Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 6613 ggr
AnneN
1/26/09, 7:49 PM

Al-Anon möte

Någon som varit på något sådant möte?

Jag har nu bestämt mig för att jag ska gå på mitt första Al-Anon möte på söndag (enda dag det finns här i Luleå).

Varför ska jag alltid bli så nervös inför sånahär saker? Förra våren var jag lika nervös då jag skulle på mitt första OA-möte och det gick ju hur bra som hellst, finns inget som visar på att detta inte ska gå minst lika bra!

Mina föräldrar är alkoholister och jag är maktlös inför mitt medberoende!

(Mamma om du läser detta så bråka på bäst du vill, du fick din chans att komma och prata med mig om allt detta men du valde att inte ens höra av dig! Din alkoholism är din sjukdom men den påverkar även alla i din omgivning.)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Gronstedt
1/26/09, 7:56 PM
#1

Jag har inte provat något sådant möte, men jag håller tummarna för dig, AnneN! Du klarar förstås detta också, men det är helt naturligt att det känns nervöst.

AnneN
1/26/09, 7:57 PM
#2

#1 tack för stödet =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gronstedt
1/26/09, 7:59 PM
#3

Tyckte din hälsning till din mamma var klok också. Du inte bara tänker och önskar att du kunde säga det till henne, du säger det faktiskt. Men på ett sakligt sätt, ett sätt som hon inte kommer att se om hon inte kommer "snokande". Klokt och ett viktigt steg att ta ifrån henne makten att göra dig medberoende, tror jag.

AnneN
1/26/09, 8:24 PM
#4

#3 jo det var som en del av tanken med meddelandet till henne.

Jag har i många år jobbat på att bryta mig fri från mitt medberoende och har kommit en bit på vägen, men känner att jag fastnat och behöver hjälp och då är jag mogen för att söka den hjälpen via Al-Anon och givetvis så är det även en stor hjälp att få skriva av sig här också.

Jag älskar mina föräldrar, men jag hatar alkoholdemonen som tagitöver deras kroppar & hjärnor! (Kanske låter konstigt men ni kanske förstår hur jag menar iaf)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joannalindrot
1/26/09, 9:53 PM
#5

Hej!

med risk för att låta korkad men jag måste fråga!

OA- möte vet jag vad det är för jag har gått på möten där innan borde försöka leta upp närmaste mötesplats från mellerud Rynkar på näsan det hade varit bra för mig att komma dit igen är inte abstinent längre om man säger så..

Men nu till frågan: Al-Anon möte!? vad e det ..

kramar Joanna som blev medlem idag

Micke & Molle

AnneN
1/26/09, 10:12 PM
#6

#5 Du låter inte alls korkad, snare smart som frågar =)

Al-Anon är för anhöriga till alkoholister, kika in på http://www.al-anon.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
joannalindrot
1/26/09, 10:35 PM
#7

hej igen!

tack för ditt svar ska gå in på sidan å läsa..

ta hand om dig å ha en trevlig kväll kram Joanna

Micke & Molle

Kia
1/26/09, 11:46 PM
#8

Modig du är Anne. Jag tycker också att du gör rätt i att gå dit. Jag var på väg till ett sådant möte strax innan jul men det var na-anon (tror jag det hette) men där var stängt och ingen där så det blev inte. Det var i juldagarna så jag antog sen att det var anledningen men jag ska ta mig dit igen. Jag tror det är ett bra sätt att få hjälp med medberoende och jag har hört många som fått hjälp med just medberoendet i dessa organisationer. Ibland kan jag känna att medberoendet är starkare än mitt själva beroende.

berätta hur det gick och det är naturligt att vara nervös när man ger sig in i något nytt.

Kramis Kia

AnneN
1/27/09, 12:10 AM
#9

#8 hoppas att du också kommer dig iväg igen, runt jul så är det ju fullt möjligt att de helt enkelt inte hade möjlighet att komma och därför hade stängt just då, men annars så hoppas jag de har öppet alla dagar som står i möteslistan.

Självklart kommer jag att berätta hur det var då jag kommer hem därifrån =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Porklash
1/27/09, 12:45 AM
#10

Al-Anon är de möten jag har gått på kontinuerligt även om kanske ACoAs hade varit mera lämpliga men det fanns anledningar till att jag inte gick på dem. Skulle börjat gå på dem nu men då har de dessvärre lagt av!

Annars är de väl som möten är mest. Man delar, fikar och pratar, stöttar och hjälper varandra.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga…

pEr

AnneN
1/27/09, 12:48 AM
#11

#10 ok tack =) har hört många som gått på acoa och tyckt att det varit bra, men tyvärr så är deras närmaste möte i grannkommunen och jag har inte råd att ta bussen dit.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Porklash
1/27/09, 12:58 AM
#12

#11

fast är det medberoendebiten specifikt som du har problem med så tror jag faktiskt att Al-Anon är bättre.

Nåt som jag tycker mig ha sett bland alkoholister är att medberoende är oftast början på deras återfall. De ska hjälpa en kompis som forfarande är aktiv och efter ett tag trillar de själv.

AnneN
1/27/09, 1:02 AM
#13

#12 jag är inte själv alkoholist utan jag är barn (fast vuxen) till alkoholister och har genom min uppväxt blivit medberoende, eller om man vill kalla det vuxetbarn eller något annat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
begin
1/27/09, 2:21 PM
#14

Hej! Jag har varit på några Al-anon möten. Visst, det är ganska skönt att sitta med andra anhöriga i en grupp. Men eftersom jag själv är beroende så finner jag sammhörighet i NA-möten destomer.

Men jag rekommenderar verkligen för dig att prova på att gå på ett möte. Det kan du växa oerhört av!

Porklash
1/27/09, 3:11 PM
#15

#13

Jag trodde inte det men sådär blir det mig ibland. När jag kom igång och tänkte på medberoende så kom det upp och jag skrev det utan att tänka på varför… Hoppas att det är okej…

Många av dem som gick på samma Al-Anon möte som jag gick på ACoA med och hade stort utbyte av båda. Få se om jag orkar sparka i de gamla ACoArna här så jag får något möte att gå på.

AnneN
1/27/09, 3:22 PM
#16

#15 självklart är det okej =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjo
1/27/09, 3:23 PM
#17

Bra jobbat Biobio, jag tror att du behöver den biten.

 Kerstin 

 

Kia
1/27/09, 3:52 PM
#18

Begin, fungerar al-anon som Na-anon ( vet ej om det heter så?)

 vet någon?

begin
1/27/09, 5:22 PM
#19

Kia. Jag vet ej om det är samma upplägg tyvärr, men jag kan tänka mig det. Dom byter bara ut alkoholen mot drogen i texter och så.

Naranon och al.anon är i stort sett samma….förstår du vad jag menar?

AnneN
2/1/09, 8:52 PM
#20

Nu är jag hemkommen från mitt första al-anon möte Glad

Det var så otroligt skönt att få höra andras erfarenheter/delningar och att få höra al-anons steg 1! Jag känner att detta är vad jag behöver för att tillfriskna från mitt medberoende och jag kommer absolut att fortsätta gå på dessa möten =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
begin
2/1/09, 9:17 PM
#21

AnneN: Vad skönt att höra att du funnit din rätta väg ur ditt medberoende….man blir starkare och starkare för varje gång man har varit där =)

AnneN
2/1/09, 9:34 PM
#22

#21 jo jag kan tänka mig det, är ju lite likt OA som jag gått på i snart 1 år och där blir jag starkare för varje dag som går.

Att gå på al-anon gav mig så otroligt mycket (och detta var ändå bara första mötet), att få höra delningar från folk som är både medberoende och en del även själva nyktra alkoholister, narkomaner, mm. Jag känner igen mig själv i deras berättelser.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Porklash
2/2/09, 1:05 AM
#23

Va bra!

kerstinjo
2/2/09, 4:52 PM
#24

#20 och 22.

Bra Bio, för du behöver nog det. Känna att du inte är ensam, känna igen dig i andras delningar och även kunna skratta åt "eländet". Bra jobbat!

 Kerstin 

 

AnneN
2/2/09, 6:54 PM
#25

#24 jo det är precis vad jag behöver för att kunna ta tag i den delen av mitt liv. Jag tror inte att jag har varit riktigt redo att ta tag i det innan men nu är jag det och därför känns det så väldigt rätt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kia
2/3/09, 12:09 AM
#26

Jag känner att jag också behöver gå på ett sådant möte. Vet inte vad jag är rädd för egentligen. Kanske att få höra sanningen. :(

AnneN
2/3/09, 12:13 AM
#27

#26 jag tror att du kommer iväg på ett möte då du själv känner att du är redo för att ta tag i den delen av ditt liv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Kia
2/3/09, 12:14 AM
#28

Jo, jag vet du har rätt.

Upp till toppen
Annons: