Etikettberoende
Läst 1313 ggr
vildros
2009-01-12, 16:46

Dag ETT

Hejsan!

Jag är en 27 årig mor och fru från NV skåne som idag gör min första dag utan socker på många herrans år - eller någonsin kanske…..Sitter med oro i hela kroppen men känner mig lite mättad efter en kopp med varm mjölk med lite kakao i. Höll på att gå itu utan choklad.

Jag har alltid varit överviktig. För 3 år sedan tog jag tag i mitt liv och gick ner 46 kilo med GI. Nu har jag upptäckt att min sockerkonsumtion ökar markant för varje vecka som går. Inte i form av sånt som de flesta kallar onyttigt utan i form av ca 10 frukter om dagen, mörk choklad och bröd. Det har blivit standard. Köper hem ca 12 kilo frukt i vecka och äter och äter och äter…..

Igår brast det för mig och jag gick in här på i fokus och kollade runt lite. Frågade vad ni tyckte och bestämde mig (det var flera år sedan jag läste sockerbomben  så det har egentligen grott under flera år) för att testa LCHF istället. Men jag är rädd att gå upp i vikt. livrädd.

Ja, detta är då dag 1. Är otroligt sugen och har en lustig smak i munnen. Vill bara ha ha ha ha ha…….men jag fixar detta! det måste jag. Samtidigt som jag bara tänker att jag byter ut ett beroende mot något annat. Harhaft allt från städnoja till att jag druckit väldigt mycket för mycket till att jag rökt otroliga mängder till ett enormt kontrollbehov till träning varje dag till….you name it…..vad kommer näst liksom????

Känner någon igen detta eller är jag tokig?

Kram

Gronstedt
2009-01-12, 22:19

Välkommen hit, vildros (vilket fint namn!). Om du är tokig, så är vi många här som är tokiga på samma sätt!

LCHF ger muskler, så det kan hända att du går upp i vikt. Mer fett lär du dock inte få! För mig är det det enda sätt jag kan hantera kolhydratsuget på. För mig är det alla kolhydrater eller inga, liksom …

Kia
Kia 
2009-01-14, 22:41

Hej Vildros,

Tokig? Då måste jag vara smått galen *ler*.. Nej tokig är nog det minsta du är men du har en sjukdom och det är väl ett första steg att du tar tag i det och vill göra något åt det. Jag brukar ofta säga att man vill ofta göra något åt det men villighet att verkligen göra det är en helt annan sak. Jag vill sluta röka men villigheten finns inte hos mig just nu. Det är alltid tufft när man väl har kapitulerat men jag tror samtidigt att detta är ett stort steg in i tillfrisknad och det är en väldigt bra början som du gör nu.

Ytnyttja kontakter du har och skriv så mycket du vill här för att få stöd för det behöver man. Man behöver inte göra det ensam utan snarare tvärtom skulle jag av egen erfarenhet vilja säga att med hjälp och att fråga efter den hjälpen och det stödet betyder så mycket.

vilken sjukdom vi har egentligen när man funderar på det. Någon sa till mig att det är som en bläckfisk när en arm huggs ut så växer det bara ut en ny och på samma sätt bytar man beroende när man lagt av med ett så kommer nästa som ett brev på poten. Men det går att få kontroll över den det är jag mer övertygad om nu än vad jag någonsin varit.

Håller tummen att du ska få det att fungera.

/Kia

Upp till toppen