Annons:
Etikettberoende
Läst 1199 ggr
exitingsvillemo
1/20/09, 3:24 AM

kvällsberoende

Har suttit och läst lite artiklar och kommit på att jag nog kanske inte har ett så normalt beteende när allt kommer omkring.

När sonen har somnat äter jag Non-Stopp(nej,inte chokladen Non-Stop utan "hela tiden"), hela kvällen.

Äter ingenting på dagarna. Ingen frukost, ingen lunch, inga mellanmål. Bara kaffe.

Äter middag vid 17.00 ungefär, dagens första bit mat.

Medans jag lagar midagen så gör jag gärna "lite extra" som jag kan äta senare.

20.00 börjar jag. Det som återstår av middagen, glass, chips, popcorn. Ja vad som helst bara jag får tugga på något.

Är inte direkt sockret jag är ut efter så vill inte kalla mig sockerberoende. Vill inte säga att jag överäter heller, då jag inte har ngt behov av att äta på dagarna.

Det är just kvällarna. Att få kura i soffan, i lugn och ro utan skrikigt barn runtomkring och bara få knapra på ngt.

Hårdbrödmackor är en klar favorit. Kan lätt trycka i mig 2 runda hårdbrödkakor, med pålägg… *mumma*.

Jag vet inte riktigt vart jag hör hemma. Missbruk? Ja till viss del, eftersom jag är diabetiker, men ändå inte kan klara mig utan dessa kvällsrutiner eller äta på bestämda tider under dagen.

Ätstörning? kanske jag vet inte…

Jag kallar det helt enkelt för kvälls-beroende =)

Finns det fler än jag som beter sig på detta vis och vad kallar man det?

Annons:
exitingsvillemo
1/20/09, 3:28 AM
#1

Kan ju tillägga att jag, trots mina mat(o)vanor inte har problem med viktenObestämd vilket för mig är en gåta. Är ca 162 lång och väger ca 54kg, har ett BMI som ligger idealiskt.

Kia
1/20/09, 11:57 PM
#2

Hej, Välkommen hit :)

Jag tror det är ganska vanligt det du gör faktiskt. SÅ har jag också gjort, inte ätit alls på dagarna men på kvällen sätter det igång och där finns liksom ingen botten. Tror det man måste göra för att stoppa det är nog att verkligen se till att äta tre gånger om dagen oavsett om man är hungrig eller inte. Men jag kan se idag att om jag missar bara frukosten så har jag det i nacken sen på kvällen för då blir jag sugen och äter vad som. Jag tror att kroppen kommer i någon form av obalans genom att inte ge den ngt på hela dagen.

Vad jag förstått är att man behöver ju inte var överviktig för att ha ett mat/sockermissbruk vi har ju alla olika förutsättningar för viktökning. det är väl en form av ätstörning med socker/matberoende Men det sliter på en att äta på det viset där det inte finns någon stopp liksom. Det sätter sig på sinnet på något vis. kontrollerar det man gör för man planerar det man ska äta på kvällen…

Igen Välkommen hit

Tilda-T
1/26/09, 7:14 PM
#3

Jag har varit en kvällsätare, så skönt  att få ägna sig åt att knapra i sig både det ena och det andra när man i lugn och ro kan sitta framför tv och äta. Har man dessutom varit duktig och nästan inte ätit något alls under dagen kunde man väl få unna sig! Men för det mesta slutade det med att man gick och lade sig med rejält ont i magen för att mängderna blev för stora, inte bra, inte sunt förhållningsätt till mat över huvud taget.

Lösningen för mig som för många andra har  varit lchf, vilken tur att jag hittade kolhydrater i fokus! Idag äter jag 3 mål om dagen och har fått bukt på mitt kvällstuggande!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Kia
1/26/09, 11:55 PM
#4

Jag funderar på det här med kvällsätning och varför jag faller i det ofta. Jag vet inte. Men jag har alltid ätit på kvällen. Ser till att vara ensam så jag verkligen kan äta ostört. Om någon stör upptäcker jag att jag blir irriterad för jag får avbryta mitt ätande och gömma undan det jag vill äta.

Med Lchf har jag valt annat typ ost osv. Men suget finns där ändå på kvällen av någon anledning. Kanske ska man bara gå och lägga sig.

Obestämd

[Beavis]
1/27/09, 12:10 AM
#5

Människokroppen är ju inte anpassad för att äta på kväll/natt men att man i många fall gör så om man lever stressiga liv med höga krav är nog vanligare än vi tror.

Särskillt bland höpresterande kvinnor som  (enligt min personliga erfarenhet) är mycket mer benägna att skippa lunchen och fikat för att visa sig på styva linan och "jobba ikapp".

För att sedan komma hem och släppa allt och kunna ta igen den vila och kaloriintag man missat. ( det gillar även jag)

Som Kia söäger så är nog enda lösningen för dig att tvinga dig att äta minst tre mål mat om dagen på fasta tider oavsett om du är hungrig eller inte.

Ta rast och lunch för att vila hjärnan om inte anna så ska du se att du kommer må bättre fysiskt och psykiskt  efteråt.

begin
1/27/09, 9:44 AM
#6

Jag brukar kalla det för kvälls-hets-ätning….det blir ju ännu värre om man är ensam också….finn ngt annat att fokusera på. Jag brukar koka en STOOOR kopp grönt te med mintsmak, och det gör susen. Dom första dagarna är aöötid jobbigast…men det gäller att ha viljan där. Allt eftersom tiden och dagarna går så "glömmer" du bort att stoppa i dig massa gosaker eller vade det nu är på kvällarna.

Det går bara man vill…..ibland ..

Annons:
Upp till toppen
Annons: