Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 1436 ggr
kerstinjo
2009-01-04, 11:32

Att ha mod.

ATT BINDA EN ELEFANT

Har du någonsin sett en cirkuselefant bunden i ett tunt rep vid en liten träpinne?

Har du i så fall funderat över hur det kommer sig att elefanten, som kan lyfta flera hundra kilo bara med sin snabel, finner sig i att vara bunden istället för att slita sig loss?

Förklaringen är enkel.

När elefanten är liten hålls den bunden med järnkedjor vid ett järnrör. Hur mycket den än försöker kan elefantungen inte slita sig loss, och ju hårdare den drar, desto ondare gör det.

Till slut ger elefantungen upp - den har lärt sig att den inte kan slita sig loss. Därför försöker inte heller den vuxne elefanten slita sig.

Då är det inte längre kedjan som håller elefanten bunden, utan en inre röst som säger "Jag kan inte, det är omöjligt".

Är du en som drabbats av samma öde som cirkuselefanten?

Som fått höra "Du klarar det inte" och "Det där är ingenting för dig" så många gånger att du nu känner dig bunden av dessa begränsningar?

I så fall är det dags att bryta sig loss nu. Utmana dig själv, så ska du få se att "Du kan inte" - kedjorna splittras och du blir fri.

Mod är att göra det du inte vågar.

Där det inte finns rädsla finns heller inget mod.

Kerstin 

[Beavis]
2009-01-09, 02:03

Det är inte mina kedjor som håller mig fast så mycket som omvärldens trångsynthet och fördomar. Även om mina spelar roll och jag har till viss del gått tillbaka till fängelsehålan och börja kedja fast mig igen. Så när jag fortfarande drömmen om frihet kanske en gång kommer min flykt att lyckas?

Kia
Kia 
2009-01-14, 23:54

"Där det inte finns rädsla finns heller inget mod"

Hm funderar på det där sista. Jag älskar den historien om elefanten för den säger väldigt mycket. Jag förstår att mod ´är att göra det man inte vågar men samtidigt så vad är vi så rädda hela tiden för. Hela samhället är uppbyggt på rädslor, rädslor som skapas runt oss för att styra oss för att på så sätt hålla oss på mattan på något sätt. Det lättaste att styra en människa är via rädslor. det spelar ingen roll, ekonomiska rädslor, rädsla för andra, rädsla för vad andra ska tycka , rädsla för att vara modig och gå emot sina rädslor osv osv.

Jag vill inte vara rädd men är det verkligen så att om inte rädsla finns så finns inget mod? Varför skapas dessa rädslor hela tiden? Jag undrar om det verkligen är jag som skapar dom eller är det inte så att det är samhället på många sätt som skapar dom? De vet hur de ska styra mig för att kunna styra mig och det är genom mina rädslor. Varför måste det vara så? Kan man inte få låta bli att vara så rädd hela tiden men kanske är det så vi är att vi måste ha rädslor för att våga ha mod i våra liv?

Porklash
2009-01-15, 08:57

Sen Kia vill ju jag gärna vända på det. Varför vill någon styra en annan människa? Och framförallt genom rädsla? Vad är man då rädd för själv?

En gång fick jag en historia berättat för mig, jag kommer dessvärre inte ihåg den men den handlade om att det i grunden bara finns två känslor. Kärlek och rädsla.

Nu kan jag ju inte dela med mig av historien som hjälper tankarna kring detta men lägg bara ner en aning energi och jag tror att många av er kan se att det stämmer väldigt ofta. Det som inte är kärlek är rädsla…

[Beavis]
2009-01-17, 18:59

Kärlek och rässla, två olika saker som alltid använts för att styra människan.

Antar att det är lättaste sättet att göra det på, och vi människor söker naturligt/instinktivt efter de lättaste vägarna till framgång.

Problemet för mig är ju att man slåss mot sina egna ruttna  förutsättningar.

bryter barriärer, visar att det går, vssa saker får man kanske göra lite annorlunda. men det går. Men man möts av en "omvärl" som bara ser vad man var och alla eventuella problem de kan medföra och stoppar en.

Det gör att man baa vill ge upp, gå hem och isolera sig från skiten och låte dem vinna.

Upp till toppen