En skinka
En vän till mig delade med sig av en historia,
En kvinna och en man hade en diskussion. Mannen hade nämligen inte skurit av ändan på skinkan och kvinnan skällde på honom för man ska skära av ändan på skinkan sa hon.
Mannen frågade, MEN varför. Det vet jag inte sa kvinnan det har jag alltid gjort, för så gjorde min mamma och man ska bara göra det.
Mannen funderade och sa, men varför gör din mamma det då? Vi ringer henne och frågar.
De ringde frågade kvinnans mamma varför hon skar av ändan på skinkan, tja svarade hon det har jag alltid gjort , min mamma gjorde så.
Mannen konstaterade då att låt oss ringa gammelmormor och fråga henne då varför hon gör så.
Så de ringde. Gammelmormor hade ett svar.
Jag skär av ändan på skinkan för min ugn är för liten för att jag ska få in skinkan om jag inte skär av ändan på den….
Så vad blir det av denna historia funderar man då på. Vi gör många saker som bara är inlärda och vi ifrågasätter inte varför. Man har alltid gjort så, så man bara fortsätter och vågar och tänker inte ens på att fråga varför. Vi bara gör. Ett inlärt beteende helt enkelt.
Att våga gå sin egna väg och leta efter egna svar…
Kram Kia
>En tankvärd historia, Våga gå din egen väg våga ifrågasätta. utmana auktoriteter….