Annons:
Etikettberoende
Läst 2518 ggr
ladysurprise
2009-01-03 18:23

Min kompis är alkoholberoende och knarkberoende

Har inte haft dena kompisen så länge men har fattat från början att hon är alkoholberoende.. Hon ska fylla 18 nu i januari. Men de nu lite senatre som jag fåt veta att hon knarkar.. Vi var hos hennes mammas nya kille han är även en kompis till mig och min kille.. Han knarkade också när han var yngre men har slutat bortsät i från att han röker på i bland och även han lite alkoholproblem men de bryr jag mig inte om på sama sät som med min tjej kompis.. Hon käns som en lilla syster för mig. Hennes mamma viste om alkohol problemet men inte knarket.. Hennes mamma röker på ibland.

När vi sat hos hennes mammas kille så sat hon och började andas jätte konstigt då hade hon blivit lutad.. Hon skulle köpt heroin tror jag de var men fick nåt annat så hennes hjärta slog kånstigt.. sen sat hon och skakade av suget.. deta var på nyårsafton.. senare på kvällen så åkte vi till min killes bror och där sat hon och skakade av alkoholsuget.. Jag har fåt uppfatningen att hon vill sluta men hon har så FRUKTANSVÄRT dålig själv förtroende så hon klarar de inte.. jag stötade henne hela kvällen och när hon skade av alkohol suget så tog jag henne på en bil tur för att hon skulle slipa se alla andra drick.. Jag sa till henne inan vi gick in att nu tar du de lungt med alkoholen och de gjorde hon. men för att hon skulle slipa se alla dricka och inte hon så åkte vi i väg med bilen..

Vi pratade om att jag skulle bo hos henne ett tag o stöta henne ..

Annons:
ladysurprise
2009-01-03 18:26
#1

Jag har även sakt att hon kan ringa mig när som och jag kommer om hon behöver min hjälp och stöd.

Milka
2009-01-06 02:10
#2

Du låter som en underbar vän :)

ladysurprise
2009-01-06 02:21
#3

#2 jag stäler upp på mina väner till 110% ^^

[Beavis]
2009-01-09 01:57
#4

Det var ju inget litet missbruk hon har!… måste jag säga Heroinist och alkoholist och bara 17år. Tråkigt att höra. Hon skulle nog behöva komma under behandling på hem ller liknande? Jag tror att det är nära omöjligt att tända av  från heroin utan hjälp dygnet runt då suget sitter fysiskt .

Men fortsätt och var en bra vän stötta henne och vill hon ha hjälp att tända av kan du ju försöka men det lär vara dygnet runt i flera dagar osv

Andra här kan mer om det än jag, de får gärna tipsa.

ladysurprise
2009-01-09 06:56
#5

#4 jag  vet men tyvär så¨kan inte jag säta henne där.

Porklash
2009-01-09 09:57
#6

Nej det är ju tyvärr inte så mycket man kan göra som vän/närstående till en beroende. Det blir lätt att man offrar för mycket av sig själv och får mer eller mindre inget tillbaka.

Nu är ju din vän dessutom väldigt ung vilket tyvärr gör att chansen att hon kommer till insikt blir mindre. Detta p.g.a konsekvenserna oftast inte har hunnit blivit så stora och hon orkar med de tyngre perioderna bättre.

Men man vet aldrig. Fördelen med att vara ung är ju att man "läker" snabbare, åtminstone rent fysiskt men jag skulle vilja påstå psykiskt också. Beteendet har inte hunnit "fastna" lika mycket hos en ung person. Även om själva drogabstinensen kan vara lika tuff.

Men som sagt du kan inte göra så mycket mer än att visa att du finns där som stöd när hon behöver det samtidigt som du bör ha tydliga gränser. Beroende vet hur man tänjer på sådana. Både sina egna och andras.

Annons:
ladysurprise
2009-01-09 13:14
#7

sen efter som att hennes systers kille knarkar och hn brukar umgås med sin syster så kan de nog va lätt för henne att fala tillbka. 

hoppas varkligen att hon tar sit förnuft till fånga snart och fattar att hon förstör sit liv.

Jag har alltid vart o kommer alltiv va trogen  mina väner o stäla upp

Kia
2009-01-14 23:47
#8

Jag tycker du verkar vara en fin vän. Det är skillnad att vara vän och att vara medberoende. För det är så lätt att bli just medberoende för man vill dom så väl. Det är tufft när någon ska ta sig ur ett beroende och även om man vill hjälpa som vän så kan man ofta inte göra så mycket. Men vad man kan göra det är att lyssna för det är det man behöver, någon som lyssnar som accepterar en som man är och inte dömer en för att man gör fel ibland.

Hoppas det kommer bli bra….

[Beavis]
2009-01-17 19:16
#9

Ett enkelt tips för att försöka undvika bli medberoende är att aldrig låna pengar till henne oavsett vad hon påstår det ska vara till.

Behöver hon pengar till mat: köp mat åt henne osv annars kan du ge dig fan på att pengarna går till knark eller alkohol antingen hela eller delar av summan.

Lycka till

ladysurprise
2009-01-18 00:00
#10

#9 jag skulle alldrig börja knarka o jag dricker MYCKE sellan alkohol. Så fisken att jag skulle bli medberoende är MYCKE liten.. Men tack för dom andra tipsen…

Thyra4
2009-01-18 15:57
#11

#10 Medberoende är inte detsamma som att vara beroende själv. Det blir ett mönster att hjälpa den beroende att fortsätta i sitt missbruk. Jag har levt med en alkoholist och dottern blev också alkoholist. Dottern har nu varit nykter i 6 år och jag har varit med på hennes behandling och fick då insikten om hur man ofta ger björntjänster, Så jag fick ju också hjälp att våga säga nej och stå emot. Min f.d. make har nu varit nykter sedan 3 månader.

ladysurprise
2009-01-18 19:58
#12

#11 ok då är jag med

kerstinjo
2009-01-21 20:14
#13

Bra, för det är väldigt lätt att bli medberoende, så lätt att man kanske inte ens märker det.

Men just nu kan du försöka vara en stöttande kompis, men du får henne aldrig att avstå narkotika/alkohol om hon själv inte vill.

Tjejen är så pass ung så det finns inga konsekvenser som har hunnit ifatt henne än. Tvärtom så kanske livet leker med alkohol och droger och då är det svårt att få henne att avstå. Risken finns att hon lockas av det "farliga livet" och inte förstår allvaret och att hon faktist leker med sitt liv som insats.

Men genom att visa att du finns, att du inte sviker henne för att hon har "klivet av på fel sida" så kan du vara en värdefull kompis.

Men var försiktig!

 Kerstin 

 

Annons:
ladysurprise
2009-01-21 23:53
#14

har fåt höra nu att hon kanske har någon lever sjukdom eller vad de var som hon troligt vis fåt för hon eventuelt delat sprutor med en som nästan till 100% har sjuck domen… den gör att hon inte kan skafa barn.. och måste ha kondåm vid sex.. hon som vill ha barn.. hon fick barn en gång och fick missfal..

kerstinjo
2009-01-22 00:17
#15

Risken för smitta av hepatit C vid sexuell kontakt bedöms som liten och risken för att modern skall smitta fostret eller barnet är låg, cirka fem procent och risken är störst under förlossningen.

 Kerstin 

 

ladysurprise
2009-01-23 00:07
#16

#15 ja har fåt höra att risken är hög. men har man hepatit c så har man ju inte sex med någon utan kondom för att risken fins att man kan smita.. och jag skulle inte våga skfa barn efter som de kan smita

[Beavis]
2009-01-24 21:57
#17

Att skaffa barn som missbrukare är oansvarigt så det hoppas jag hon inte lyckas med, Visst trevligt när/ om hon lyckas bli ren Men inte  annars.

Hepatit C och en del  andra "missbruks" sjukdomar sprids både via samlag och intravenöst så jag skulle ju säga att smittorisken e rätt hög. Kondom är vitalt för hennes fortlevnad och eventuella chanser till att få barn, Så det måste ju hon använda men det tänker man ju inte på när man e stenad eller full tyvärr  :-(

Upp till toppen
Annons: