Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettalkoholberoende
Läst 1832 ggr
kittun
0

Alkoholfritt

Hur gör ni? Så här års när man bjuds på glögg överallt, tackar ni ja till alkoholfri glögg då?

Jag vågar inte… Har inte druckit en droppe på 8 år. Förra året prövade jag en mugg glögg (alkoholfri) och jisses va alkoholsugen jag blev! Kändes som om jag blev lurad! Sen gick jag hela julen och suktade efter riktig starkvinsglöggSkäms.

Så jag vågar icke göra om det. Sen får folk tycka att jag är tråkig eller vad de vill.

kerstinjo
0

Jag skulle aldrig tacka "ja" till alkoholfri glögg. Inte för att jag är rädd för att det ska trigga igång något.

Men jag har aldrig druckit alkohol för att jag har tyckt att det var gott, utan enbart för att berusa mig, så därför är det lätt att tacka nej till glögg både med och utan alkohol.

Kerstin 

Porklash
0

Ja dels som kerstinjo säger: Jag har heller aldrig druckit alkohol för att det är gott. Åtminstone så var det inte så viktigt om det mot förmodan smakade bra. men glögg är ju bara äckligt i alla fall…

Va tråkig och må bra!

kittun
0

Fast visst är det lite märkligt hur folk tror att man fungerar på alkoholist… Minns när jag gick en behandling på 90-talet och min väninnas reaktion -Men när du gått klart så kan vi väl gå och ta en öl! Hon trodde att jag skulle lära mig att dricka måttligt. Eller när jag tackar nej till alkohol -En folköl kan du väl i alla fall dricka? Suck!

Det är skönt att  vara nykterSkrattande

kerstinjo
0

# 2 Håller med dig om glögg, det är inte ens gott!

Och skulle alkoholen mot förmodan smakat illa, så hade det allt gått ner ändå. Smaken var ju ganska ointressant. Glad Det var procenten som gällde.

Kerstin 

Kia
0

Jag får uppfattningen att ibland som Ni säger tror folk bara att detta kommer gå över. Det kommer inte gå över det är verklighet och det är så det är. Men jag är ju inte sorgsen utan snarare tacksam att jag vet vad det är för fel på mig.

Glöggen håller jag mig borta ifrån då jag inte klarar ut det rent sockermässigt . SÅ är det med all alkohol för min del numera. Jag har inte haft ett direkt sund relation till alkohol tidigare, men min huvuddrog om man kan säga så har alltid varit sockret. Där går jag alltid tillbaka av ngn anledning  suck!!!

Men jag finner heller ingen mening att dricka alkoholfritt, jag har heller aldrig druckit för jag tycker det ´är gott utan av helt andra anledningar.

kerstinjo
0

Ungefär som att säga; "Jag är bara lite alkoholist."Glad

Kerstin 

[Beavis]
0

Måste bara anmärka på ord/vara viktigpetter,( jag är lagd så kan inte låta bli)

Kia Alkohol är ju rfinerat destilerat bränt socker (eller hur man ska uttrycka det?) Har du funderat på det?

Sen måaste jag ju hålla med även om det är lite annorlunda med dem niaf jag äter lchf alltså så lite kolhydrater som möjligt typ.

Min mamma vet om det min syster käkar GI så hon har rätt mycket info.

Men rätt ofta får man erbjudanden av henne att äta något kolhydratrikt.

Senast idag när jag hälsade på och åt rukost/lunch med henne hon har hajat i stora drag vad det handlar om men ändå kom frågan" om jag inte ville ha hallonsylt i?" Så är det ofta man säger att man inte äter socker och tackar nej till bullar ex och får ebjudanden om kakor eller glass istället…. inressant fenomen.

glensan
0

jag måste bara säga min mening om alkohol.

ALKOHOL ÄR SKIT! jag vet och alla ni som har varit i beroende av akohol vet vad jag menar. Nu i dessa jultider ska man umgås med familjen och särskilt barnen älskar julen, då kommer jo tomten med alla julklappar som de har önskat sig… jag frågade en gång en liten pojke vad han önskade sig till jul, vet ni vad han svarade?

" jag önskar att pappa inte blir full på julafton, han blir så arg då och jag blir rädd och ledsen". och sen fick jag höra en historia som jag blev både arg och gråtfärdig av.

julen är den högtidern som folk dricker mest alkohol, enligt systembolagets statistik, hur mår barnen i denna statistik???

Jag tycker det är naturligt att tacka nej till glögg med alkohol i. varför kan man inte ha roligt utan sprit? när jag har varit på julbord så ifrågasetts alltid min krav efter non-alkoholalternativ av mina jobbkompisar och jag får frågan typ; Är du religiös, eller? Nu är julen snart slut, tack för det, men mina tankar gick ochså i denna julen till pojken som var rädd att Pappa skulle bli full och jag önskade i år en vit jul, och det i dubbel mening, för barnens bästa. GOD BLESS!

kerstinjo
0

Jag läste på text tv nyheterna att BRIS räknar med att det är cirka 200.000 barn som far illa under julen.

200.000, vilken otrolig summa! Då räknades även barn in som lever under ordnade förhållanden, men som blir livrädda då alkoholen kommer fram.

Helt plötsligt så ser de en förändrad mamma/pappa och även om det inte innebär elakheter eller liknande, så mår de väldigt dåligt av den förändringen som mamma/pappa visar.

Helt plötsligt är det inte den gamla vanliga mamma/pappa utan en "annan" person. Detta kan få både barn och ungdomar att må mycket dåligt.

Kerstin 

mariech
0

Sen kan det vara svårt med anhöriga, konstigt nog.Jag har tagit avstånd från alkohol, o de som var nära mig måste sett hur illa det var. Illafall så har jag valt bort det och de vet om det, och vad ser man nu hela tiden på msn, facebook och överallt, de har rubriker hela tiden, nu äntligen helg njuter av rödvin, o öldrickande o allt möjligt. För mig är det som , ok, det gör de ju varje helg och, vad är det att skriva om?? Förstår iofs att det kan vara dera sätt att hävda sig för sin egen del, men det visar också att de inte tänker på andra, som faktiskt står de riktigt nära…

skuggspel
0

Ja.. Dricka alkoholfritt vin är ju lite som att snorta florsocker på en fest..Flört

Jag är jätteförsiktig med alkoholfria saker innan jag själv tittat på flaskan, x antal gånger har alkoholfritt visat sig innehålla flera procent alkohol..