Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettnarkotikaberoende
Läst 3142 ggr
GAJarhult
2007-11-15 19:57
0

droger

Min gubbe rökte hasch när han var ungdom. (det vet jag säkert) Vi bildade familj och jag har alltid haft känslan att han aldrig slutat med sin drog. Han har erkänt några gånger men det har ju alltid varit för några månader sen det hände. Senaste året jobbar han jätte mycket och trivs med det. Men jag tror inte att han igentligen orkar jobba så mycket. Utan han har något som gör att han orkar. Lediga dagar gör han ingenting, apselut ingenting. Kommer inte ihåg något ,tänker inte på något, bryr sig inte alls om något.  Kan det vara nån drog eller "bara" för mycket jobb? i så fall vad? Uppiggande? Neråt?

Karmatarerskanise
2007-11-16 16:41
0

Svårt att säga.
Det är ju fullt möjligt att han bara är trött och slutkörd efter jobb. Det enda du kan göra är att ta upp det med honom och säga att du oroar dig och vill att han talar sanning.

Vi har inte träffat honom och det är svårt att svara på dina frågor utan att det blir helt fel.

Kia
2007-11-17 14:44
0

Jag tror att du måste prata med honom. Fråga honom vad det är som är på gång men säg också att du INTE kommer bli arg om det är något som kanske är jobbigt för honom att erkänna.

Ofta är det så att har man fastnat i något så erkänner men inte för någon och framförallt inte för sig själv. Har man inte erkänt för sig själv så kommer man ljuga om de så hugger huvudet av en.

Det där är vanligt att bara säga att allt är okej och sen sitter man där och använder den drogen man har utan och bara fortsätter och fortsätter. Jag vet själv när jag får frågan, Kia har du ätit av chokladen? Nej. Men vem är det då? Det vet jag inte svarar jag.

Jag skulle ALDRIG erkänna det. Så viktigt är att ta det lugnt och anklaga inte för då blir det bara fel, Så tror jag.

zeretki
2007-11-18 15:33
0

Prata med honom, tycker jag låter vettigt.

HannaJonsson
2007-11-18 16:36
0

Det kan vara Amfetamin, det är uppiggande när man tar det(kan vara vaken i flera dagar/veckor i sträck utan att sova) och när det gått ur kroppen kan man bli väldigt slö, förvirrad och allmänt less på det mesta!

Men jag säger inte att han tar det utan jag ger bara ett förslag på vilken drog det skulle kunna vara om han tar någon alls!

Karmatarerskanise
2007-11-18 19:18
0

Tycker inte vi ska spekulera i vad det kan vara. Det kan sätta griller i huvudet på vem som helst.

Som sagt det enda du kan göra är att sätta dig ner och prata med honom. Och verkligen påpeka att du inte blir sur om han håller på med ngt, utan du bara vill veta!

GAJarhult
2007-11-18 20:22
0

Jo men det är nog vad jag vill ha reda på oxå… Vilka olika droger som funkar? hur?

Karmatarerskanise
2007-11-18 22:20
0

Du kan googla på nätet och hitta om olika droger.

Jag känner inte att det är okey att sitta och skriva om vilka droger som finns och vad de har för effekter här inne. För min del då. Vill någon annan göra det så får det stå för dem.

D-72
2007-11-19 08:50
0

Hej,

tycker råden att prata med din sambo helst utan fördömanden är kloka. Låt honom prata och hör med honom om han uppfattar det här som du beskriver som ett bekymmer.

Det kan finnas så många olika anledningar till att människor agerar så som du beskriver att din sambo gör. När det gäller droger fungerar de också olika hos olika individer, även om det finns generella mönster.

Håller med dig Hera att det kanske är lämpligast att inte dela om olika droger och dess effekter härinne. Kan trigga andra. Finns bra information att finna kring olika droger och dess effekter. Tyvärr när det gäller Internet så finns det oerhört mycket romantiserad information. Ett tips är att gå in på RNS's (Riksförbundet Narkotikafritt Sanhälle) hemsida www.rns.se de har ett ABC kring droger som är mycket bra. Annars har även vårt lands fantastiska kunskapsbanker, våra bibliotek också bra böcker på området.

Lycka till,

Daniel

HannaJonsson
2007-11-19 13:33
0

Hmm jag tänkte bara ge ett råd! Men nu kan jag iallafall inte ta bort mitt inlägg så om ni kan det får ni ta bort det..

Karmatarerskanise
2007-11-19 16:05
0

HannaJonsson
Det behövs säkert inte tas bort, men jag tyckte inte du beskrev drogen något bra.

Så jag tycker att du GAJarhult, kan gå in i på länken som D-72 har i sitt inlägg :)

D-72
2007-11-19 18:27
0

Ingen fara Hanna Glad

Tycker inte du eller någon annan har gjort några fel i den här diskussionen!

Mvh,Daniel

lilin
2007-11-20 01:44
0

be inte om ursäkt för dig själv hanna. vi är alla människor.

Men jag håller med om att det kan bli hemskt fel om man går in på olika drogers påverkan.

Att prata med varandra om allt är det bästa sättet att ha ett förhållande. Inga hemligheter och ingen rädsla för att säga vad man tycker, utan skrik och tjafs, då håller förhållandet bättre och blir stabilare.

Kram lilin

Spendrups
2008-02-22 01:01
0

Ifall det är så att han ofta är trött så kan det vara att han röker på. röken fastnar ju i kroppens fettklumpar och större del av hjärnan består av fett. det gör att man minskar syret och man blir trött

kerstinjo
2008-02-22 17:32
0

Även en begynnande depressinon kan visa sig på det sättet du beskriver, GAJarhult. Så det bästa är nog att fråga honom.

Kerstin 

HannaJonsson
2008-03-10 20:01
0

Hur går det för dig?.. har du pratat med honom än?

GAJarhult
2008-06-24 11:40
0

Ett  flertal gånger har jag försökt… Jag försöker att inte anklaga utan säger mer vad jag känner. Men disskussionen blir ju då tycker han att det är bara han som ska förändra sig. Just nu är är vi inne i några dagars öppenhet. Det känns faktiskt att han börjar tänka själv lite nu….. ( Men rökt har han inte gjort på 2 år.DS)

En trolig orsak är nog oxå att min dotter berättade att hon frågat honom om droger en natt när han körde hem henne från krogen. Jag hade inte sagt något till dottern innan. Hon tycker att han oxå är i en annan värld och tog sina slutsatser själv…

folke
2008-06-26 16:56
0

Det kan vara stress också…

Jag känner väl igen symtomen som beskrivs…

Jag var tidigare en sån som ställde upp för allt och alla, jag jobbade övertid, hjälpte kompisar med både det ena och det andra, så att jag inte hann göra något av det jag ville göra själv….

Det slutade med att jag fick minnesförluster, jag kom inte ihåg namnen på mina hundar, glömde nycklar, möten…. etc.. och fick till slut en sån stress attack att jag trodde jag fått hjärtattack..

Nu vet jag ju inte hur mannen i fråga är, men ställer man upp och jobbar mycket så finns nog risken för stress…

Och det kan jag säga efter att ha lärt mig att prioritera, att det finns ingenting som är värt att riskera sin hälsa för….

För 3 år sedan var jag totalt utarbetad, hade jobb upp över öronen och jobbade över hur mycket som helst….

Jag gör samma jobb idag, men bara det jag får betalt för att göra, kommer någon och ber mig göra nåt utöver detta så säger jag nej…  Idag sitter jag och pluggar distanskurs på universitet, och skriver inlägg här, på arbetstid och har alltså varken bytt jobb eller arbetsuppgifter :-)

Dessutom kommer jag tillbaka till att jag var sockerberoende, och det ger precis samma symtom som de droger ni beskriver här…  man jobbar när man måste, sen sover man bort fritiden..

Hoppas att i ditt fall det "bara" är stress …  Oskyldig

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Klump
2008-07-01 01:07
0

TS

Olika droger kan du googla och få information om.

Men knepig sak att starta en tråd om?
Är det inte enklare att fråga honom?

Kia
2008-07-01 01:17
0

#18 , Ibland är det inte så lätt att fråga rakt ut. En som använder sig av någon drog kommer ju högst troligt att ljuga och manipulera för att inte bli påkommen.

Klump
2008-07-01 01:29
0

Då har man ju andra problem.

Kia
2008-07-01 01:36
0

#20 vad menar du att man har andra problem. Är man beroende så är man väldigt duktig på att ljuga och manipulera så jag skulle gissa att frågar man en sådan fråga rakt ut till en beroende så kommer den personen inte erkänna iallafall.

Eller jag gissar inte jag vet av egen erfarenhet …

/mvh Kia

Klump
2008-07-01 01:39
0

Jag menar att TS verkar ha större problem med sitt äktenskap än ett eventuellt beroende.

Jag skulle inte kalla en kille som röker på iblnd för missbrukre iof.

Kia
2008-07-01 01:45
0

#22 Vi är inte här för några gissningslekar om någons äktenskap och det kan man absolut inte läsa ut av det inlägget utan det är en fråga om narkotika helt enkelt och beteende.

Jag skulle vilja säga att en kille som röker på ibland ofta slutar med att man röker på MER än ibland. Det där med fest blir lätt vardag. Men där kanske vi har olika åsikter. Har ingen aning om du själv har ett beroende Rauija. Oavsett har jag inte sett dig här innan så därför säger jag Välkommen till Beroenden.ifokus :)

Karmatarerskanise
2008-07-01 01:46
0
Klump
2008-07-01 01:52
0

Jag försökte mig inte på någon gissning om hennes äktenskap heller.
Det man kan läsa av inlägget är att hon och hennes man inte har en bra komunication. Och att hon inte litr på sin man.
Det säger en del.

Hasch ses som en drog i landet lagom (sverige)

En joint ibland kallr jag verkligen inte missbruk.
Och att Hasch skulle vara en port till starkare droger håller jag inte heller med om.
Hur man hanterar Hasch nikotin och alcohol beror på EN sak, och det är hur man är som person och hur man mår.
Man blir BARA beroende om man tillåter sig att bli det.

Jag är ett levande bevis på det=)

Kia
2008-07-01 02:01
0

#25, Där håller jag inte alls med dig. Det är inte så att man tillåter sig att bli beroende. Det är ofta ärftligt och tittar man på de flesta beroendepersoner här så har alla i princip beroenden i släkten bara det att man utvecklar beroendet i olika droger så som mat, narkotika , alkohol osv.

vad jag förstått och vad jag läst och blivit lärd så är det något i hjärnan som man saknar (dopamin , seratonin) som inte är som det ska därav beroendet. Glädjehormoner….(starta gärna en annan tråd om detta om du vill det.)

Kanske är det inte så för alla att de blir beroende av en joint men om du har beroendet i dig så är tendensen väldigt vanlig att det är så det börjar.

Vad gäller första inlägget så tror jag inte att varken du eller jag ska spekulera i det eller ägna mer tid till att tro oss veta vad som är problemet. En fråga är ställd och då vill man göra så gott man kan att svara utan att döma ut personen direkt. Nu säger jag inte att det är det du gör men jag tror vi ska släppa detta nu i denna tråden då det inte var det frågan handlade om. 

Nu är ju detta en sida för beroenden och därför ingen sida där jag på något sätt vill uppmuntra någon att ta en joint på något sätt oavsett vad man tycker om ett beroende är ett beroende.

Klump
2008-07-01 02:15
0

Då har vi helt olika åsikter om beroden

Startar en ny tråd omg.

TS - ber om ursäkt för att jag gick OT

p.s Jag dömer inte TS, jag menar bara att det låter som att dom har ett större problem än att gubben ev röker på. Bara att TS inte kan fråga sin man utan hellre startar en tråd talar väl för sig själv?

Kia
2008-07-01 02:17
0

Nja, ibland vill man kanske ha ett råd först innan man vet hur man ska bemöta ngt som är svårt för en. Vilket detta säkerligen är.

Ibland kan det vara skönt att fråga någon utanför ens egna vardag bara för att kunna bemöta känsliga saker på rätt sätt…

kerstinjo
2008-07-01 10:31
0

# 25

Hej, har du hittat hit nu också!

Jag och de flesta ser heller inte att röka en joint är ett missbruk, inte heller att ta ett glas vin då och då. Inte heller ser jag att de som använder t.ex. amfetamin som en festdrog är missbrukare.

Men någonstans börjar det!

Kerstin 

AnneN
2008-07-01 10:36
0

Håller med kloka Kerstin, det är skillnad på bruk och missbruk

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

sansod
2008-07-24 13:10
0

Håller med #29 och #30 till viss del, Men jag anser också att helgdroga också är en form av missbruk då jag av egen erfarenhet vet att det brukar upprepas varje helg. När något upprepas blir det en vana och redan där har du en form av missbruk…

GAJarhult
2008-07-24 21:25
0

# 27 Vem är TS ?

AnneN
2008-07-24 21:29
0

#32 TS = Trådskaparen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

GAJarhult
2008-07-24 21:32
0

#33 Ohh Jag trodde jag hade fått ett nytt namn…Fot i munnnen

Kia
2008-07-25 01:13
0

#34  Hur har det gått för dig?

Dolomit60
2008-08-05 15:07
0

Det är klart att "nånstans börjas det"

Men med en sådan  mening som utgångspunkt och ledstjärna, skulle man ju inte smaka på en öl, ine gå och shoppa, eller käka en kaka, eller ens gå på en date, eftesom det finns sockerberoende, sexberoende, och shopingberoende etc.

Jag ser detta med droger på et tliknande sätt: Vi kan inte dra alla droger över en kam, bara för att man kan bli mer eller mindre beroende av dem !

Det finns MÅNGA som röker på nån gång imellanåt, utan att bli beroende !

Och har man rökt på i uppåt fem, tio år nån gång till en fest, säger mig min erfarenhet, att risken för at bli beroende är tämligen minimal !

Det samma skulle jag vilja säga m dem som snortar i sig en lina vid "festliga tillfällen".

Därför skiljer jag på rekreationskonsumenter, och egentliga missbrukare.

Visserligen börjar de flesta missbrukare som rekreationskonsumenter. Men det är å andra sidan många rekreationskonsumenter, som aldrig utveklas tll missbtrukare.

Alla de mäniskor , som tycker om att ta sig en whiskey på lördagskvällen, eller supa sig redlöst packade tre fyra gånger om året exempelvis (midsommar, jul, nyår, och på flyget till mallorca) men håller sig föredömligt nykra resten av året.

Det finns en poäng i att göra den här åtskilnaden: Om vi lär ungdommar att "knark är knark" och livsfarligt hur man än vänder på det, så riskerar vi att de som redan provat hasch berättar för dem, att det är en betydlig skilnad mellan att slå i sig tjack och röka hasch. När den unge väl har provat några gånger inser han ganska snart att snacket om hasch är betydligt överdrivet !

Varför skulle man lita på någon som haft fel tidigare ?

Heroin kan också rökas. Man blir kanske inte beroende första gången. Men jag har sett folk som har blivit torsk på heroin på mindre än en vecka ! Hasch har jagsett folk röka dagligen i flera år, utan att ha några störe problem med att sluta senare ! Och så är det en sak till: Heroin kan du dö av- knall och fall som förljd av en enkel överdos. Det är inte ens särskiljt ovanligt ! Jag tror inte att det någonsinn har raporterats något dödsfall som följd av canabisöverdos.

Därför är det också grund till att göra åtskilnaden i samband med lagstiftning, och polisiära insatser mot droghantering; är det rimligt att man får samma straff för tio gram hasch, som kan rökas upp på en vecka, utan att någon kommer nämvärt till skada, som man får för att inneha tio gram heroin, som med lätthet kan döda ett hudratal personer ?

På samma sätt, och avsammaanledning, som jag anser att man bör skilja på olika preparat, är det också meningsfullt att (som följd av detta) skilja mellan rekreationsmissbruk, och egentligt missbruk. Härav följer nödvändigheten av att erkänna att Man faktiskt KAN ta sig en lina, eller en joint, en gång imellanåt, utan at bli beroende - oavsett hur olustigt det känns…….

Precis var den exakta gränsen går är givetvis väldigt svårt att säga. Men så är det ju ofta; När övergår saxen från att vara acceptabelt skarp, till att vara för slö ? och när bir det musikaliskt intressanta experimentet till rent oljud ?

Vad det gäller rauija-fundersam, tycker jag inte att hon gort sig "skyldig" till vare sig gissningslekar, eller några särskiljt vittgående spekulationer.

Ser jag på min keramiksida (där jg egentligen hör hemma mest) att någon skriver och frågar om Ramses II var en grekisk kermiker, så svarar jag att det tror jaginte - jag tror at han var egyptisk kung - möjligen med någon slags gudastatus.

Visserligen har inte sidan ett dugg med historia att göra, men jag försöker visa vederbörande en bit på vägen i alla fall - och jag tror mina sjatvärdar tycker det är OK, om det inte skymmer sidans huvudinnehåll.

det var det jag tyckte rauija-fundersam gjorde ¨- uptäckte något i   texten (som även jag reagerat på på liknande sätt) som hon tolkade som bristande komunikation nånstans, och påpekade det. Min antagelse är att hon gjorde det för att hjälpa Gajarhult att komma till botten med problemet - precis som någon har skrivit att det liknar stresssymptomer. Enligt resonemanget "Det hör inte hit" skulle man ju kunna avfärda Stress-resonemanget också. Men jagtycker båda resonemangen är värdefulla !

Däremot påståendet att man blir beroende om man låter sig bli beroende en sanning med modifikation; Det är givetvis sant så tillvida att ingen tvingara dig till att smaka alkohol första gången, eller dra din första lina.

Men samtidigt som ingen annan än du själv har ansvar för dina egna handlingaar, så är det ju knapast någon som har som intention att bli missbrukare……

Det finns mäniskor som har lätare att trilla dit, och dom som  inte trillar dit lika lätt.

Även om hasch kan sägas vara en relativt "lätt" drog finns det fortfarande folk som sägersig ha blivit beroende avden…..

Hur lätt man har för att bli beroende, är inte något man har valt , eller kan veta i förväg ! Jag har en gång hört en alkoholist säga: Jag viste att jag var alkoholist, så fort jag tagit min första sup !

Och jag hade en kompis som  blev så torsk på alkohol at han var tvungen att omhändertas efter en månads tid. Han hade aldrig druckit förut, men gick igång med att "maratonsupa" en vecka i taget tills det sloghelt slint !

HAR man ett problem, kan det vara på sin plats ibland, att få veta att man själv har ett ansvar, visserligen (många missbrukare har tusen ursäkter för att dom missbrukar, men glider förbi sitt eget ansvar) Men däremot att säga: "Det var ditt eget val som gjorde dig till missbrukare", tror jag inte någon är hjälp av - tvärtom .

Denna kommentar har tagits bort.
GAJarhult
2009-01-10 14:44
0

Jo nu har bubblan spruckit…. Hittade en lien burk med pulver… Varit hos polisen och pratat och fick bekräftat att det var amfetamin…. Haft familje råd…. han får välja familj eller "sitt" liv…. Satt ett datum… då ska han bestämt vad han vill…. jag har fått tid tilll samtal och då ev gubben oxå om han väljer familjen….

Karmatarerskanise
2009-01-11 18:11
0

#38 Hoppas han väljer rätt! Lycka till!

Kia
2009-01-14 22:59
0

#38 Tycker att du är oerhört stark och framförallt i att du vägrar bli medberoende genom att agera.

Lycka till och som Hera skriver hoppas han väljer rätt

/Kia

[Beavis]
2009-01-17 19:27
0

Jag håller med Kia. Starkt gjort hoppas du klarar avatt lämna om han vägrar sluta och ta tag i sitt beroende.

Tyvärr är det väldigt vanligt att man inte klarar att bryta utan tyst accepterar under protest och lider och hoppas att "en dag så…." Var stark