycka till.

fruktgumman
2009-01-10 11:45
0

Ja för mig funkar det inte att äta lite av allt. Slutar alltid med att jag tillslut vräker i mig pasta godis o gud vet allt. Men nu har jag stått emot länge. Tack vare LCHF