Utbildningsvägar.
Jag lever själv i ett matmissbruk.
Jag har under de senaste sex åren haft (fortfarande inte helt frisk), Anorexi, Jag har även haft Bulimi som sedan gick över till hetsätning och idag är det bara som en drog. Jag är mentalt sugen jämnt.
Jag vill dock kunna hjälpa andra i framtiden mot deras beroende kanske till och med kunna hjälp amed förebyggande. Just nu väntar jag på plats för kostrådgivarutbildning och jobbat som kock tidigare, så kunskap finns. Om inte personlig.
Men om man vill bli respekterad känner jag att det är någon form av utbildning som gäller, är det någon som kanske vet vilken inriktning eller program man ska läsa då ?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tack så mycket för hjälpen, Ska sätta mig och läsa lite och se vad det är för nått om man kanske kan läsa den. =)
Tack för hjälpen.

#2 det finns säkert många fler utbildningar också, men just denna har jag bara hört gott om =)
_**/Mvh Anne

Tyckte den såg jätte bra ut så jag ska försöka satsa på starten 2010 då jag vet att jag vill hjälpa andra med beroende, eftersom jag vet hur det är att själv levt med dem. Hur jobbigt det är att bli av med dem, inte mindre när man går igenom det helt själv, för att man inte är tillräckligt sjuk för att få sjukvårdens hjälp. Men har jag klarat det, tror jag att även andra kan, men jag vill kunna ge dem vägledning och stöd på vägen, så de slipper få ett djupt beroende eller bli friska från ett som inte är tillräckligt starkt för att få hjälp.
Känns som jag nu hittat hem =)
Återigen tack för hjälpen, Den är dessutom inte så långt ifrån hemmatrakterna, vilket är jätte bra.

#4 kom bara ihåg att man måste vara abstinent/nykter/drogfri sedan minst 3 år tillbaka för att få gå den utbildningen =)
Jag sattsar på att gå den, men jag har minst 2½år kvar innan jag varit abstinent i 3 år =)
_**/Mvh Anne
Det där har jag funderat på en del att jobba och hjälpa andra. Det vore jätteintressant… Kanske en dag i framtiden är det något jag gör.
Ett modigt och starkt steg tycker jag Skrivfeber…

Jag har aldrig haft någon hjälp, det är därför jag kör igång med att ge den hjälp jag själv aldrig fick.
Men jag kommer börja med att jobba som kostrådgivare och berätta om mina erfarenheter om beroendet, vara ett stöd i början för dem som ev kommer till mig med beroende.
Jag ser mig själv som "frisk" nog att ta utbildningen, och det finns ju inga andra papper. Men det är tur att det inte börjar förrens i så fall 2010. Jag vill ta mig tid och fundera och vara helt säker på att jag fixar den utbildningen
Om det är modigt vet jag itne. Men jag vet hur jag själv har behandlats samt personer i min närhet fortfarande idag behandlas. Det sätt det sker på är fel och skamligt för våran svenska vård, och jag är nog mer beslutsam och arg, än modig. För att kunna rätta till felen tror jag på att man ska göra något själv annars blir inget gjort.
Jag hoppas på att kunna genomgå utbildningen under 2010, eller med start 2010. Jag har liksom hittat hem, och det har hjälpt mig mycket. =)
Jag vet att jag klarar det, men jag är samtidigt skiträdd.
Har ni fler utbildningsorter och utbildningar hör gärna av er till mig

såg nu att jag skrivit lever, där det ska vara levde i första inlägget. =) konstigt det blir ibland.
I dag är jag nog nykter, har inte mina hetsätnignsattacker, men främst inte bulimi eller anorexi.sen flera år. ingen deprission eller hetsätning på snart 2 år. (då var det konstant).
Visst att man kan hamna i ett lågvattenmärke någon gång, och sitta en hel kväll och frossa. Men det blir aldrig mer än så. Så jo jag vill nog kalla mig nykter, och tror att mina erfarenheter plus andras kommer utveckla mig som person, och hjälpa mig att inte trilla ner igen.
Det där är jättebra tänkt Skrivfeber, för vem är det som är expert på matmissbruk om inte den som har gått igenom det själv.
Det är ju den personen som vet var fallgroparna finns, hur förnkelsen ser ut osv.
Om du söker lite på nätet så tror jag att du kan hitta mycket "matnyttigt" om utbildningar.

ska ta en heldag i helgen och bara plöja allt ja kan finna om utbildningarna, se var man kan gå och vad de erbjuder. Samt att kolla efter någon man kanske kan ha som handledare och coach under utbildningstiden. Brukar bli lite lättare då.
Jag håller med Kerstin i det hon skriver att för vem är det som är expert om inte den som själv varit igenom det.
Jag tycker ändå att du är modig i din beslutsamhet.